گوناگون

داوطلبان جمعیت هلال احمر گلستان در حوزه سلامت کشور پیشرو هستند

فرحناز رافع در حاشیه برگزاری سفرنامه امید در گلستان که در بندرگز در حال برگزاری است، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این استان داوطلبان پویایی را تربیت کرده، افزود: سفرنامه سلامت از 27 مهر در گلستان آغاز شده، در 12 استان اجرا می شود و تا 27 اسفند ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این نکته که آخرین استان در این کاروان خوزستان خواد بود، اذعان کرد: اصفهان دومین استان میزبان برای کاروان سفرنامه سلامت و امید خواهد بود و پس از آن ایلام، کرمانشاه و کرمان دیگر استانهای میزبان هستند.

این مسئول کشوری با اعلام این مطلب که فلسفه راه اندازی این سفرنامه به دلیل سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است، افزود: سند تحول نظام سلامت ما را بر این داشت تا با توجه به اسناد ملی و فراملی ما در حوزه سلامت، سفرنامه سلامت و امید را با مشارکت مردم اجرا کنیم.

رافع ضمن یادآوری این نکته که دو هدف را در این سفرنامه دنبال می کنیم، اظهار کرد: بحث آموزش و پیشگری در حوزه سلامت و تکیه بر مشارکت مردمی که در سیاسیت های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده، از اهداف اصلی این سفرنامه است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی یعنی مشارکت  اقشار جامعه باید را نهادینه کنیم، افزود: نیاز است این فرهنگ را که پیشگیری بهتر از درمان است، در بین مردم ایجاد شود.

هزینه درمان هر فرد برابر با پیشگیری یک هزارو 700 نفر است

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر هزینه درمان بسیار بالاتر از پیشگیری دانست و گفت: به عنوان مثال فردی که مبتلا به سرطان دهانه رحم است هزینه درمانش به اندازه یک هزارو 700 نفری است که کار پیشگیری برای آنها انجام می شود.

این مسئول کشوری در حوزه اصلاح و بهبود روش های تغذیه و امید به زندگی، گفت: در حال حاضر امید به زندگی در کشور 73 سال است که با بهبود روش های تغذیه می توان  10 درصد سلامت جامعه افزایش داد و سن امید به زندگی را به 83 سالگی رسانید.

رافع از راه اندازی راهرو سلامت در شهرستان های میزبان خبر داد و تصریح کرد: چهار شهرستان در هر استان، خدمات سلامت در قالب تونل سلامت به مردم ارائه می دهیم.

وی در توضیح تونل سلامت، گفت: ایستگاه خود امدادی و دگرامدادی، بحث سلامت سالمندان، آموزش و پیشگیری از سرطان های شایع زنان، پیشگیری از hiv، پیشگیری از اعتیاد، غربالگری قند و فشار خون، صافی کف پا و ویزیت رایگان در تونل سلامت برگزار خواهد شد.

وی با بیان این نکته که ایستگاه های متعددی در تونل سلامت طراحی کردیم، افزود: خدمات حمایتی و روانی، مشاوره تغذیه ، بهبود و اصلاح روش های تغذیه از ایستگاه هایی است که در تونل سلامت برای مردم هر استان اجرا می شود.

خانه داوطلب در شهرستان های میزبان راه اندازی می شود

این مسئول کشوری با بیان این نکته که برنامه ای را با عنوان باران مهربانی دنبال می کنیم، افزود: با پیگیری این برنامه می خواهیم این پیشگیری و آموزش ها در سطح شهرستان ها ماندگار شده و تنها به یک روز اختصاص پیدا نکند به همین دلیل باران مهربانی از طریق مردم هر شهرستان و خانه داوطلب تخصصی سلامت و امید برای هر شهرستان با مشارکت مردم راه اندازی و تجهیز خواهد شد.

رافع در توضیح فعالیت خانه داوطلب، بیان کرد: فعالیتی که در این خانه ها صورت می گیرید کاملا بر پایه آموزش و پیشگیری در حوزه سلامت و تشخیصی است که از طریق خیرین و نیکوکاران و همکاری مجموعه هلال احمر راه اندازی خواهد شد و به صورت رایگان با کمک پزشکان داوطلب خدمات سلامت اراده می شود.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد: تمام تلاشمان بر این است تا با مشارکت مردم قدمی کوچک در حوزه سلامت جامعه برداریم و استانداردهای سلامت جامعه را افزایش دهیم و این امر میسر نمی شود مگر اینکه هر کس تغییر را از خودش آغاز کند.

وی در خاتمه یادآور شد: این همراهی مردم است که می تواند یک الگوی بزرگ و مدل خوب را برای کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه در انتهای طرح خلق کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا