گوناگون

روسیه به دنبال کنار گذاشتن دلار در معاملات این کشور است

81167906 5702523

به گزارش ایرنا و به نقل از این پایگاه خبری، اینکه روسیه از زمان شروع بحران اوکراین در این راستا حرکت می کند که در ترتیبات تجاری خود نقش دلار آمریکا را به حداقل برسد، یک راز نیست.

قبلا نیز گلوبال ریسرچ در گزارش هایی با عناوین گس پروم برای صدور سمبلیک اوراق قرضه به یوان چین آماده می شود؛ پوتین آماده امضای معامله گازی با چین است؛ روسیه و چین به امضای معامله گازی نزدیک می شوند، به این موضوع پرداخته بود.

به هر حال، روسیه به طور فعال پیش می رود تا نقش دلار آمریکا در معاملات را کم و سیستم آزاد از دلار را جایگزین سیستم دلاری در معاملات کند و یا همانگونه که در روسیه اعلام شده، جهانی که در آن نقش دلار، حداقل است.

صدای روسیه به نقل از منابع خبری روس اعلام کرد: وزیر دارایی روسیه آماده دادن چراغ سبز برنامه ای برای افزایش نقش روبل روسیه در عملیات صادرات کالا و همزمان کاهش سهم دلار در تراکنش ها است.

منابع دولتی بر این عقیده اند که بخش بانکی روسیه آماده اداره افزایش شمار تراکنش های روبلی است.

براساس اعلام آژانس خبری پرایم روسیه در تاریخ 24 آوریل (چهارم فروردین)، دولت روسیه یک نشست خاص به منظور یافتن راه حلی برای کنار گذاشتن دلار آمریکا در عملیات مالی صادرات کالا توسط این کشور است.

با توجه به صادرات بالای روسیه در بخش انرژی، بانک ها و سازمان های دولتی این کشور فراخوان شده اند و شماری برنامه نیز در پاسخ به تحریم های آمریکا علیه روسیه پیشنهاد شده است.

روسیه می خواهد، چنانچه آمریکا پاسخ روسیه در برابر افزایش تحریم علیه این کشور را بخواهد، این پاسخ آماده ارایه باشد.

نشست کنار گذاشتن دلار که به ریاست معاون اول نخست وزیر روسیه ایگور شوالف برگزار شد، ثابت می کند که مسکو در قصد خود برای متوقف کردن استفاده از دلار در معاملات بسیار جدی است.

نشست بعدی در این زمینه به ریاست معاون وزیر دارایی روسیه، الکسی موسیف برگزار شد، کسی که بعدها به شبکه 24 روسیه، گفت: شمار قراردادهایی که وجه آن به روبل پرداخت می شود، افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هیچ یک از متخصصان و نمایندگان بانک ها که از آنها درخواست اظهار نظر شده، مشکلی در برنامه دولت برای افزایش سهم روبل در پرداخت ها پیدا نکرده اند. اگر شما فکر می کنید تنها اوباما است که می تواند با دستورات اجرایی در سطح عالی حکومت کند، در اشتباه هستید. روسیه نیز می تواند دقیقا با همان کارآمدی، این کار را انجام دهد.

جالب است که موسیف در مصاحبه اش با اعلام اینکه دولت قدرت قانونی برای مجبور کردن شرکت های روسی به معامله درصد معینی از کالاها به روبل را دارد، به مکانیزم قانونی اشاره کرد که می تواند به عنوان کلید اجرای دستورات ارزی توصیف شود.

وی با اشاره به گزینه احتمالی انجام 100 درصد معاملات به روبل، گفت: این یک گزینه افراطی است و برای من سخت است که اکنون بگویم دولت چگونه از این قدرت ها استفاده خواهد کرد.

اما نکته بسیار مهمتر آنکه، هیچ یک از راه حل هایی که روسیه به آن فکر می کند، اگر از سوی شرکای تجاری این کشورها در روابط تجاری دوجانبه پذیرفته نشود، درعمل شانسی برای اجرا نخواهد داشت.

به هر حال چنین کشورهایی وجود خواهند داشت و برای هیچ کس مایه تعجب نیست که آن کشورها ایران و چین باشند.

البته موفقیت کمپین مسکو در رهایی از دلار و انجام معاملات این کشور به روبل یا دیگر ارزهای منطقه ای بستگی به پذیرش آن از سوی شرکای تجاری این کشور دارد.

پایگاه خبری پالیشن لاین.آر.یو روسیه اشاره کرده است به اینکه دو کشوری که مایل به حمایت روسیه در این مبارزه هستند، ایران و چین می باشند.

با توجه به اینکه ولادیمیر پوتین در تاریخ 20 مه (30 اردیبهشت) از پکن دیدار خواهد کرد، می توان پیش بینی کرد که قرارداد های گازی و نفتی که دو کشور قصد دارند امضا کنند به روبل و یوان تعیین شوند، نه دلار.

افزایش خصومت ها میان روسیه و غرب و افزایش تحریم های اقتصادی علیه این کشور، روسیه را از سیستم معاملات دلاری دورتر می کند که این پاسخی است به این سوال که چرا خبر هفته آینده، خود شروعی دیگر است.

اقتصام(6)1063**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا