گوناگون

رشد 30 درصدی حوادث کار در استان یزد

استان یزد با وجود صنعتی شدن در مسائلی مانند رعایت ایمنی در محیط‏‌های کاری فعالیت متناسب با این رشد کمی نداشته است به نحوی که در سال‏های اخیر شاهد حوادث متعدد کار در واحدهای صنعتی و معدنی استان بوده‌ایم که همواره با تلفات جانی و مالی همراه بوده است.

آمارهای پزشکی قانونی استان یزد نیز که یکی از مراجع اظهارنظرهای رسمی استان محسوب می‎شود نیز بیانگر افزایش نرخ حوادث کار در این استان صنعتی است.

دکتر امید رضا کارگر بیده، مدیر کل پزشکی قانونی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: فوتی‌های حوادث کار در استان رشد 30 درصدی داشته است.

وی بیان کرد: حوادث کار تنها در سه ماهه نخست سال جاری 13 نفر فوتی و 145 مصدوم داشته ‎است که این آمار در مدت مشابه سال قبل شامل 38 فوتی و 102 مورد مصدوم بوده که به ترتیب با رشد 30 درصدی و 42 درصدی همراه بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعداد فوتی‌های حوادث کار استان یزد در کل سال گذشته 48 نفر شامل یک زن و 47 مرد بوده و تعداد مصدومین این حوزه نیز در سال گذشته 474 نفر شامل 22 زن و 452 مرد بوده است.

مجتبی مجدیان اردکانی، یکی از مدیران ایمنی کار در استان در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد اظهار کرد: هرچند که متاسفانه در بسیاری از محیط‎های کاری کشورمان، ایمنی به چشم یک سنگ جلوی پا دیده می‎شود ولی کارفرمایان باید بر این موضوع باور داشته باشند که ایمنی جزئی از کار است و ایمنی هزینه نیست بلکه در کنار نیروی انسانی، یک سرمایه محسوب می‎شود.

وی معتقد است، تنها زمانی که کارفرما به این نتیجه برسد که نیروی انسانی و منابع انسانی فعال در محیط کار، مهمترین سرمایه‎های واحد هستند، خود به خود موضوع ایمنی هم حل خواهد شد. عوامل مختلفی در حوادث ناشی از کار که بیشتر شامل حوادث شدید و خیلی شدید یا حوادث منجر به فوت است، وجود دارد.

به اعتقاد مجدیان، قوانین و آیین‌نامه‌های خوبی در رابطه با ایمنی کار در کشورمان وجود دارد، ولی یکی از موانع موجود مشکل اجرای این قوانین است، به عبارتی نهادهایی که به نوعی ناظر بر اجرای این قوانین هستند، در برخی مواقع قدرت اجرایی لازم را ندارند.

وی، برخی موازی‌کاری در بحث قوانین را از جمله مشکلات در این رابطه دانست و اظهار کرد: سه‌ بحث ایمنی، بهداشت و محیط زیست به نوعی به هم مربوط می‌شوند و این در حالی است که متولی هر یک، سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلفی هستند و خیلی از مواقع که نیاز به همکاری‌های مشترک است، تشریک مساعی وجود ندارد.

مجدیان ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح است این که مرجع اصلی‌ در زمینه قوانین مربوط به ایمنی و حفاظت فنی و بهداشت کار، قانون کار جمهوری اسلامی است ولی خیلی از کارفرمایان ما اصلاً در رابطه با بندهای مربوط به بحث‌های ایمنی و آیین‌نامه‌هایی که ناشی از آن بندها و مواد قانون ‌کار است، آگاهی ندارند.

وی گفت: بسیاری از کارفرمایان به دلیل اینکه برخی از این موارد قانونی شاید هزینه‌هایی را برایشان به دنبال داشته باشد، حاضر به رعایت این قوانین نیستند و چون نظارت دقیقی نیز وجود ندارد در برخی مواقع شاهد هرج ‌و ‌مرج در این خصوص هستیم.

کوتاهی در ارائه آموزش‌های ایمنی از سوی کارفرمایان

مجدیان به موضوع عدم آگاهی در محیط‌های کارگری اشاره و تاکید کرد: متاسفانه در بحث محیط‌های کارگری، کوتاهی در زمینه ارائه آموزش‌های ایمنی از سوی کارفرمایان صورت می‌گیرد و این موضوع یکی از مهمترین عوامل بروز حوادث کار در دنیا محسوب می‎شود.

به گفته این کارشناس، حوادث کار در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته رخ می‎دهد، به عنوان نمونه در کشورمان ایران اگر نگاهی به حوادث کار داشته باشیم، خواهیم دید که تنها در سال گذشته نزدیک به دو هزار نفر فوتی در این رابطه داشتیم و این در حالی است که تعداد مبتلایان به بیماری‌های شغلی تعدادی به مراتب بیشتر دارد.

بی‌اطلاعی جوامع کارگری از حقوق خود در موضوع ایمنی

مجدیان، یکی دیگر از مشکلات در این زمینه را ناآگاهی جوامع کارگری با حق و حقوق خودشان در بحث‌های ایمنی کار ذکر کرد و یادآور شد: در برخی موارد بی‎توجهی کارگران به موضوع ایمنی، حادثه می‌آفریند.

وی در ادامه با تقسیم ایمنی به دو نوع علمی و عملی، بیان کرد: آیین‌نامه‌ها در محیط‌های کاری به درستی رعایت نمی‌شود و تا زمانی که علم ایمنی وجود نداشته باشد، در عمل هم ما ایمنی را به آن شکلی که باید باشد، نخواهیم دید.

این کارشناس ارشد آلودگی‌های محیط‎زیست با ارزیابی مسئله ایمنی کار در استان یزد و حوادث کار سال‎های اخیر در استان، تصریح کرد: استان یزد از لحاظ صنعتی پیشرفت کمی مناسب و خوبی داشته است ولی در بعضی از شهرهای صنعتی استان از لحاظ کیفی به طور مطلوبی کار نشده است.

وی، بحث ایمنی را یکی از مباحث کیفی در رابطه با صنعتی شدن دانست و اظهار کرد: متاسفانه به دلیل بی‎توجهی به این مقوله در بسیاری از واحدها شاهد حوادث کار و تکرار آنها در دیگر واحدها هستیم.

محیط‌ها و فعالیت‎های ناایمن عمده علت حوادث کار در استان یزد

مجدیان بیان کرد: عمده مشکل در بروز حوادث کار در استان علاوه بر وجود محیط‌های کاری غیرایمن، در بسیاری از موارد مربوط به ناآگاهی کارگران و انجام فعالیت‎های ناایمن است.

به گفته وی، هرچند که در سال‎های اخیر اقدامات خوبی از سوی دستگاه‎های مربوطه در حال انجام است ولی هنوز جای کار بسیاری در این رابطه وجود دارد و به عنوان نمونه باید در مقوله آموزش ایمنی جدی‌تر وارد شویم.

به اعتقاد مجدیان، توجه به آموزش در وهله اول به کارفرمایان، مدیران و سرپرستان و در مرحله بعد در محیط‌های کارگری را بسیار موثر است و در این رابطه عامل کمک‎کننده، فرهنگ‌سازی در جامعه است.

وی بر اجبار و الزامی شدن آموزش تاکید کرد و گفت: بحث‌های نظارتی باید با جدیت دنبال شود تا محیط‌های کار در استان به محیط‌های ایمنی تبدیل شوند که قطعاً در این صورت آمار حوادث کار در استان خیلی پایین خواهد آمد.

این مدیر ایمنی، بهداشت و محیطزیست استان یزد با بررسی چند حادثه اخیر در شهرهای یزد و اردکان، اظهار کرد: حوادثی چند ماه قبل به وقوع پیوسته بود ولی کارفرماها آنها را تجزیه و تحلیل نکرده تا عیب را برای پیشگیری از حوادث مجدد، رفع کنند و به عبارتی کارفرمایان در این حوادث دوبار گزیده شده‎اند.

وی ادامه می‎دهد: متاسفانه حوادث کار در استان توسط مراجع ذی‎صلاح یا خود کارفرمایان بررسی نمی‌شوند و این امر به علت نبود کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و نیز آشنا نبودن به محیط زیست در محیط‎های کاری استان است. حتی این اواخر شاهد حضور کارشناسان با مدرک غیرمرتبط و صرفاً برای معرفی سوری به اداره ‌کار به عنوان کارشناسHSE در واحدهای صنعتی و معدنی بوده‌ایم.

مجدیان با تاکید بر اهمیت نظارت بر محیط‎های کاری، خاطرنشان کرد: محیط‌های کاری باید واقعاً بررسی شود و اداره‌هایی که با این بخش در ارتباط هستند، نظارتشان را بیشتر کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا