گوناگون

خشکی زاینده‌رود نماد ناتوانی کشور در حل بحران‌های زیست محیطی

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: خشکی زاینده‌رود علاوه‌بر آسیب‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی و روانی بر مردم استان اصفهان، در سطح ملی نیز باعث کاهش جذب توریست شده و به عنوان نمادی از عدم توان مدیریتی کشور در حل بحران‌های زیست محیطی به چهره ایران در سطح بین‌المللی خدشه وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان، «عبدالله کیانی»، صبح امروز(یکشنبه 19 مردادماه) در جلسه‌ی شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه نخستین مشکل استان اصفهان عدم ارتباط مناسب و سازمان یافته و قانونمند بین شوراهاست، اظهار کرد: هر چند قانونگذار با تعریف جایگاه شوراهای فرادست سعی کرده تا حلقه‌ی ارتباط شوراها از سطح روستا تا عالی‌ترین سطح آن یعنی شورای عالی استان‌ها را ایجاد و حفظ کند اما عدم وجود یک نظام قانونی ساختارمند و حقوقی، هم‌چنین مشکلات فراوان مالی و پرسنلی باعث شده تا شوراها نتوانند نظارت لازم را بر کار یکدیگر اعمال کنند.

وی با اشاره به اینکه مصوبات شوراها، ضمانت اجرایی ندارند، افزود: متأسفانه قانونگذار در تدوین قانون به این امر توجه نکرده و جایگاه شوراها را در حد شورای شهرداری تنزل داده است، علاوه‌بر این، نحوه‌ی اعتراض به مصوبات شوراها و ایجاد کمیته‌های انطباق نیز باعث شده تا حد زیادی از قدرت اختیارات شوراها کاسته شود و حتی از شورای شهرداری نیز تنزل یابد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: کمبود اعتبارات مالی به‌ویژه برای شهرهای کوچک و شوراهای فرادست از مشکلات مهم استان اصفهان است و من درخواست دارم تا موضوع اختصاص دادن سهمی از اعتبارات قانون مالیات بر ارزش افزوده به شوراهای فرادست را با جدیت دنبال کنند.

کیانی با تأکید بر حفظ استقلال شورا و پرهیز از حرکت‌ها و جریان‌های سیاسی در شوراهای اسلامی شهر، افزود: ورود به مسائل سیاسی، باند بازی‌ها و جناح‌بندی‌ها برای شورائیان یک آفت و سم مهلک است. شهرداری‌ها سازمان‌هایی فنی و تخصصی هستند و شوراها بعنوان مغز تصمیم‌گیری و هدایت سیستم شهری باید براساس منافع جمعی و بر مبنای کار علمی و تخصصی تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود نه تنها زخمی جدی و کاری بر پیکره‌ی استان، بلکه برای کشور است، تصریح کرد: امروزه خشکی زاینده‌رود علاوه‌بر آسیب‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی و روانی بر مردم استان اصفهان در سطح ملی نیز باعث کاهش جذب توریست شده و بعنوان نمادی از عدم توان مدیریتی کشور در برطرف کردن بحران‌های زیست محیطی به چهره‌ی ایران در سطح بین‌المللی خدشه وارد کرده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: نکته‌ی تعجب برانگیز، منابع آبی بسیاری است که در استان اصفهان در شهرستان‌هایی هم‌چون سمیرم وجود دارد و بدون برنامه این منابع آبی از استان خارج می‌شود و باغ‌های خشک از عطش می‌سوزند. البته شاید زمان‌های طلایی را برای برطرف کردن مشکل زاینده‌رود از دست داده‌ایم اما هنوز وقت باقی است تا پیش از تبدیل بحران به فاجعه جلوی این مشکل گرفته شود.

کیانی با درخواست از دولت «تدبیر و امید» برای همکاری با شوراهای شهر و روستا که نماد بارز مردم‌سالاری دینی هستند و بزرگ‌ترین تشکل غیردولتی را تشکیل می‌دهند، گفت: هر چند روابط دولت و شوراها بهبود خوبی داشته است اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده و لازم است تا در انتخاب مسئولان شهرستانی، از فرمانداران گرفته تا دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و نحوه تعامل فرد مورد نظر با شوراها به عنوان یک امر واجب در انتخاب آن‌ها برای تصدی مسؤلیت نقش داشته باشد. هم‌چنین شوراها نیز طرف مشورت قرار گیرند و مشورت‌های لازم با شوراهای شهرستان و شهر انجام شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا