گوناگون

خطر بیلان منفی دشت های کشور بیشتر از بحران دریاچه ارومیه است/ تاکید بر مشارکت مردمی

به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم جلالی بعد از ظهر چهارشنبه در گردهمایی مدیران ستادی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در اردبیل اضافه کرد: ما به شدت با بیلان منفی دشت های اردبیل مواجه هستیم که ضروری مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی شور و قلیلیی شدن آبهای زیرزمینی را نیز از جمله پیامدهای بحران کم آبی و بی آبی در کشور دانست و یادآور شد: علاوه بر این دو میلیون هکتار از عرصه های کشور نیز با فرو نشست مواجه است که همه اینها نیاز دارد در زمینه برخورد با اقدامات و فعالیتهای خود توجه ویژه ای داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شرایط اقلیمی خاص و قرار داشتن کشورمان در منطقه خشک و نیمه خشک تصریح کرد: ما به شدت با بحران کم آبی مواجه هستیم و شاید تنها دستگاهی که بتواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری است.

وی مشارکت مردمی در تحقق این نقش مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: با توجه به نیاز کشور ضروری است با اصول علمی و بویژه مشارکت وارد عرصه شویم، این مشارکت مردمی بویژه بسیار مهم است، چراکه دنیا امروز با ابزار مشارکت توانسته است تحول بزرگی را در زمینه توسعه منابع طبیعی ایجاد کند.

جلالی احیاء و توسعه منابع طبیعی با استفاده از مشارکت مردمی و با روش واگذاری را یکی از مهمترین مباحث در این زمینه دانست و یادآور شد: کشور چین با مشارکت مردمی سالانه یک میلیون هکتار از منابع طبیعی خود را توسعه می دهد، این در کشور ما نیز شدنی است.

وی متذکر شد: این طرح علاوه بر بحث تحقق اهداف توسعه ای منابع طبیعی، اقتصادی و معیشت مردم را مورد توجه قرار داده و در مسایل اجتماعی و توسعه اشتغال نیز تاثیرگذار است.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون مشارکت های مردمی را در عملیات های اجرایی وارد نکرده ایم با وجود اینکه از نظر مشارکت مردمی جزو کشورهای پیشرو هستیم، عنوان کرد: ما باید با تحقق مشارکت عمومی به بحث هدایت، حمایت و نظارت وارد شویم.

وی در این خصوص شعار سال را برای حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری پربار و ارزشمند دانست و افزود: توجه به این شعار می تواند تحول بزرگی در منابع طبیعی ایجاد کند. باید عزم خود را برای تحقق توسعه پایدار منابع طبیعی جزم کنیم و در این خصوص برنامه ششم توسعه بسیار مهم و حیاتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا