گوناگون

حمام هشتی ساری متروکه شده است

معاون اداره کل میراث مازندران گفت: حمام هشتی ساری در قدیم صرفا به جهت استحمام استفاده می‌شد ولی در حال حاضر از این حمام استفاده نمی‌شود و متروکه شده است.

مهدی ایزدی در گفت‌وگو خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، با اشاره به تاریخچه حمام هشتی شهرستان ساری، اظهار کرد: حمام هشتی با توجه به طاق‌ها و فضاهای اعمال شده به هشتی نامیده شد. این بنا از نوع حمام‌های دارای گنبد و تون است و کف حمام از سطح کوچه عمق چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه این اثر سابقه حفاری ندارد، افزود: این بنا دارای مالکیت واقعی از نوع عام است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: حمام هشتی دارای مشخصات کامل حمام‌های قدیم و از نوع گنبد است که با هیزم گرم می‌شود و با ورودی با طاق بیضی شکل دارد.

ایزدی اظهار کرد: در سقف مجموعه بخش‌هایی از پنجره‌ها برجای مانده که به شکل روزنه‌هایی مدور هستند و از سربینه تا صحن فضایی وجود دارد که گرمای داخل و خارج را متعادل می‌کند.

وی افزود: مخازن آب گرم و سرد حمام در وضعیت نسبتا خوبی برجای مانده است و طاق‌های داخل صحن از ترکیب جناقی و هلالی جالبی تشکیل شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران با اشاره ویژگی‌های خاص اثر، بیان کرد: حمام هشتی در یک نگاه کلی با دیگر حمام‌های مازندران تفاوت چشم‌گیری دارد، این تفاوت را در اختلاف سطح ساختار نسبت به سطح روستا می‌توان یافت.

وی با بیان اینکه پایداری و پلان زیبای حمام از جمله ویژگی‌های این حمام به حساب می‌آید، افزود: حمام هشتی گرچه در چند دوره مرمت شده اما کمترین دخل و تصرف در آن مشاهده می‌شود. در این حمام بقایای لوله سفالی مشاهده می‌شود.

ایزدی گفت: برای حریم اثر اقدامی صورت نگرفته است و عرض کوچه جنوبی و غربی آن باید آزاد شود.

وی افزود: اجرای لوله کشی مختصر به جای لوله‌های سفالی قدیمی، نصب در فلزی به جای در قدیمی، ساخت دو حوضچه کوچک در پای خزانه آب گرم و ساخت دیوارهای کوچک روی دیواره غربی خزانه آب گرم و سرد، استفاده از ملات سیمان در نیمه پایینی دیواره های داخلی حمام از جمله دخل و تصرفات انجام شده در حمام است.

ایزدی، چند دوره تجدید ساروج و ملات آهک در پوشش داخلی دیوارها و احتمالا مفروش کردن داخل صحن و مرمت بخش‌هایی از دیواره داخلی حمام و سردر با آجرهایی به ضخامت 4 تا 5 سانتیمتر را از جمله تعمیرات انجام شده در این بنای تاریخی عنوان کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا