گوناگون

خشکسالی، زندگی عشایر و روستاییان استان را با مشکل مواجه کرده است

81210969 5777797

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی،ˈ وجه الله خدمتگزارˈ در یک نشست کاری با وزیر جهاد کشاورزی مباحث و موضوعات کاری مرتبط با حوزه کشاورزی و عشایری استان و نیز موضوعات مرتبط را پیگیری و در خصوص برخی از آنان دستور مساعد گرفت.

وی در این دیدار در خصوص تامین اعتبارات لازم به منظور تامین علوفه یارانه ای عشایر و آبرسانی سیار دام ها گفت: عشایر برای نگهداری دام ها دچار مشکل شده و مجبور به فروش دام های خود به قیمت پایین به دلالان هستند.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفظ ذخایر استراتژیک دامی استان و جلوگیری از تخلیه روستاها و مناطق عشایری و ضرورت حمایت از عشایر این استان مرزی، امید است اعتبارات لازم از محل منابع ملی برای تامین علوفه یارانه ای و آبرسانی سیار به دام ها و عشایر و دامداران از سوی وزرات جهاد کشاورزی در اختیار ادارات کل جهادکشاورزی و امور عشایر استان قرار گیرد.

وی در خصوص خرید تضمینی دام عشایر نیز اظهار داشت: با روندفعلی در روستاها امکان ادامه فعالیت های تولیدی برای روستاییان وجود نخواهد داشت و شاهد مهاجرت آنان به شهرها خواهیم بود.

وی یادآور شد: از این رو ورود دولت به بازار دام و تعیین نرخ متناسب به قیمت تمام شده دام برای روستاییان، اختصاص تسهیلات بلاعوض به آنان در جهت تقویت بنیه مالی عشایر و تسریع در تخصیص تسهیلات پرواربندی باتوجه به منابع محدود استان از جمله پیشنهادات استان برای رفع فوری این مشکل است.

استاندار خراسان جنوبی تخصیص اعتبار به دبیرخانه دائمی جشنواره زعفران، زرشک و عناب در بیرجند را از دیگر خواسته های استان در این زمینه دانست.

وی گفت: در این راستا، برابر مصوبه هیات وزیران مقرر شده ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره زعفران، زرشک و عناب در بیرجند توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد و مبلغ پنج میلیارد ریال نیز به دبیرخانه یاد شده اختصاص یابد.

خدمتگزار، یادآور شد: تاکنون تنها مبلغ یک میلیارد ریال اعتبار به این دبیرخانه اختصاص یافته که امیدواریم با توجه به جایگاه این محصولات در توسعه اقتصادی استان تامین باقیمانده این مبلغ در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

وی توزیع استانی و بانکی تسهیلات بخش آب و کشاورزی را از دیگر خواسته های استان دانست و گفت: در یکی از بندهای قانون بودجه امسال تصریح شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل 25 درصد تسهیلات اعطایی تمامی بانک های دولتی و بانک های غیر دولتی که حداقل 40 درصد از سهام آنها متعلق به دولت می باشد را با هماهنگی دستگاه های اجرایی ذی ربط به بخش آب و کشاورزی اختصاص دهد.

وی ادامه داد: بنابراین در این راستا و به منظور برنامه ریزی بهینه و کارآمد از منابع موصوف امید است توزیع استانی تسهیلات مزبور در اختیار استان ها قرار گیرد.665

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا