گوناگون

حلقه های مفقوده گذار کشاورزی لرستان از سنتی به صنعتی/ ضریب مکانیزاسیون ارتقا یابد

به گزارش خبرگزاری مهر؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌آباد در جلسه این کمیسیون با اشاره به اینکه امروز نقش تکنولوژی در زندگی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: در حوزه‌ کشاورزی ماشین‌آلات نماد تکنولوژی هستند.

مرتضی هادی‌پور با تأکید بر تأثیر بکارگیری ماشین‌آلات در کشاورزی گفت: افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌ها از جمله تأثیرات مثبتی است که ماشین‌آلات در کشاورزی دارند و اهمیت این مسأله زمانی بیشتر هویدا می‌شود که بدانیم در حال حاضر از جمله چالش‌های موجود کشور بالا بودن هزینه‌های تولید است.

160 دستگاه کمباین در لرستان وجود دارد

وی افزود: در حال حاضر تعداد 18 هزار و 144 دستگاه تراکتور و 160 دستگاه کمباین در لرستان وجود دارد که در حوزه‌ زراعت می‌توانند نماد مکانیزاسیون کشاورزی استان باشند.

هادی‌پور تصریح کرد: این رقم در مقایسه با تعداد حدود 400 هزار دستگاه تراکتوری که در سطح کل کشور وجود دارد، نشان می‌دهد که ضریبی نزدیک ضریب کشوری در این زمینه داریم.

IMG19004458

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد با بیان این‌که به ازای هر 50 تا 55 هکتار زمین زراعی در استان لرستان یک دستگاه تراکتور وجود دارد گفت: از بین 130 هزار بهره‌برداری که در حوزه‌ کشاورزی استان وجود دارند، کمتر از یک درصد آن‌ها بیش از 50 هکتار زمین دارند.

هادی‌پور بیان داشت: استفاده از ماشین‌آلات کامل کشاورزی از نظر اقتصادی تنها برای این عده مقرون به صرفه است که در استان تنها 780 نفر هستند.

یکپارچه نبودن اراضی کشاورزی استان

وی یکپارچه نبودن اراضی کشاورزی استان را از جمله چالش‌های این حوزه برشمرد و افزود: متأسفانه تهیه ماشین‌آلات کشاورزی برای صاحبان اراضی کوچک به‌صرفه نیست.

هادی‌پور با اشاره به اینکه در سطح جهان در رابطه با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی به دو گونه عمل می‌شود، اظهار داشت: در کشورهای غربی از آنجا که اراضی کشاورزی از وسعت مناسبی برخودارند، بهره‌برداران در زمینه‌ استفاده از ماشین‌آلات سنگین با مشکلی مواجه نیستند، این در حالی است که در کشورهای شرق آسیا، که اراضی کوچک و صنعت پیشرفته‌ای دارند، ماشین‌آلاتی متناسب با اراضی کوچک‌شان ساخته‌اند که استفاده از آن‌ها از نظر هزینه بسیار به‌صرفه است.

ضرورت راه اندازی شرکت‌های تعاونی مکانیزاسیون

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد با تأکید بر اینکه در کشور خودمان اما هیچ کدام از این دو وضعیت حاکم نیست، عنوان داشت: با توجه به قطعه‌قطعه بودن زمین‌های کشاورزی در کشور دو راهکار می‌توان برای رفع مشکل مکانیزاسیون کشاورزی پیشنهاد داد؛ اول تجمیع اراضی که نیازمند قانون است و با توجه به مشکلات خاص خودش در کوتاه‌مدت دستیابی به نتیجه مقدور نیست؛ دوم ایجاد شرکت‌های تعاونی مکانیزاسیون که به نظر می‌رسد راه‌حل مناسب‌تری است.

هادی‌پور گفت: این امر با توجه به خیل فارغ‌از تحصیلان کشاورزی فاقد شغل استان و همچنین 17 هزار نفری که در روستاهای لرستان بدون زمین هستند، می‌تواند مفید واقع شود.

وی تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون را شدنی و با صرفه‌ اقتصادی دانست و افزود: این الگو در بسیاری از کشورهای غربی حاکم است و این شرکت‌ها از توانایی بسیار مطلوبی برای خدمات‌دهی به کشاورزان برخوردار هستند.

به فکر جایگزینی ناوگان فرسوده‌ ماشین‌آلات کشاورزی استان باشیم

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این جلسه با اشاره به فرسودگی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان گفت: متأسفانه از تعداد 18 هزار و 144 دستگاه تراکتوری که در استان وجود دارند، بیشتر از 60 درصد آن‌ها فرسوده هستند.

IMG19003520

بهرام نظری در حوزه برداشت محصولات کشاورزی استان هم عمده‌مشکل موجود را در حوزه‌ی برداشت حبوبات عنوان و تصریح کرد: در چند سال گذشته تعداد 6 دستگاه کمباین برنج وارد استان کرده‌ایم که در شهرستان‌های دورود و چگنی به‌کارگیری شده‌اند.

وی خواستار پای کار آمدن سازمان نظام مهندسی کشاورزی در حیطه‌ی مکانیزاسیون شد و افزود: برای رسیدن به اهداف مطلوب در این حوزه سه راهکار اساسی وجود دارد.

نظری ادامه داد: اول باید فکری به حال ناوگان فرسوده‌ ماشین‌آلات کشاورزی استان شود، دوم اینکه شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون استان افزایش پیدا کنند و سوم اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

نبود رانندگان ماهر و حرفه‌ای ماشین‌آلات کشاورزی در استان

مدیرعامل صندوق توسعه‌ بخش کشاورزی لرستان هم با اشاره به اهمیت ماشین‌آلات مختلف گفت: امروز بخش اعظمی از افزایش تولید محصولات کشاورزی وابسته به مکانیزاسیون و ماشین‌آلات است که ضرورت دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

کریم فرهادیان با اشاره به نبود رانندگان ماهر و حرفه‌ای ماشین‌آلات کشاورزی در استان افزود: متأسفانه در استان لرستان انگیزه‌ی بسیاری از متقاضیان خرید ماشین‌آلات کشاورزی، استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای آن است.

فرهادیان تصریح کرد: مدیریت تسهیلات برای در راستای سودآوری و مقرون‌به صرفه بودن شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون از جمله ضرورت‌هایی است که باعث می شود دست‌اندرکاران این شرکت‌ها از میانه‌ی راه کار را رها نکنند.

IMG19005793

مدیرعامل صندوق توسعه‌ لرستان به قیمت بالای ماشین‌آلات کشاورزی هم اشاره کرد و اظهار داشت: واقعیت این است که درآمد واحدهای تولیدی کشاورزی کوچک به گونه‌ای نیست که آن‌ها را قادر به تهیه‌ی تراکتور و سایر ماشین‌آلات کشاورزی سازد.

ساختار کشاورزی‌ استان با ماشین‌آلات مورد استفاده هم‌سو نیست

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم بخشی از مشکلات را ساختاری ارزیابی کرد و اظهار داشت: ساختار تولید کشاورزی ما شرقی است، این در حالی است که از ماشین‌آلات غربی استفاده می‌کنیم.

محمدعظیم دادگر با تأکید بر اینکه درصد بهره‌برداری اقتصادی در لرستان پایین است، گفت: بیشتر کشاورزان ما معیشتی هستند؛ یعنی کشاورز برای پنج نفر محصول تولید می‌کند؛ این در حالی است که در کشورهای دیگر این رقم بیش از 40 نفر است.

وی در مورد سرعت تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی هم هشدار داد و گفت: اگر در زمینه تجمیع اراضی دیر بجنبیم، با تغییر کاربری‌های گسترده‌ای که در حال انجام است، زمین‌های کشاورزی استان از بین می‌روند و کشاورزی رو به اضمحلال می‌رود.

IMG19010225

دادگر با اشاره به این‌که در حال حاضر چاره‌ای جز تشویق شرکت‌های مکانیزاسیون نداریم، افزود: متأسفانه تفکر کارمندی که در گذشته در نزد فارغ ار تحصیلان بخش کشاورزی وجود داشت باعث شد در شرایط گذشته که تسهیلات مناسبی هم برای فعالیت در بخش خصوصی وجود داشت، اتفاقی نیفتد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در برخی حوزه‌ها کارهای خوبی صورت گرفته گفت: درحال حاضر 70 درصد کشت گندم آبی و 65 درصد کشت گندم دیم استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود؛ این در حالی است که در کشت چغندر این رقم به 98 درصد و ذرت به 100 درصد رسیده است.

 باید از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی تغییر وضعیت بدهیم

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد هم در این جلسه گفت: برای اینکه بخش کشاورزی بتواند به وظایف خود در تأمین امنیت غذایی، استقلال کشور و تحقق برنامه‌های افق 1404 نائل شود، ضرورت دارد از وضعیت سنتی به صنعتی تغییر وضعیت بدهیم که اساس و زیرساخت آن گرایش به مکانیزاسیون است.

سمیه قربانی وجود بانک اطلاعاتی دقیق از کشاورزان و کشاورزی استان را عامل مهمی برشمرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم در زمینه‌ کنترل کیفی به درستی عمل کنیم و فناوری‌های متناسب با وضعیت و اقلیم خود را به کار بگیریم، قادر خواهیم بود گام بزرگی در این زمینه برداریم.

وی افزود: در خود استان نمونه‌های تولید صنعتی برخی ماشین‌آلات متناسب با وضعیت امروز کشاورزی استان ساخته شده که با بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان مواجه شده است.

IMG19010378

قربانی یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را نسبت به تأمین ماشین‌آلات خاص برای استفاده در زمین‌های کوچک کشاورزی روش بهتری عنوان و خاطرنشان کرد: ضعف بنیه‌ مالی کشاورزان خرد در تأمین و تهیه‌ ماشین‌آلات کشاورزی چالش عمده‌ای است که باید برطرف شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد با ابراز نارضایتی از منفعل بودن سازمان نظام مهندسی کشاورزی در استان افزود: این سازمان نماینده‌ پنج هزار عضو و فارغ از تحصیل کشاورزی استان است، اما متأسفانه از این پشتوانه‌ بزرگ به اندازه‌ کافی استفاده نمی‌کند.

قربانی بر ضرورت کار ترویجی هم اشاره و تصریح کرد: با تهیه‌ی لیست کشاورزان پیشرویی که در استان مشغول فعالیت هستند، می‌توان الگوهای جدید کشاورزی را از طریق آنها ترویج کرد.

 تعدد مراکز تصمیم‌گیری؛ مشکل عمده‌ی کشاورزی لرستان

مدیر هماهنگی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل استان ما در حوزه‌ کشاورزی تعدد مراکز تصمیم‌گیری برای این عرصه است؛ به‌طوری که یک متولی مشخص ندارد که پاسخگو باشد.

عبداله موموندی گفت: از طرف دیگر کشاورزان و مسئولان تصمیم‌گیر با هم هم‌سو و هم‌جهت نیستند و هر کدام کار خودشان را می‌کنند.

IMG19005090

وی با تأکید بر این‌که هنوز نتوانسته‌ایم به تعریف جامعی از مکانیزاسیون برسیم، افزود: متأسفانه در استان لرستان هنوز هیچ کار تحقیقاتی‌ صورت نگرفته تا بر اساس آن درجه‌ مکانیزاسیون استان مشخص شود.

موموندی عنوان داشت: ضروری است همه‌ ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تولیدی و… مکانیزاسیون را دید و بعد به بررسی شرایط و تعیین سیاست کاری اقدام کرد.

مدیر هماهنگی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان به اهمیت بحث ترویج در کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: اگر قرار است ترویج به کار گرفته شود باید به صورت تخصصی مورد توجه قرار بگیرد؛ باید بدانیم که ترویج فقط نصب بنر نیست.

موموندی به ضعف خدمات پس از فروش ماشین‌آلات کشاورزی هم اشاره کرد و عنوان داشت: باید در این مسیر حرکت کنیم که چگونه به 130 هزار بهره‌بردار کشاورزی استان دسترسی داشته باشیم و چگونه می‌توانیم آن‌ها را به سمت استفاده از مکانیزاسیون سوق دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا