گوناگون

دولت به مصرف کنندگان یارانه شیر بپردازد/ دامداران کشور به طور متوسط 30 درصد زیان می دهند

81226398 5804279

احمد مقدسی عصر شنبه در گفت و گویی در خصوص مکانیزم قیمت شیر خام در بازار و پائین بودن سرانه مصرف شیر، افزود: با تخصیص هرگونه یارانه به بخش تولید و صنایع لبنی مخالفیم، چرا که تزریق یارانه به اسم تولیدکنندگان شیر خام و به سود صنایع خواهد بود.

وی اضافه کرد: در هر کجا که یارانه به بخش تولید تزریق شود، فساد راه می یابد و این امر نیز در نهایت منجر به نابودی تولید می شود.

وی درباره ادعای صنایع که بازار کشش سود 30 درصدی ندارد و شیر خام را با قیمتی کمتر از قیمت مصوب خریداری می کنند، گفت: در سال 90 قیمت هر کیلوگرم شیرخام 450 تومان بود که با قطع یارانه این بخش، قیمت شیر خام به یکباره به 1100 تومان رسید، اما شیرخام تولیدی کشور به صنایع جذب و فرآورده لبنی روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

وی افزود: با وجود آنکه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیرخام را 1440 تومان یعنی کمتر از نرخ واقعی تولید آن تعیین کرده، اما صنایع لبنی شیرخام را با قیمت 1250 تومان از دامداران خریداری می کنند.

وی تصریح کرد: این در حالیست که صنایع لبنی مبادرت به افزایش 30 درصدی فرآورده های لبنی کرده اند، به طوری که 15 درصد افزایش نرخ محصولات لبنی اجرایی شده و قرار است 15 درصد دیگر پس از اتمام ماه مبارک رمضان عمل شود، اما هنوز شیرخام با قمیت مصوب ستاد تنظیم بازار از دامداران خریداری نمی شود.

مقدسی با بیان آنکه 70 درصد مواد اولیه صنایع لبنی را شیر خام تشکیل می دهد، گفت: در صورتی که تولیدکنندگان شیر خام مورد حمایت دولت و دستگاه های نظارتی بر اعمال خرید مصوب شیرخام قرار نگیرند، به طور حتم در آینده نزدیک صنایع لبنی نیز با بحران تامین شیرخام مواجه خواهند شد که در نهایت باید ماست و پنیر مورد نیاز را نیز از خارج وارد کرد.

وی درباره بازارهای صادراتی صنعت لبنیات نیز اظهار داشت: طی سالهای اخیر صنایع لبنی توانسته اند بازارهای صادراتی مناسبی را برای خود ایجاد کنند که افزایش 30 درصدی نرخ لبنیات و فرآورده های لبنی می تواند موجب لطمه جبران ناپذیر به این بخش باشد.

رئیس انجمن گاوداران استان تهران گفت: در این راستا نیاز است تا دولت برای تثبیت بازارهای صادراتی لبنیات، جوایز و مشوق های صادراتی تخصیص دهد.

وی ضمن انتقاد از آمار بانک مرکزی درباره کاهش 42 درصدی مصرف شیر در کشور، گفت: اگر مصرف شیرخام در کشور 42 درصد کاهش یافته پس حدود 6 میلیون تن شیرخام تولیدی کشور به کجا می رود؟

مقدسی معتقد است: کاهش مصرف شیرخام 42 درصد نبوده و مردم توان خرید شیر و محصولات لبنی را دارند به طور مثال هر ایرانی برای مصرف فرآورده های لبنی باید سالانه حدود 36 هزار تومان هزینه کند که رقم زیادی نیست.

اقتصام(2)9186**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا