گوناگون

روسیه: امکان رسیدن به توافق جامع بسیار بالاست

معاون وزیر امور خارجه روسیه بعد از دیدار با همتای ایرانی خود در رم، ضمن قدردانی از «کار خوب و موثر» نمایندگان ایران، تاکید کرد که خوش بینی مضاعفی در مورد امکان توافق بر سر توافقنامه جامع هسته‌ای بوجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در پایان ملاقات خود با «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران در رم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این خبرگزاری اعلام کرد که مقامات مسکو روند کار بر روی توافقنامه جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران، قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات نمایندگان ایران و گروه «1+5» در وین که برای تاریخ 16 ژوئن (26 خرداد) برنامه ریزی شده است را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنند.

«ریابکوف» در پاسخ به این سئوال که آیا توافق بر روی جزییات متن توافقنامه صورت گرفته یا خیر، گفت: «امکان دستیابی به چنین توافقی بسیار بالاست. البته برغم خوش بینی نسبت به این مسئله لازم است تا تلاشهای مضاعفی در این رابطه صورت بگیرد.»

وی افزود: «ما تا جایی که بتوانیم به تحقق این مسئله کمک خواهیم کرد، همانطور که در گذشته در مراحل مختلف دقیقا همین کار را انجام دادیم.»

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد: «یاید قضاوت کرد که هیئت ایرانی  طی چند روز اخیر کار بسیار خوب و موثری را به همراه همتایان آمریکایی و فرانسوی خود در ژنو انجام داده‌اند. البته رایزنی‌های دوجانبه صورت گرفته چندان به ما مربوط نمی‌شود. هرچند در جمع گروه 1+5 مذاکرات بسیار باز بوده و همه طرفین اطلاعات را با یکدیگر رد و بدل خواهند کرد، ولی جزییات مذاکرات صورت گرفته بین نمایندگان ایران و آمریکا و فرانسه به ما مربوط نمی‌شود.»

ریابکوف روز چهارشنبه در پایتخت ایتالیا با «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و «مجید تخت روانچی» دیگر معاون وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در مورد هدف و نتیجه این ملاقات گفت:«بعد از مذاکرات امروز با مقامات ایرانی باید بگویم که تلاش مثبت و سازنده‌ای برای فراهم شدن شرایط لازم در آستانه مذاکرات دوشنبه آینده در وین آغاز شده و ما امیدواریم که این تلاش‌ها نتیجه بخش باشند.»

وی افزود: «هدف از این دیدار مشخص کردن امکانات برای حرکت به سمت جلو و فراهم شدن هر چه بهتر شرایط برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در وین بود و از برخی ابعاد می‌توان گفت که خوش بینی مضاعفی در روند مذاکرات بوجود آمده است. البته همچنان باید فعالیت زیادی برای رسیدن به توافق بر روی برخی جزییات صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا