Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

خودرو برقی Rasa با مصرف سوخت ۰/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر + عکس

خودرو برقی Rasa با مصرف سوخت ۰/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر توسز مهندسان انگلیسی در حالی طراحی و تولید شده است که این خودروی برقی مجهز به سلول سوختی هیدروژنی است و سازندگانش که ادعا می کنند که این خودرو از نظر سوختی بسیار به صرفه است و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۰/۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند. با میهن پست همراه شوید.

خودرو برقی Rasa که ظاهرا خودویی جالب و ارزشمند است از بدنه فیبرکربنی سبک، موتورهای برقی تعبیه‌شده داخل چرخ‌، ابرخازن‌های شارژ‌ شده با ترمزهای مداوم و ویژگی‌هایی تشکیل شده که این خودرو را قادر می‌سازد تا ۴۸۳ کیلومتر را تنها با یک مخزن هیدروژن طی کند.

در توضیح بیشتر باید گفت که این خودروی دو سرنشین، از سبکی، قدرت، ایمنی، قیمت مناسب، حداکثر اقتصاد سوختی و به حداقل رسانی آلودگی هوا برخوردار است. آلودگی منتشر‌شده از خودروی Rasa حتی در شرایطی که هیدروژن از منبع گاز طبیعی تأمین شود، بسیار اندک است و آب تنها ماده‌ای است که از اگزوز خارج می‌شود. کمپانی سازنده این خودرو مدعی است که این محصول کم‌ترین میزان کربن تولید شده را دارد.

خودرو برقی، هیدروژنی Rasa که با تأییدیه اروپا ساخته‌شده با حمایت مالی دولت «ولز» انگلیس به مبلغ ۲/۸۵ میلیون دلار تولید شده است. در ابتدای امسال، این کمپانی با استفاده از وجوه ۲/۲۲ میلیون دلاری اهدایی از سوی اتحادیه اروپا، آزمایش ۱۲ ماهه ۲۰ نمونه خودروی Rasa را در دستور کار قرار داده‌اند. انتظار می‌رود تولید انبوه این خودرو در سال ۲۰۱۸ به سرانجام خواهد شد.

در خصوص طراحی داخلی این خودرو نیز باید گفت که Rasa به صورت دو صندلی هاچ‌بک طراحی شده‌ که فاصله آن با سطح زمین کم است؛ طراحی بدنه جالب توجهی دارد به گونه‌ای که چرخ‌های عقب کوتاهی دارد و دسته‌ای از نورافکن‌های پروژکتوری روی خودرو و یک دریچه خروجی در قسمت عقب تعبیه‌شده و درهای آن به صورت بال پرنده باز می‌شود، همچنین یک قطب‌نما و داشبوردی ساده نیز برای آن آماده شده است.

بد نیست بدانید که شتاب این خودو قابل مقایسه نیست و در عرض ۹ ثانیه به ۸۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت Rasa به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌یابد. وزن آن تنها ۵۸۰ کیلوگرم است و از سلول سوختی ۸/۵ کیلووات برای تأمین قدرت موتورهای تعبیه‌شده در هر یک از چهار چرخ استفاده می‌شود. این خودرو همچنین بیش از ۵۰ درصد انرژی جنبشی را از ترمز و ذخیره آن در ابرخازن‌هایی به دست می‌آورد که معمولا برای تقویت شتاب از آن استفاده می‌شود.

البته فراموش نشود که طراحی Rasa را یکی از بستگان ولفگانگ پورشه و مدیر طراحی سابق در آلفا رومئو انجام داده و کمپانی سازنده مدعی شده که این خودرو توسط یک گروه مهندس کاملا حرفه‌ای داخلی ساخته شده که تخصص آنها در ساخت فرمول یک تا سازه‌های فضایی است.

با این حال این خودرو طبق پیش‌بینی‌ها قرار است در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شود. در واقع، کمپانی سازنده قصد دارد «فروش خدمات» را برای این خودرو در نظر بگیرد به طوری که هزینه ثابت ماهانه و کمک هزینه از راه دور را شامل می‌شود و کمپانی بر این اساس، تمام تعمیرات، نگهداری، بیمه و هزینه سوخت را متقبل می‌شود. در نتیجه رانندگان صاحب اصلی خودرو تلقی نمی‌شوند بلکه به سادگی می‌توانند آن را با خودروی جدیدی مبادله کنند یا در پایان استفاده از آن، خودرو را به کمپانی برگردانند.

منبع: gizmag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا