گوناگون

«اقتصاد مقاومتی» یک استراتژی با موفقیت بیشتر

رئیس کانون کارآفرینی کردستان گفت: «اقتصاد مقاومتی» یک استراتژی برای موفقیت بیشتراست و در این اقتصاد باید به توسعه‌ی پایدار دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان،«عادل صلواتی» در دیدار نشست فعالان اقتصادی با رئیس کمیسیون چشم‌انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان، اظهار کرد: این صحیح است که در زمینه‌ی علم در منطقه‌، اول هستیم اما در بحث تجاری‌سازی با هدف اصلی و چشم‌انداز کشور بسیار فاصله داریم.

وی خاطرنشان کرد: کارآفرینان علم را به فناوری و مرحله ارزش آفرین تولید می‌رسانند و از همین‌رو باید در اقتصاد مقاومتی سهم و جایگاه کارآفرینان لحاظ شود.

صلواتی ادامه داد: دانشگاه‌های صنعت آفرین در کشور کم است، چون در کشور به دانشگاه‌هایی که صنعت آفرین باشد به شدت نیاز داریم.

براساس این گزارش، در ادامه‌ی این نشست «حسن محمدی» رئیس خانه ی کشاورز استان کردستان، اظهار کرد: آستانه‌ی مقاومت کشاورزان ما در کردستان در حال در هم شکستن است و این قشر تولیدکننده‌ با مشکلات جدی روبرو هستند.

وی افزود: اگر قرار باشد 550 هزار هکتار اراضی دیم و 100 هزار اراضی آبی در چرخه‌ی تولید محصولات کشاورزی کردستان باقی بمانند باید حق حساب این قشر از آب‌های تنظیم شده استان مشخص شود.

رئیس خانه ی کشاورز استان کردستان افزود: 11 هزار بهره‌بردار در کردستان وجود دارد که حاصل تلاش این قشر 25 درصد تولید ناخالص داخلی استان است در حالی که با گرانی نهاده‌های کشاورزی مانند بذر و کود با افت تولید روبرو هستیم.

محمدی تصریح کرد: اغلب بانک‌هایی که در زمینه‌ی ارائه‌ی تسهیلات با کشاورزان کار می‌کنند قانون را رعایت نمی‌کنند و برای وثیقه‌ی تسهیلات، ملک کشاورزی را به‌عنوان وثیقه‌ قبول ندارند که در این صورت کشاورز با سردرگمی مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست «موسی شفیعی» مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان نیز خاطرنشان کرد: مرغداران کردستان بزرگترین بخش تولیدکننده‌ی استان با تولید 12.5 میلیون قطعه جوجه‌ریزی هستند که در هر سال 80 هزار تن معادل دو برابر نیاز استان گوشت سفید تولید می‌کنند.

وی با اشاره به عدم کمک بخش خصوصی به این قشر از تولیدکنندگان در کردستان، افزود: این بخش به‌علت عدم حمایت‌های لازم و اینکه نوع تولید همیشه در معرض آفت و بیماری‌های خاصی قرار دارد به مشکلات فراوانی دچار است.

شفیعی ادامه داد: بیشترین حجم عملیات مالی در استان از آن تولیدکنندگان اتحادیه مرغداران بوده و بیشترین اشتغالزایی را داریم در حالی که با چالش‌های جدی در عرصه‌ی حمایت از مرغداران مواجه هستیم.

وی یادآور شد: با توجه به عدم مشوق صادراتی، جزو صنایع آسیب‌پذیر هستیم، در صورتی که اگر ایده‌ای برای صادرات محصولات ما وجود داشته باشد می‌توان مازاد تولید را به کشورهای همسایه صادر کرد و همکاری بخش خصوصی و دولتی، تولید ما را با پیشرفت مواجه می‌کند که در نهایت به نفع اقتصاد استان و کشور است.

در ادامه‌ی نشست، «هوشنگ جواهری» مدیرعامل شرکت فراز کرد سنندج، هم گفت: صنعت گردشگری علیرغم اینکه تحت‌تأثیر منفی تحریم‌ها قرار گرفت و بیشترین آسیب را تجربه کرد اما باز از آن به‌عنوان فرصت استفاده کرد و فعالان این عرصه به مقابله با تحریم‌ها و جذب توریست و گردشگر پرداختند.

وی یادآور شد: ایران امن‌ترین کشور برای گردشگران است و امنیت پایدار کشور ما در منطقه، زمانی که کشورهای پیرامون ما دوران سختی را تجربه می‌کنند زبانزد خاص و عام است.

مدیرعامل صنایع کاشی‌سازی کسری کردستان، «محمد روشنفکر» یکی دیگر از فعالان اقتصادی نقطه نظرات خود را بیان و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که نخستین نکته در «اقتصاد مقاومتی» این است که از سرمایه‌های ملی چگونه حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان ما که سربازان و پیشقراولان اقتصاد مقاومتی هستند، از همان ابتدای به صدا در آمدن ناقوس جنگ تحمیلی در کشور، اولین سربازان اقتصاد مقاومتی بودند.

روشنفکر با بیان اینکه تولیدکنندگان ما بهای ارزش پول کشور را که به یک سوم کاهش یافته است، پیش از هر قشر یا گروهی پرداخت کردند، افزود: در رونمایی از موانع تولید هیچ اشاره‌ای به وظیفه و سختی‌های پیشقراولان تولید نشده است.

مدیرعامل صنایع کاشی سازی کسری کردستان تصریح کرد: در کمیته‌های تخصصی باید تحقیق و تفحص شود که نقش سرمایه‌های ملی و حفظ آنها در دورانی که اقتصاد با بحران مواجه است به چه شکلی است و چگونه می‌توان فعالان اقتصادی را در مسیر صحیح قرار داد تا تولید دچار رکود نشود.

در پایان نشست «بهروز قادری» رئیس نظام مهندسی معدن کردستان، گفت: هم‌اکنون 300 معدن در استان داریم که بیش از نیمی از آن تعطیل است، در حالی که از 61 ماده معدنی موجود در دنیا، 21 ماده آن در استان وجود دارد و این ظرفیت که به توسعه استان کمک زیادی می‌کند، متأسفانه نادیده گرفته شده است.

وی وجود استعداد و ظرفیت های ویژه در بخش معدن کردستان را دارای اهمیت زیاد دانست و تصریح کرد: وجود 650 نفر متخصص حوزه معدن در استان که دارای تحصیلات تکمیلی هستند، در صورت برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت خوب می‌شود چرخ‌های رشد در کردستان را به‌واسطه آنها سرعت بخشد.

رئیس نظام مهندسی معدن کردستان افزود: چهار واحد معدن طلا در کردستان وجود دارد که با مدیریت خوب می‌توان آنها را به بهره‌وری بیشتر رساند و به اشتغالزایی و توسعه کردستان کمک کرد.

قادری در پایان این نشست یادآور شد: یک واحد ذوب آهن در کردستان وجود داشت که با بی‌تدبیری کامل تعطیل شد در حالی که مواد تولید معادن به صورت خام در کردستان موجود است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا