گوناگون

رشد جمعیت در مازندران زیر یک دهم است

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران با اعلام اینکه میزان رشد جمعیت در مازندران زیر یک دهم است، گفت: سه دهه دیگر پنجره جمعیتی کشور که در حال حاضر معطوف به سن 15 تا 60 سال است به سمت پیری و سالمندی می رود لذا باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مناسب برای جمعیت سالمند در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مازندران، علی شادمان عصر روز گذشته 14 مهر در نشست شورای ساماندهی سالمندان استان، گفت: کمبود و نقص قوانین در حوزه سالمندان در کشور وجود دارد لذا با توجه به این امر ما باید نگاه خود را در این مورد به جای آنکه از بالا به پایین باشد تغییر داده و کمبودهای قانونی را از طرق مختلف به نمایندگان و دولت جهت تهیه قوانین مورد نظر ارایه کنیم.

وی برگزاری متناوب شورای ساماندهی سالمندان را بسیار ضروری دانست و افزود: هر چه پیش می‌رویم مشکلات مختلف گربیان گیر استان می شود، مشکل جمعیت سالمندان در کشور و مازندران جدی است و این جلسات نیز باید جدی گرفته شود.

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران با اعلام اینکه میزان رشد جمعیت در مازندران زیر یک دهم است، اظهارکرد: سه دهه دیگر پنجره جمعیتی کشور که در حال حاضر معطوف به سن 15 تا 60 سال است به سمت پیری و سالمندی می رود لذا باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مناسب برای جمعیت سالمند در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سالمندی ضمن اینکه یک فرصت است می تواند به تهدیدی برای جامعه تبدیل شود، افزود: نیازمندهای جدید سالمندان باید از هم‌اکنون تامین شود و حمایت‌های بیمه‌ای برای ساماندهی و توانمندسازی بیمه‌ای از این قشر از هم اکنون باید جدی گرفته شود.

شادمان با اعلام اینکه جمعیت سالمند مازندران با سرعت بالایی رشد پیدا می‌کند، افزود: مصوبات مناسبی برای رفع مشکل سالمندان در برنامه کاری قرار گیرد تا به نتیجه مطلوب در حوزه سالمندی برسیم چراکه در حال حاضر 9.8 درصد از کل جمعیت استان را سالمندان شکل می دهند.

وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد در بحث های مختلف نظیر محیط زیست، امور اجتماعی و … در استان در حال فعالیت هستند، افزود: سازمان‌های که در ارتباط با فعالیت های سالمندان خواستار ثبت و فعالیت باشند از سوی استانداری مازندران مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران با اشاره به ضروت فرهنگ سازی ازطریق ساخت فیلم و نمایش های مختلف، عنوان کرد:‌ از ظرفیت رسانه‌های مکتوب و مجازی هم باید در این راستا بهره گرفت چرا که جایگاه سالمندان در جامعه و حتی خانواده ها بسیار رفیع است.

وی با اشاره به اینکه بهره گیری از ظرفیت و تجارب سالمندان در راستای توسعه استان موثر است، افزود: ضروری است تا مراکز پژوهشی در حوزه سالمندان ایجاد شود تا به این وسیله از تجربیات سالمندان برای توسعه سالمندان به ویِژه در حوزه برنامه ریزی مورد استفاده قرار گیرد.

شادمان خواستار ارایه خدمات مناسب شهری برای سالمندان شد و مطرح کرد: شهردارها در کل استان باید فضاها و معابر سطح شهر را به شکلی طراحی کنند که امکانات در دسترس سالمندان قرار گیرد لذا نیاز است تا اداره کل امور شهری استانداری در این بحث به شکل جدی ورود پیدا کند.

وی با اشاره به ضرورت تکریم از سالمندان در استان، افزود: تکریم سالمندان امری بسیار خوب است چرا که به نسل جوان می فهماند که اگر از افراد سالمند تکریم کنند در آینده نیز از آنان تکریم می شود.

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران با اشاره به اینکه ضرورت دارد تا پژوهش هایی در ارتباط با سالمندان در راستای کسب ارقام و اطلاعات دقیق از این قشر صورت گیرد، خاطرنشان کرد: تسریع در امور اداری سالمندان در برنامه کاری قرار گیرد و این مصوبه به‌ صورت ابلاغیه در اختیار مسئولان ادارات قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ورزش برای سالمندان بسیار مهم است، افزود: ایجاد نشاط در سالمندان باید جدی گرفته شود لذا در همین راستا مراکز ورزشی مناسب باید در اختیار سالمندان قرار گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا