گوناگون

حملات اینترنتی پهنای باند مشترکان را مصرف می‌کند

وی با بیان اینکه یک ماه پیش وزیر ارتباطات به شرکت ارتباطات زیرساخت ماموریت داد، مسائلی که به عدم کیفیت اینترنت کشور منجر می‌شود را برطرف سازد، گفت: پس از اعلام این ماموریت شرکت ارتباطات زیرساخت جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرد، اما با این حال همچنان مشکلات پابرجاست.
یوسفی زاده در ادامه اظهار داشت: موضوع انتقال پهنای باند یکی از مواردی بود که از روز اول در این جلسات مورد بحث قرار می گرفت. اکنون همه می‌دانیم که ظرفیت شبکه بالا رفته و در این موضوع هم شکی نیست که یک زیرساخت خوب فیبر نوری در کشور وجود دارد که بنای آن در سال‌های گذشته ایجاد شده است، اما به هرحال نگهداری از این شبکه وظیفه‌ شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت نیست و ما تنها وظیفه داریم اینترنت را از شرکت زیرساخت یا مخابرات گرفته و به مردم تحویل دهیم.
وی با اشاره به ۷۰ تا ۸۰ درصد قطعی ها که از بهمن ماه هر روز در حال افزایش است؛ گفت: بیشتر قطعی های ما در این مدت روی شبکه ای که از زیر ساخت برای ایجاد آن مشاوره گرفته ایم بوجود آمده است تا آنجا که در هفته گذشته از ۱۰ ساعت تا ۸ ساعت قطعی داشته ایم این در حالی است که ۲هزار مگ پهنای باندی که به ۱۰۰ هزار مشترک می رسد دچار اختلال می شود و کسی هم در شرکت زیرساخت پاسخگوی ما نیست.

نمونه ای از قطعی های اینترنت در چند روز گذشته:

fars-13-4-93 bras6 bras3 khuzestan khorasan razavi

وی با بیان اینکه زیرساخت باید پهنای باندی را که تحویل می دهد حداقل استاندارد شبکه ای را داشته باشد یا اینکه اگر قرار است در۱۶ STM قطعی در شبکه داشته باشیم به شرکت ها اعلام کنند تا ما هم به کاربران اطلاع رسانی کنیم، گفت: واقعیت این است که متولی مسیرهای اصلی انتقال کشور زیرساخت است اما هر اتفاقی در بحث فنی روی می دهد می گویند مشکل از شرکت های انتقال دهنده است.
یوسفی زاده با تاکید بر این‌که در بسیاری موارد مسیرهایی که اینترنت به دست شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات می‌رسد متفاوت است، گفت: در شرایطی که ما دچار قطعی شده‌ایم ممکن است شرکت‌های دیگر خدماتی را بدون اختلال به کاربران خود ارائه دهند و همین مساله باعث می‌شود مردم فکر کنند که مشکل از سوی شرکت‌ ارائه‌کننده سرویس است.
یوسفی‌زاده با اشاره به اینکه شرکت آمادگی پرداخت خسارت به کاربران خود را دارد، اظهار کرد: حال اگر ما بخواهیم به این کاربران خسارت را براساس SLA پرداخت کنیم شرکت ارتباطات زیرساخت تا حداقل دو ماه این رقم را به ما برنخواهد گرداند و در نهایت اگر قرار باشد رقمی به ما تعلق گیرد پس از حدود دوماه این اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که هم اکنون ما هر شب، هر روز و هر لحظه در شبکه زیرساخت مورد حملات اینترنتی قرار می‌گیریم که هیچ کنترلی بر روی این حملات وجود ندارد، گفت: باگ هایی در حال حاضر از طریق لینک بین الملل برروی شبکه داریم که لازم است با استفاده از فناوری‌های روز شرکت ارتباطات زیرساخت در بدو ورود این حملات را رصد و IPهای آنها را مسدود کنند، این در حالی است که در دنیا ربات‌هایی وجود دارد که قادرند در بدو ورود این حملات را رصد و IP های آنها را مسدود کرده تا شبکه اینترنت تمیزی تحویل داخل شود.
وی با بیان اینکه این حملات فضایی را در لینک بین‌الملل پر می‌کند تا اینکه در روتر اول دراپ (مسدود) می‌شود، گفت: در این میان کاربرانی که از آن پهنای باند استفاده می‌کنند اینترنت شان مختل می شود و نکته‌ مهمی که درباره‌ این حملات وجود دارد آنکه در بسیاری از موارد به واسطه حمله‌های صورت گرفته حجم کاربر به طور یکباره تمام می‌شود و این مساله باعث می‌شود کاربران فکر کنند شرکت کم‌فروشی می‌کند.

گزارش از: حسین عالیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا