گوناگون

روز جهانی پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد برگزار شد

81160733 5689360

به گزارش ایرنا، در این آیین باشکوه که در کنار برج پرنده نگری این تالاب برگزار شد تعدادی از مسوولان استانی و شهرستانی، اساتید و دانشجویان دانشگاه میعاد مهاباد، تشکلهای مردم نهاد فعال، دانش آموزان، جوامع محلی و اصحاب رسانه حضور داشتند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این آیین گفت: این مراسم که برای نخستین بار است در این شهرستان برگزار می شود با هدف ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر، ممانعت از شکار پرندگان، حفاظت از مناطق و جلوگیری از تخریب زیستگاه آنان ترتیب یافته است.

کامران حسینی افزود: به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر از سال 2006 میلادی بر اساس توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا – اوراسیا (AEWA) روز 21 اردیبهشت با عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شد که شعار آن امسال ˈمقصدهای مسیرهای پروازی پرندگان مهاجر و گردشگریˈ تعیین شده است.

وی یادآور شد: در این روز سازمان های مردم نهاد در سراسر جهان برنامه های ویژه ای را طراحی و در این روز به اجرا می گذارند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه های آنان کمک شود.

در حاشیه برگزاری این مراسم نمایشگاه تصاویر پرندگان برای علاقه مندان دایر شده و آموزش های زیست محیطی در زمینه آشنایی بازدیدکنندگان با زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی، بومی و مهاجر و نیز اهمیت زیستگاه های آبی در چرخه زیستی برای حاضران برگزار شد.

برای دیدن پرندگان موجود در این تالاب نیز محیط زیست مهاباد اقدام به کارگذاشتن تلسکوپ و قایق پارویی در این تالاب کرده بود که بسیار مورد توجه شرکت کنندگان در این مراسم قرار گرفت.

تالابهای شهرستان مهاباد با بیش از شش هزار هکتار مساحت به دلیل امنیت و شرایطی مناسبی که برای پرندگان به وجود آمده استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر و بومی است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می شوند.

وجود تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق که از میان آنها تالابهای کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالابهای بین المللی به شمار می روند این شهرستان را به یکی از زیستگاههای اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است.

تالاب بین المللی کانی برازان با 927 هکتار که پناهگاه حیات وحش نیز به شمار می رود نخستین سایت پرنده نگری کشور محسوب می شود.

بر اساس آخرین بررسی های انجام شده 75 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به 11 خانواده در تالابهای این شهرستان شناسایی شده که در صورت اضافه کردن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد.

584/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا