گوناگون

رئیس جهاددانشگاهی لرستان: ادبیات بومی تجلی سیر جریانات و فرآیندهای یک قوم است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: زبان و ادبیات بومی تجلی سیر جریانات و فرآیندهای یک قوم و در یک کلام تاریخ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه لرستان، سیدعلی نادر دهقانی الوار در سومین همایش ملی بررسی سیر تحول ادبیات بومی در لرستان که در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه لرستان برگزار شد، افزود: زبان و ادبیات یک قوم، جامعه و ملت اساس و بستر سرمایه‎های فرهنگی، ریشه هویت و تجلی دهنده شخصیت ما در مراودات است، از این رو گفتگوها و مراودات ما در ادبیات بومی از این منظر اهمیت پیدا می‎کند.

وی با بیان اینکه در تار و پود و روح کلمات و جملات ادبیات ما یک خاستگاه و شخصیت نهفته است که ساخته زیست بوم، فرهنگ، دین و شخصیت ماست، اظهار کرد: این مهم خاستگاهی است که بر اساس رخدادهای سیاسی و حاکمیتی شکل گرفته است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد لرستان با اذعان به اینکه تعامل بین حکومت‎ها و نحوه ارتباطات بین ساختار سیاسی مردم، نوعی ادبیات است، ادامه داد: زبان و ادبیات بومی تجلی‎گاه دین، مذهب، آیین، برداشت از خدا و دین و روابط بین انسان و معنویت است و این مهم نشان‎دهنده جریانات تاریخی است که در هر کشوری رخ می‎دهد.

وی گفت: زبان و ادبیات بومی تجلی سیر جریانات و فرآیندهای یک قوم و در یک کلام تاریخ است.

دهقانی با اشاره به اینکه با این برداشت از ادبیات بومی و از این زاویه می‎توان گفت ادبیات بومی یک دریچه به عالم بزرگتر و دنیایی وسیع است که در این عالم شخصیت تجربه، دانش و هنر نهفته است و در آن عالم استراتژی‎های مبتنی بر شرایط محیطی و انسانی برای تکامل، پیشرفت و توسعه نهفته است.

وی با طرح این سوال که با این عالم هستی و سرمایه بزرگ چه می‎کنیم و چه برخوردی با آن داریم؟ تصریح کرد: متاسفانه امروز صحبت کردن به زبان بومی را نوعی بی‎کلاسی و ننگ می‎دانیم به گونه‎ای که حتی برای متمدن جلوه دادن فرزندانمان به آنها زبان خارجی می‎آموزیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با بیان اینکه متأسفانه امروز می‎هراسیم زبان بومی را آموزش دهیم، اضافه کرد: چه اشکالی دارد در دانشگاه‎ها زبان بومی را در قالب کارگاه‎ها و سمینارها برگزار کنیم چرا نباید روی زبان و ادبیات بومی لرستان که سرمایه‎ای عظیم است کار کنیم؟

وی با اشاره به اینکه هراس از ادبیات و زبان بومی، نوعی خودزنی فرهنگی است که ما را از هویتمان دور می‎کند در حالی که قوم لر به صداقت، دینداری، گذشت و ایثار مشهور است، یادآور شد: این موضوعات در ادبیات ما متجلی است؛ قوم لر نسبت به روابط بین انسان و خدا یک تعریف شفاف دارد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد لرستان افزود: متأسفانه در حوزه ادبیات بومی استان کم کاری‎های زیادی شده و نیاز است متولیان امر و سازمان‎های فرهنگی که مهمترین وظیفه‎شان حفظ میراث فرهنگی است تلاش کنند و زبان را که یک شاخص برای این میراث محسوب می‎شود، حفظ کنند.

دهقانی اظهار کرد: برای حفظ ادبیات و زبان بومی نیاز است کتاب‎ها و گنجینه‎ای از نام‎ها و اسامی لری جمع‎آوری و نام‎گذاری‎ها برای فرزندان، میدان‎ها، کوی و برزن بر اساس خاستگاه‎های فرهنگی و ادبیات بومی و محلی ما باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان یادآور شد: نیاز است سالنامه‎ای به زبان لری منتشر کنیم، همچنین پژوهشکده یا پژوهشگاهی ایجاد کنیم چرا که ما برای گنجینه‎های زیر خاکی خود موزه می‎سازیم و نیاز است برای تک‎تک کلمات موزه بسازیم و بر تحلیل و ترویج واژه‎های لری پژوهش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فرهنگی و پژوهشی قدم‎هایی را در این باره برداشته و این همایش کله‎باد برای گرامیداشت ادبیات بومی و محلی بوده و از متولیان امر فرهنگ درخواست داریم نسبت به ترویج و احیا این زبان و مطرح شدن آن در عرصه ملی تلاشی بیش از پیش داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا