گوناگون

درخواست دیدار هنرمندان با رییس‌جمهور به محاق رفت/ دانشجویان هنر درگیر فضاهای روشنفکری

بابک حمیدیان بازیگر فیلم سینمایی«چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا درباره تازه ترین اکران این فیلم سینمایی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه اکران‌های دانشجویی بسیار بی‌کیفیت هستند و در تمام سالهایی که در اکران های دانشگاهی شرکت می کنم، هیچگاه با کیفیت مطلوب نمایش فیلم در دانشگاه ها مواجه نبوده ام.

جنبه های کیفی فیلم «چ» در اکران دانشگاهی دیده نشد

این بازیگر سینما با تاکید بر ویژگی‌های مثبت تکنیکی «چ» بیان کرد: فیلمی مانند «چ» اثری با کیفیت بالای تکنولوژیک است. مسایل فنی، صدابرداری و صداگذاری این فیلم دارای هویتی مستقل است اما مشکلات فنی در نمایش‌های دانشگاهی باعث شده جنبه‌های کیفی این فیلم به درستی دیده نشود.

حمیدیان افزود: در آخرین اکران دانشگاهی این فیلم سینمایی در کاشان به غیر از پچ پچه و خوش‌مزگی های مرسوم دانشجویان هیچ نکته قابل توجهی ندیدم و معتقدم کیفیت پایین نمایش این فیلم موجب شد تا دانشجویان فیلم را نبینند و یا حداقل من تنها با خوش مزگی های مرسوم دانشجویان مواجه بودم. ضمن اینکه جلسه‌های نقد و بررسی این فیلم سینمایی به بدترین شکل ممکن انجام شد جلسه ای که خروجی قابل قبول و موثری در پی نداشت.

 وی با نقد وضعیت فرهنگی که از بی‌تدبیری مدیریت آن نشات می گیرد، عنوان کرد: من فکر می‌کنم جزئی‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات موجود در عرصه فرهنگی به مدیریت‌های کلان فرهنگی برمی‌گردد و من نمی دانم گوش مدیران و مسئولان تصمیم‌گیرنده فرهنگی با چه پنبه ای پر شده که اساسا صدای اعتراض را نمی شوند؛ اعتراض هایی که اغلب از جنس فرهنگ است.

حمیدیان در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم در دانشگاه هایی هنری نیز نمایش داده شده است؟ گفت: خیر و یا حداقل من سراغ ندارم. تا جاییکه می دانم این فیلم در دانشکده های هنر و سینما اکران نداشته است و به نظر می رسد مسئولان و یا حتی دانشجویان دانشگاه هنر علاقه ای به دیده شدن این فیلم در دانشگاه های خود ندارند. به نظر من در بین دانشگاه های هنر فضایی وجود دارد که ندیدن آثاری مانند «چ» را جزو فضاهای روشنفکری خود می‌دانند؛ البته روشنفکری نه به معنای واقعی آن بلکه ظاهرسازی از روشنفکری.

وی در ادامه افزود: من به عنوان بازیگر سینمای ایران محصول دانشگاه هنر و معماری هستم و این نکته را به جرات بیان می کنم که دانشجویان سینما و تئاتر تنها در سایه کار تجربی است که به آنچه از این این هنر می خواهند می رسند.

حمیدیان متذکر شد: به نظر من دانشجویان دانشکده‌های هنر که قرار است در آینده از جمله همکاران من در زمینه های مختلف شوند آنقدر اسیر فضاهای بسته روشنفکری خود هستند که دوست ندارند فیلم «چ» حاتمی کیا را ببینند چراکه اگر این علاقه بود این فیلم یک اکران دانشجویی در آن دانشگاه‌ها نیز داشت اما چنین نشد و فضای بحث و تبادل نظر حتی نقد به هیچ عنوان ایجاد نشد. این در حالی است که فیلم «چ» حاتمی کیا هم تدریس تدوین است و هم تدریس کارگردانی و می‌تواند کلاس درس مفیدی برای دانشجویان سینما باشد.

تبادل نظر دانشجویان به تایید گرفتن های فیسبوکی خلاصه شده است

بازیگر فیلم سینمایی «رستاخیز» با اشاره به دلایل عدم تمایل دانشجویان هنر برای نمایش این فیلم در دانشکده هایشان بیان کرد: به اعتقاد من تنها با انجام فعالیت های عملی همراه با درس خواندن در دانشگاه های هنر است که می توان به نتیجه خوب در این هنر و صنعت رسید. به اعتقاد من دانشجویان غرق در فضاهای روشنفکری هستند؛ فضاهایی که دست آخر باعث می‌شود تنها از اینترنت و فضاهای سایبری چون فیسبوک و اینستاگرام سر درآورند. به نظر می رسد دانشجویان ما که باید جزو نخبگان و اندیشمندان جامعه باشد خود را محدود به تایید گرفتن های پوچ و بی معنا کرده اند.

وی در ادامه افزود: درست به همین دلیل است که در بین دانشجویان هنر هیچ تبادل نظری اتفاق نمی افتد و متاسفانه دانشجویان در دنیای مجازی گرفتار پیله ای کاملا مخرب شده اند.

صدای هنرمندان به هیچ جایی نمی‌رسد

بازیگر نقش اصغر وصالی در «چ» در بخش دیگری از صبحت‌هایش متذکر شد: زمانی که برای بازی در فیلم سینمایی «رستاخیز» سیمرغ بلورین را از جشنواره سی و دوم دریافت کردم، در همان لحظه محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور را که در جلسه حضور داشت مخاطب قرار دادم و گفتم این درست است که مسئولان ما را نمی‌بینند اما شما که به عنوان نماینده رئیس جمهور در این مراسم حضور دارید شرایط گپ زدن با رئیس جمهور را برای ما فراهم کنید و فرصتی ایجاد کنید که رئیس جمهور منتخب خود را از نزدیک ببینیم و درباره مسائل مختلف صحبت کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «پنجاه قدم آخر» با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی تلاشی برای تغییر در نگاه فرهنگی در سیاست های کلی نکرده‌اند، گفت: اغلب افرادی که به عنوان چهره‌های فرهنگی در مراسم‌های مختلف همراه رئیس جمهور هستند تاثیر چندانی در فرهنگ سرزمین ما ندارند و تجربه نشان داده که اصولا تلاشی برای تغییر در نگاه فرهنگی در سیاست های کلی نمی‌کنند.

بازیگر فیلم «ریسمان باز» افزود: من به عنوان یک هنرمند جوان هر جا لازم بدانم گلایه هایم را مطرح می‌کنم اما مطمئن هستم که صدای امثال من به هیچ جایی نمی‌رسد. ما پذیرفته‌ایم به عنوان یک هنرمند یک زیست اجتماعی داشته باشیم و من هم تلاش می کنم در این زیست اجتماعی موازین فرهنگی را به عنوان یک بازیگر جوان رعایت کنم. یکی از مواردی که از سوی مسئولان بلندمرتبه کشور با بی اهمیتی مواجه شد نامه ای بود که هنرمندان برای آزادسازی سربازان اسیر به دست گروهک «جیش العدل» نوشتند؛ نامه‌ای که پس از آزادسازی این افراد، رئیس‌جمهور در صحبت های خود یادی از آن و هنرمندان بسیاری که پای آن را امضا کردند، نکرد.

بازی در فیلم «استراحت مطلق»

حمیدیان که این روزها مشغول بازی در فیلم سینمایی «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی است با اشاره به فعالیت های این روزهای خود گفت: در حال حاضر در فیلم «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی بازی می کنم و همچنین از تیرماه سال گذشته درگیر سریال فریدون حسن‌پور با نام «گذر از رنج‌ها» هستم. همچنین منتظر اکران فیلم «پنجاه قدم آخر» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش هستم.

حمیدیان در پایان درباره همکاری با کاهانی گفت: عبدالرضا کاهانی از جمله کارگردان های خوب سینمای ایران است و من سینمای او را بسیار دوست دارم و در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» نیز همکاری داشتیم و  حضور در این پروژه سینمایی هم برای من بسیار دلپذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا