گوناگون

حذف 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی غیراقتصادی/لایحه حفاظت از ذخایر ‍ژنتیکی در دستور کار دولت قرار گرفت

81200658 5759845

اسکندر زند روز شنبه در نشستی مطبوعاتی به مناسبت هفته جهادکشاورزی که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، افزود: هم اکنون یکی از برنامه های وزارت جهادکشاورزی در برنامه خوداتکایی محصولات کشاورزی تغییر الگوی کشت است که دراین راستا برای خوداتکایی درتولید گندم از کشت گندم در مناطقی که توجیه اقتصادی ندارد، حمایت نمی کنیم.

وی در خصوص تولید سبزی و صیفی نیز گفت: در حال حاضر برنامه تولید سبزی و صیفی در گلخانه ها و محیط های بسته را در دستور کار داریم تا بتوانیم با مصرف آب کمتر راندمان تولید را افزایش دهیم به طوری که در تولید گلخانه ای پیش بینی می شود تولید گوجه فرنگی به 300 تا 400 تن برسد که این مهم در فضای باز ممکن نیست.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: همچنین در تغییر الگوی کشت در نظر داریم محصولی همچون چغندر قند با نیاز آبی بالا در فصل زمستان کشت شود.

زند گفت: در دنیا برای تغییر الگوی کشت هزینه می شود و برای این که کشاورزان محصول با نیاز آبی بالا کشت نکنند، دولت پولی به کشاورزان اختصاص می دهد، اما این مورد در کشور ما هنوز اجرایی نشده بنابراین به تخصیص یارانه به بخش تولیدات کشاورزی نیاز داریم.

** لایحه حفاظت از ذخایر ‍ژنتیکی در دستور کار دولت

زند با بیان این که کشور ما دارای ذخایر ژنتیکی ارزشمند در بخش کشاورزی است، گفت: متاسفانه هم اکنون ذخایر ژنتیکی در کشور مورد بی مهری قرار گرفته به طوری که امروز وزارت جهادکشاورزی برحسب وظیفه بخش عمده ای از آنان را حفظ می کند.

به گفته وی هم اکنون بانک ژن کشور دارای 70 هزار نمونه و 50 باغ کشاورزی ذخایر زیتون، انار، خرما، فندق و ذخایر آبزیان همچون ماهیان خاویاری و کرم ابریشم است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه امروزه داشتن یک ژن مقاوم به زنگ زرد دارای بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارد، افزود: متاسفانه هم اکنون ذخایر ژنتیکی کشور با حداقل امکانات نگهداری می شود.

زند با اشاره به اینکه ذخایر ژنتیکی کشور به متولی نیاز دارد اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی مراحل نهایی خود را در دولت می گذراند و پس از آن به مجلس ارایه می شود تا با تصویب قانون متولی برای تامین اعتبار و ردیف مالی ذخایرژنتیکی داشته باشیم.

وی تاکید کرد در حال حاضر در دنیا وجود ذخایر ‍ژنیتیک برگ برنده هر کشور است، اگر ما توجه به این بخش نداشته باشیم، مبحث استعمار و استثمار ژنتیکی مطرح می شود بنابراین نمی توانیم برای تولید بهتر اصلاح لاین های جدید را داشته باشیم.

** سالانه 350 هزارتن بذرگواهی شده تولید می شود

وی با بیان این که سالانه 350 هزارتن بذر گواهی شده در کشور تولید و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد گفت: هم اکنون هسته اولیه بذر مورد نیاز کشور و بذور گواهی شده در داخل تولید و تامین می شود اما به دنبال ورود بخش خصوصی در تولید و تکثیر بذرجدید و بذر گواهی شده هستیم.

به گفته زند تولید هر رقم جدید تحقیقاتی حداقل حدود 13 سال به طول می انجامد و تولید و تکثیر هسته اولیه بذر مادری نیز حداقل 4 سال زمان می برد.

وی با بیان این که مشکلی در تامین بذر مورد نیاز کشور نداریم گفت: هم اکنون کشاورزان ما هر 3 سال یکبار اقدام به تعویض بذر می کنند که با معرفی و تکثیر ارقام جدید می توانیم این مدت زمان را به 2 سال کاهش دهیم.

زند از اصلاح آئین نامه معرفی رقم به تازگی خبر داد و افزود: پس از تایید هیات امنای سازمان تحقیقات بخش خصوصی می تواند راحت تر اقدام به واردات ارقام اصلاح شده بذر خارجی، تولید بذر و فعالیت در عرصه تولید بذر داشته باشد. بنابراین بنا داریم با اصلاح این آئین نامه از ظرفیت های بخش خصوصی در تولید بذر استفاده کنیم.

** تنها 2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری تحت فشار

زند به بحران آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: اگر با روند موجود کشاورزی کنیم ،درآینده با کمبود و قطع آب بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد، اما در صورتی که نگاه ما در بخش کشاورزی تغییر یابد می توانیم با استفاده از فناوری های نوین با کمترین آب به تولیدات کشاورزی بپردازیم.

به گفته معاون وزیرجهادکشاورزی هم اکنون از 8 میلیون هکتار از اراضی بخش کشاورزی تنها حدود 2 میلیون هکتار تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرارد دارد که باید به شکل جدی روی این موضوع کار شود.

زند با بیان اینکه در تحقیقات باید به دنبال ارتقای ارقام جدید با نیاز آبی کمتر باشیم گفت: هم اکنون به دنبال ارقام برنج با کیفیت بالا، ارقام محلی، عملکرد ارقام پرمحصول و دوره رشد کوتاه هستیم تا کشاورزان ما بتوانند سالانه حداقل 2بار کشت برنج داشته باشند.

به گفته وی هم اکنون 100 رقم گندم معرفی شده که 70 رقم آن وارد عرصه های کشاورزی شده است.

وی تاکید کرد ترویج کشاورزی به سرمایه گذاری نیاز دارد به همین دلیل باتاسیس شرکت های دانش بنیان سعی کردیم زمینه فعالیت محققان را در این شرکت ها فراهم کنیم.

به گفته زند هم اکنون مبلغ 200 میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته اما تقاضا در بخش کشاورزی کم است.

رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه 600 نوع بیماری، آفت و علف هرز اراضی کشاورزی را مورد تهدید قرار می دهد گفت: طی سالهای گذشته به دلیل شیوع بیماری لکه سفید، میگوی کشور در حال نابودی بود که با کمک دستاوردهای تحقیقاتی توانستیم تولید میگو را به سمت مطلوبی هدایت کنیم

زند در ادامه گفت: سیاست ما استفاده بهینه از توانمندی های موجود در دانشگاه ها است متاسفانه در دانشگاه ها از توانمندی ها در بخش کشاورزی و تحقیقات به خوبی استفاده نشده است بنابراین به دنبال استفاده از توانمندی دانشگاه ها و فارغ التحصیلان دانشگاه ها در بخش های تحقیقاتی هستیم تا به صورت کاربردی در این بخش مورد بهره برداری قرار گیرند.

** راه اندازی 3 دفتر تحقیقات کشاورزی منطقه ای

زند تصریح کرد: استفاده از نهاده های بین المللی در تحقیقات کشور را در دستور کار داریم بنابراین در نظر داریم از ظرفیت های نهادهای بین المللی که حق اشتراک می پردازیم به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون زمینه لازم برای ایجاد دفاتر منطقه ای سه موسسه بزرگ و مطرح دنیا در کشور از جمله موسسه تحقیقات گندم و ذرت، موسسه تحقیقات بین المللی برنج و موسسه تحقیقات خشکی مطرح است.

** حذف پذیرش دانشجوی لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه علمی و کاربردی جهادکشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمینه آموزش گفت: برای نخستین بار امسال نیازسنجی آموزشی را برای دانشگاه های کشور انجام دادیم و امسال جذب دانشجو براساس این نیازسنجی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در نظرداریم امسال بیشتر رشته های موردنیاز مورد پذیرش قرارگیرند و در این راستا ارتباط خوبی با وزارت علوم برقرار شده است.

معاون وزیرجهادکشاورزی گفت: در تربیت دانشجو توسط وزارت جهاد کشاورزی تغییر رویکرد خواهیم داشت به طوری که قرار است لیسانس و فوق لیسانس از دستور کار مجموعه های علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی خارج و به جای آن تکنسین به پائین را تربیت کنیم.

زند افزود: در زمینه آموزش کشاورززادگان و بهره برداران با وزارت آموزش و پرورش نیز رایزنی هایی صورت گرفته است،به طوری که گرایش کشاورززادگان به آموزش های متوسط کاردانی و فنی حرفه ای ضعیف است که باید تقویت شود.

به گفته وی، طبق آمارها حدود 10 میلیون نفر بیسواد در کشور وجود دارد که بخشی از آنان مربوط به بخش کشاورزی است بنابراین مقرر شده با همکاری نهضت سواد اموزی برای باسواد کردن کشاورزان اقدامات لازم صورت گیرد.

وی اظهارداشت: همچنین برای ترویج تحقیقات کشاورزی نیز قرار است روزانه دو ساعت برنامه های ترویجی و آموزشی توسط صداو سیما برای کشاورزان پخش شود تا از تکنولوژی های جدید در ترویج بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: درنظرداریم از ظرفیت ها و توانمندی های 50 هزار خبره کشاورزی تحت عنوان کانون های یادگیری استفاده کنیم که البته این ظرفیت ها نیز کافی نیست و باید افزایش یابد.

** مراکز ترویج کشاورزی جایگزین مراکز خدماتی می شود

رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: هم اکنون به دنبال تبدیل مراکز تحقیقات کشاورزی به مراکز ترویج کشاورزی هستیم که برای نمونه(پایلوت) این روش در استان گیلان اجرایی خواهد شد و پس ازآن به سایر استان ها تعمیم داده می شود.

به گفته زند در حال حاضر 1100 مرکز خدمات کشاورزی داریم که با تغییر وضعیت این مراکز به مراکز ترویجی بخش خصوصی، شرکت های مشاوره ای و کانون های یادگیری می توانند از ظرفیت های این مراکز استفاده کنند.

** رونمایی از 5 دستاورد تحقیقاتی در کرج

معاون تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی 40 سال گذشته تاکنون حدود 500 رقم جدید زراعی و باغی به کشاورزان معرفی شده است گفت: از ابتدای سال تاکنون نیز 5 دستاورد تحقیقاتی معرفی شده که فردا یکشنبه نیز طی مراسمی 5 دستاورد تحقیقاتی دیگر در زمینه های شیلات، بیوتکنولو‍ژی گندم و صنوبر رونمایی می شود.

وی ادامه داد: در نظر داریم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی بخش کشاورزی را تاپایان سال جاری به 15 مورد برسانیم.

زند گفت: همچنین قرار است در هفته جهادکشاورزی از کشاورزان نمونه استانی و در هفته دولت از کشاورزان نمونه کشاورزی تقدیر به عمل آید.

هفته جهادکشاورزی 21 تا 27 خردادماه جاری است.

اقتصام(3)9186 **1561

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا