گوناگون

رقابت نابرابر بخش خصوصی با شبه دولتی‌ها در ایران

یک اقتصاددان معتقد است: بسته خروج از رکود تورمی مفید خواهد بود ولی به وسیله آن اقتصاد مردمی و اقتصاد رقابتی شکوفا نمی‌شود.

محسن شرکاء در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، در خصوص بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود تورمی، با بیان اینکه در اجرای اصل 44 قانون اساسی و سهم بخش خصوصی واقعی در بنگاه‌داری و اقتصاد تغییر چندانی رخ نداده است، اظهار کرد: اقتصاد اگر در فضای رقابتی قرار نداشته باشد رشد نخواهد کرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه بانک‌ها علاوه بر همکاری نکردن با دولت بین 15 و20 سال اخیر عمدتا بنگاه‌داری کردند، ادامه داد: فرض کنید دولت سرمایه بانک‌ها را افزایش داد ولی آیا آن‌ها به بندهای مرتبط موجود در بسته عمل می‌کنند و مسیر را برای اجرایی کردن بندهایی که یک طرف آن بانک‌ها هستند هموار می‌کنند؟ این در حالی است که بانک‌ها به بهره‌های بالا عادت کرده‌اند و با سرمایه مردم، املاک و برج خریده یا ساخته‌اند و در واقع بنگاه‌داری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دولت در این بسته هیچ اشاره‌ای به سرنوشت انحصارات نکرده است، افزود: در این شرایط بخش خصوصی واقعی و اقتصاد مردمی چگونه می‌تواند با شبه دولتی‌ها رقابت کند؟

عضو هیئت رئیسه انجمن بهره‌وری شرق کشور ادامه داد: قرار نیست همیشه رکود و تورم داشته باشیم، باید با تدابیر خردمندانه و تلاش و همت دست به دست هم دهیم و این بسته هم مطمئنا در این زمینه کمک خواهد کرد، ولی این تصور که در زمان باقی‌مانده به اهداف افق 1404 برسیم را بعید می‌دانم.

این اقتصاددان اظهار کرد: در 15 سال اخیر تغییرات زیادی در کشورهای منطقه رخ داده است، به عنوان مثال امروز ذخیره ارزی عربستان بالغ بر 750 میلیارد دلار، امارات متحده 773 میلیارد دلار، کویت 410 میلیارد دلار و قطر نزدیک به 900 میلیارد دلار بوده است. در مجموع همسایگان ما در خلیج فارس بیش از دو تریلیون دلار خارج از بودجه جاری خود در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کشوری مثل کویت با یک میلیون نفر جمعیت سالانه 80 میلیارد دلار سود سرمایه‌گذاری داشته است.

وی گفت: زمانی که افق 1404 برنامه‌ریزی شد مورد تایید همه بود و به آن اعتماد و اعتقاد داشتیم ولی رفتارها و عملکردها به گونه‌ دیگری بود و اکنون این سوال مطرح است، که آیا در زمان باقی‌مانده به اهداف چشم‌انداز خواهیم رسید؟

شرکاء با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی و مالیاتی کشور، اظهار کرد: باید تمام قوانینی که مانع رسیدن به اهداف ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری است در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی پالایش و اصلاح شود، در حال حاضر با تورم قوانین رو به رو هستیم و چیزی حدود 10 هزار قانون و ده‌ها هزار بخشنامه و دستورالعمل داریم.

این اقتصاددان گفت: باید تکلیف خود را با انحصارات ایجاد شده روشن کنیم، بخش خصوصی و مردمی را تقویت کرده و با توجه به اینکه اقتصاد پایه و اساس رشد متوازن و پایدار اقتصاد مقاومتی و رقابتی است، برای شکستن انحصارات و شفاف‌سازی اقتصاد هر آنچه در توان داریم به کار گیریم.

رئیس انجمن ماشین‌سازی خراسان رضوی افزود: در زمینه اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه فاصله گرفته‌ایم و این فاصله از نظر منابع ارزی نسبت به زمانی که چشم‌انداز بیست ساله ابلاغ شد تغییر کرده است، البته تحریم‌ها در ایجاد این فاصله نقش داشته و لازم است تلاش مضاعف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نحوه اجرای درست بسته پیشنهادی دولت اهمیت فراوانی دارد، افزود: چگونگی اجرا و عملکرد بسته خروج از رکود تورمی اهمیت فراوانی دارد، ما همیشه در اجرا مشکل داشته‌ایم و در در اجرای مفاد هیچکدام از پنج برنامه توسعه حتی به 50 درصد اهداف تعیین شده نیز نرسیده‌ایم.

شرکاء گفت: در حال حاضر فصل مشترک بین سازمان‌ها و اداره‌ها بسیار کم‌رنگ است و هم افزایی سازمانی وجود ندارد، علاوه بر این تعداد زیادی از قوانین کشور همدیگر را نقض می‌کنند به این معنی که برآیند قوانین در کشور در حوزه اقتصاد در جهت توسعه متوازن و پایدار و اقتصاد مولد نیست.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بخش تولید در اقتصاد، ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، بُعد زمان را فراموش کرده‌ایم، به عنوان مثال قانون کسب و کار بعد از دو سال ابلاغ هنوز اجرا نشده است ولی دنیا منتظر ما نمی‌ماند.

عضو هیئت رئیسه انجمن بهره‌وری شرق کشور تصریح کرد: فصل مشترک دوایر دولتی بسیار کم‌رنگ است و عمدا جزیره‌ای کار می‌کنیم، در صورتی که باید تمام بخش‌ها در جهت رسیدن به اهداف کلان همانند قطعات پازل وظیفه خود را انجام دهند و هم‌پوشانی داشته باشند.

وی ادامه داد: در پنج ساله اخیر درک درستی از نام گذاری‌های سالیانه مقام معظم رهبری نداشتیم و صرفا به عنوان شعار به آن پرداختیم. در دهه اخیر علیرغم تحریم‌ها بالاترین درآمدها را از افزایش بهای نفت و فروش آن بدست آوردیم.

شرکاء تصریح کرد: سرمایه انسانی ایران بی‌نظیر است، ایران کشوری است که از تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه در تمامی جهات برای الگو شدن و ممتاز بودن در جهان برخوردار است اما باید بدانیم نمی‌توان از سرعت پیشرفت دنیا کاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا