گوناگون

حمایت دولت رغبت چایکاران را برای فعالیت کشاورزی دوچندان کرده است

81156725 5682238

ˈمحمدمهدی رهبری املشی ˈ روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از باغ های چای بخش کلاچای رودسر در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط مناسب جوی و از سوی دیگر افزایش قیمت خرید برگ سبز چای، انگیزه های چایکاران در باغ های چای افزایش یافته است.

وی بیان کرد: افزایش قیمت برگ سبز چای موجب شد زمین هایی که پیشتر حالت بایر داشت؛ بصورت دائر در آید بطوریکه سطح زیر کشت برگ سبز چای افزایش چشمگیری پیدا کرده و معتقدم نسبت به سال قبل، تولید کنونی برگ سبز حدود سه برابر و حتی بیش از این افزایش داشته باشد.

رهبری املشی خاطرنشان کرد: از آغاز خرید برگ سبز چای تاکنون 14هزار و 600تن برگ سبز چای از چایکاران استان های شمالی کشور به ارزش اقتصادی 24میلیارد تومان خریداری شده که 98درصد چای خریداری شده از نوع درجه یک بوده است.

نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس از پرداخت مطالبات چایکاران هر 15روز یکبار خبر داد و بیان کرد: در این زمینه وزیر جهاد کشاورزی، مسوولان منطقه ای و دکتر نوبخت معاون رییس جمهوری نیز مصمم بر تحقق آن هستند.

وی همچنین درباره پرداخت بهای برگ سبز چای گفت: قرار شد دولت حداقل 8 تا 10درصد از مبلغ تخصیصی 160میلیارد تومان بابت خرید تضمینی برگ سبز چای و عملیات بهزراعی که حدود 16میلیارد تومان است، به چایکاران بپردازد و در این صورت سازمان چای می تواند بزودی پرداخت برگ سبز را آغاز کند.

وی از دولت خواست با توجه به اینکه کیفیت برگ سبز چای نیز از سالهای قبل به مراتب مرغوبتر است، واردات چای را کنترل کرده تا بتوانیم چای داخلی را در ذائقه مردم قرار دهیم.

به گفته رهبری املشی، در زمان حاضر بیش از 100کارخانه کار خرید برگ سبز چای را از چایکاران در استان های شمالی کشور آغاز کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان چای کشور، سال گذشته در مجموع حدود 90 هزارتن برگ سبز چای خریداری شد که 80 هزار تن آن به شکل خرید تضمینی و 10 هزارتن آن به صورت خرید آزاد بوده است.

طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد، قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال جاری یک هزار و 800 تومان و درجه دو یک هزار تومان تعیین شده است.

امسال یکصد میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بهای برگ سبز چای و 60 میلیارد تومان تسهیلات بهزراعی و هرس باغ های چای در بودجه در نظر گرفته شده است.

استان های گیلان و مازندران 34 هزار هکتار باغ چای دارند که دو هزار هکتار در غرب مازندران و بقیه در استان گیلان است.

افزون بر 60 هزار خانوار در گیلان و مازندران به چای کاری اشتغال دارند.

در دهستان بی بالان بخش کلاچای از توابع شهرستان رودسر در شرق مرکز گیلان، بیش از 160هکتار باغ چای وجود دارد که حدود 450خانوار از این راه امرار معاش می کنند.ک/3

7290/ 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا