Mihanpostپزشکیپژوهشی

راهکارهایی ساده و اصولی برای رهایی از چربی های کبد ؟

رهایی از چربی های کبد موضوعی است که باید به آن توجه خاصی نشان داد چرا که امروز بیشتر افراد در ایران با عارضه کبد چرب دست و پنجه نرم می کنند عضوی مهم در بدن که دومین عضو بزرگ حیاتی داخلی نیز محسوب و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آن ها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. بنابراین کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی میکند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد.

رهایی از چربی های کبد با رعایت رژیم غذایی خاص و ورزش در کمترین زمان ممکن امکان پذیر خواهد شد اما بد نیست بدانید که عادات و رفتارهای نادرست و غیر اصولی افراد همواره در بروز کبد چرب موثر است که در این میان بارزترین و مهم ترین علل آن مصرف الکل و مشروبات الکلی ، مصرف مواد غذایی چرب ، اضافه وزن ، نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرک مفید، سوء تغذیه ، فشار خون بالا ، بارداری ، مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین است.

کبد به عنوان یک سیستم بافری مهم برای گلوکز خون عمل می‌کند به این معنی که هنگامی که گلوکز خون بعد از صرف یک وعده غذا تا غلظت زیادی بالا می‌رود میزان ترشح انسولین نیز افزایش می‌یابد و در حدود ۳/۲ گلوکز جذب شده از روده بلافاصله به گلیکوژن تبدیل شده و در کبد ذخیره می‌شود. در طی ساعات بعد که غلظت گلوکز خون و نیز در این ترشح انسولین کاهش می‌یابد، کبد گلیکوژن را تجزیه و به گلوکز تبدیل می‌کند.

اگر چه کبد، خون را فیلتر کرده و هرگونه سمی را که ممکن است در آن باشد می‌زداید باشد اما کبد در متابولیسم و بهبود گوارش نیز نقشی جیاتی دارد چرا که تغذیه پرچرب، شکر تصفیه شده، افزودنی‌ها و مصرف زیاد الکل می‌تواند به کبد فشار وارد کند، چون باید بیش از حد کار کند تا از بدن دربرابر اثرات مضر این مواد محافظت کند.

بنابراین اگر داروهای شیمیایی هم مصرف شود وارد کبد شده و منجربه تولید مواد سمی می‌گردد. خوشبختانه می‌توانید با یک قاشق روغن زیتون و آب لیمو هم کبدتان را سم‌زدایی کنید.

در این میان و برای رهایی از این عارضه شما می توانید از ترکیب روغن زیتون و آبلیمو برای غلبه بر چربی های کبد خود استفاده کنید که همواره تاثیر گذار و سلامت بخش بوده است.

رژیم غذایی نادرست منجر به انتقال اسیدهای چرب آزاد به کبد شده، تراکم تری‌گلیسرید کبدی را افزایش داده و منجر به بیماری کبد چرب می‌گردد. حدودا ۹۰ میلیون آمریکایی کبدچرب دارند که خود عاملی برای دیابت، حملات قلبی و حتی سرطان و … است.

روغن زیتون: پژوهش های دانشگاهی و تحقیقاتی که نتایج آن در مجلات معتبر علمی منتشر شده نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون با کاهش تراکم تری‌گلیسرید کبدی در کبد و میزان تری‌گلیسرید بعد از غذا، از بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کند.

تحقیقات و مطالعه‌ای دیگر هم فواید روغن زیتون بکر در مقابله با آسیب مزمن کبد را تائید کرده‌است. دلیلش هم خواص آنتی‌اکسیدانی و توانایی آن برای تنظیم عملکرد سلول‌های کبد و تقویت متابولیسم است.

آب لیمو: آب لیمو نه‌تنها به سم‌زدایی از کبد کمک می‌نماید، بلکه از آن دربرابر آسیب محافظت می‌کند. تحقیقی که توسط محققان هندی انجام شده نشان می‌دهد هسپریدین- نوعی بیوفلاوونید که در لیمو یافت می‌شود- توانایی محافظت از کبد دربرابر آسیب‌های ناشی از سم را دارد.

روش مصرف روغن زیتون و آب لیمو : صبح قبل از هرچیزی، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک ظرف کوچک ترکیب کرده و فورا بنوشید. البته نباید فراموش کرد که این ترکیب باید پیش از صبحانه و با معده خالی مصرف شود.

بنابراین سم‌زدایی کبد به تنهایی کافی نیست، شما باید تغیراتی هم در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. سلامت کبد با پرهیز از الکل، خوردن غذاهای تازه و اجتناب از مداوای خودسرانه تامین می‌شود.

روش های دیگر درمان کبد چرب:

خودداری از مصرف مواد غذایی فریز شده – زود پز شده – ترشیجات – رب – سس ها – نمک زیاد – چای پر رنگ – فست فودها – آب همراه غذا – دوغ همراه غذا -تنقلات شور – روغن های سرخ کردنی – لبنیات پر چرب و..

داشتن رژیم غذایی مناسب به خصوص رژیم غذای حاوی میوه ها و سبزیجات و غذاهای کم چرب

مصرف آب لیمو ترش در آب داغ البته این روش برای افرادی که مشکل معده دارند توصیه نمی شود

داروهایی که مقاومت به انسولین را درمان میکنند مانند متفورمین

خودداری از مصرف خودسرانه دارو در زمان هر نوع بیماری

مصرف ویتامین E البته به اندازه و با مشورت با پزشک

مصرف سیر و پیاز, چغندر , کلم و..

ترک مخدرات

کاهش وزن
ورزش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا