گوناگون

دفاع اتوبوسي تاکتيک مناسب ايران در جام جهاني

مصطفي قنبرپور درباره آخرين وضعيت آمادگي تيم ملي فوتبال نوجوانان پس از حضور در تورنمنت آذربايجان که در آن به مقام قهرماني هم رسيد، اظهار کرد: شرايط خوبي داريم و روز به روز از نظر آمادگي جسمي، فني و ذهني بهتر مي‌شويم تا مهياي حضور در مسابقات قهرماني آسيا در تايلند شويم. در اين راستا بي‌شک هرچه مسابقات تدارکاتي بيشتري برگزار کنيم و در تورنمنت‌هاي متعدد شرکت کنيم، از نظر فني و ذهني ارتقا يافته و تجربه بازيکنان را براي حضور در يک تورنمت رسمي مهم بالا برده‌ايم.

** در باد قهرماني نمي‌خوابيم

وي درباره تورنمنت آذربايجان تصريح کرد: بازي‌هاي خوبي بود و در شرايط ميزباني مناسبي هم برگزار شد. ما با سبک‌هاي مختلفي از فوتبال مواجه شديم. شايد قرقيزستان چندان مدعي نبود ترکيه و آذربايجان تيم‌هاي فيزيکي قدرتمندي داشتند که لازم بود برابر چنين تيم‌هايي قرار بگيريم. در اين مسابقات چندين بازيکن جديد را هم ارزيابي کرديم. قهرماني در تورنمنت به منظور افزايش خودباوري تيمي براي ما خوب بود اما به هيچ وجه در باد اين نتايج نمي‌خوابيم و معتقديم بايد روز به روز هماهنگ‌تر و منسجتر شويم.

** تيم ملي نوجوانان 2 تير در تورنمنت قزاقستان

سرمربي تيم ملي جوانان در تشريح برنامه‌هاي بعدي اين تيم به ايسنا گفت: تمرينات تيم ملي از 22 خرداد از سر گرفته شده و تا 27 خرداد ادامه دارد. بعد از آن بازيکنان 3 روز استراحت مي‌کنند و سپس به اردو آمده و بعد از 2 روز تمرين عازم تورنمنت قزاقستان خواهيم شد. اين تورنمنت در سطح بالايي برگزار مي‌شود و سال گذشته هم تيم ملي ما در آن شرکت کرده بود که با وجود روبرو شدن با تيم‌هاي مسن‌تر از خود،‌ توانست نايب‌قهرمان شود. اميدواريم به اهدافمان در اين تورنمنت هم برسيم و نهايتا تيم شايسته اي را براي حضور در تايلند آماده کنيم.

** بيش از 90 درصد تيم براي حضور در تايلند مشخص شدند

وي در پاسخ به اينکه حضور در تورنمنت قزاقستان اتمام برنامه‌هاي تيم نوجوانان تا پيش از مسابقات قهرماني آسيا خواهد بود و اينکه تا چه اندازه اسکلت اصلي تيم براي حضور در اين بازي‌ها مشخص شده است، تصريح کرد: با توجه به همگروهي ايران با تيم‌هاي عربستان، روسيه و قطر بهتر است بعد از تورنمنت قزاقستان بازي تدارکاتي با يکي از تيم‌هاي عربي مثلا اردن يا عمان داشته باشيم. همچنين به منظور تطبيق با شرايط آب و هوايي تايلند از فدراسيون درخواست برگزاري اردويي در مالزي يا يکي از کشورهاي شرق آسيا داشته‌ايم. فدراسيون در حال تلاش و رايزني‌هاي لازم در اين باره است که اميدواريم اين برنامه‌ها محقق شود. همينطور مي‌توانم بگويم بيش از 90 درصد ترکيب بازيکنان براي حضور در مسابقات قهرماني آسيا را پيدا کرده‌ايم اما چندين بازيکن جديد هستند که عملکرد خوبي در آذربايجان داشتند و احتمالا در ترکيب قرار بگيرند. ما در بازي‌هاي تدارکاتي بعدي هم بازيکنان جديد را آزمايش مي‌کنيم.

** معتقدم فوتبال شايسته‌اي در جام جهاني به نمايش مي‌گذاريم

سرمربي تيم ملي نوجوانان در ادامه اين گفت‌وگو در ارزيابي‌اش از حضور تيم ملي بزرگسالان در جام جهاني 2014 نيز اظهار کرد: ما بايد با واقعيت‌ها زندگي کنيم. شايد روي کاغذ خيلي‌ها ايران را از بازنده هر سه بازي مرحله گروهي مي‌دانند اما با شناختي که شرايط کلي تيم ملي داريم، معتقدم مي‌توانيم فوتبال شايسته‌اي را به نمايش گذاشته و حريف دست و پا بسته‌اي براي هيچ کدام از آنها نباشيم.

** دفاع اتوبوسي مي‌تواند تاکتيک مناسبي براي ايران در برزيل باشد

قنبرپور در پاسخ به اينکه آيا استراتژي فوتبال تدافعي و تاکتيک گل نخوردن را برنامه مناسبي براي تيم ايران در جام جهاني مي‌دانيد، به ايسنا گفت: به هر حال اين رويکرد يک بينش و تاکتيک پذيرفته شده حتي در فوتبال دنياست. اگرچه قابل قياس نيست اما رئال مادريد در مواجهه با بايرن مونيخ با تاکتيک فوتبال تدافعي و بسته و صرفا استفاده از ضدحملات توانست در آلمان پيروز شود. يا مورينيو در چلسي همين شيوه را با کمي تفاوت و اصطلاح “دفاع اتوبوسي” اجرا کرد. کارلوس کي‌روش مي‌داند که مقابل نيجريه که يک تيم کاملا فيزيکي و دونده بوده و يک فوتبال قدرتمند آفريقايي را اجرا مي‌کند، نمي‌توانيم باز بازي کنيم. تيم ملي قطعا سعي مي‌کند فضاها را پوشش دهد و بسته بازي کند تا آرام آرام با پاس‌هاي کوتاه به بازي تسلط يافته و شرايط کار را کنترل کند.

** تيم ملي بايد در هر سه بازي بسته و تدافعي بازي کند

سرمربي تيم ملي نوجوانان با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌کند تيم ملي در هر سه بازي فوتبال بسته تدافعي به نمايش بگذارد، تصريح کرد: به عنوان يک مربي خودم هم اين استراتژي را مناسب‌ترين تاکتيک براي هر سه بازي نيجريه، آرژانتين و بوسني مي‌دانم. کساني که مخالف چنين رويکردي هستند بدانند اگر غير از اين باشيم احتمالا خراب شدن کار وجود دارد. حتي در اجراي فوتبال بسته هم صرفا در صورت دوندگي بيش از 11 کيلومتر بازيکنان، شجاعت و اعتماد به نفس فوق‌العاده بالا و استقامت مدافعين مي‌توانيم به نتيجه مطلوب برسيم. در آن صورت است که شايد بتوانيم روي ضربات ايستگاهي و کرنرها حتي به گل هم برسيم.

** 50 درصد شانس صعود داريم

وي در واکنش به اينکه احتمال مي‌دهيد تيم ملي چند درصد شانس صعود به مرحله بعدي دارد، به ايسنا گفت: براي صعود تيم ملي شانس 50 درصد قائل هستم اما منوط به اينکه برنامه‌هاي تدافعي با دوندگي و استقامت بازيکنان به خوبي اجرا شود. اينکه کي‌روش تاکنون چقدر توانسته اين رويکرد و استراتژي را به صورت تئوري و عملي براي بازيکنان جا انداخته باشد اهميت زيادي دارد. آمادگي رواني و ذهني بازيکنان بسيار مهم است و بايد با تمام وجود به ميدان بروند. به طور مثال مقابل آرژانتين که قهرماني جهان را هم در کارنامه دارد صرفا بايد دوندگي فوق‌العاده بالا داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا