گوناگون

اصلاح الگوی مصرف تحریم ها را خنثی می کند/ تقویت اعتقاد راه مقابله با تهاجم فرهنگی

81144066 5660507

به گزارش ایرنا از دفتر این مرجع، آیت الله مکارم شیرازی روز سه شنبه در دیدار شماری از طلاب فعال در عرصه تبیین صرفه جویی مصرف انرژی در کشور (اعضای نهضت ملی صرفه جویی در منابع ملی) با وی، تاکید کرد: مساله صرفه جویی در نعمت های الهی از اصول مسلم اسلام است.

وی افزود: باید بدانیم منابعی که روی زمین است، به هیچ وجه فنا ناپذیر نیست و باید در مصرف آن صرفه جویی کرد تا جامعه امروز و آیندگان دچار مشکل نشوند.

وی مصرف بی رویه منابع آب و دیگر نعمت های الهی را خسارت آفرین برای آیندگان دانست و گفت: اگر در مصرف نعمت های الهی اعم از آب، برق، گاز و هوا و دیگر منابع افراط شود ممکن است حتی عده ای از گرسنگی جان خود را از دست بدهند، نکته دیگر درباره نسل های آینده است که باید به فکر آنها نیز باشیم.

این مرجع با تاکید بر این که نعمت های الهی تنها متعلق به ما نیست، گفت: در آیات قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دستورات بسیار زیادی در زمینه پرهیز از اسراف داریم و این مساله تنها به خوراک اختصاص ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی قناعت را گنجی گرانبها دانست و اضافه کرد: در آموزه های دینی داریم که کسی که اعتدال و میانه روی را رعایت کند فقیر نمی شود؛ اگر جامعه و کشوری صرفه جویی را رعایت کند هیچ گاه محتاج نمی شود.

وی با تاکید بر این که مصرف بی رویه منابع کشور را در شرایط خطرناکی قرار می دهد، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از منابع قرآنی، روایی و تبیین سیره انبیا و اولیای الهی و بزرگان دینی فرهنگ مصرف را در جامعه اصلاح کرد تا در استفاده از منابع الهی صرفه جویی شود.

این مرجع تقلید افزود: ما امروز در شرایط تحریم هستیم و معلوم نیست تحریم ها کی برداشته می شود؛ از این رو برای مبارزه با تحریم دشمن با اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی می توانیم توطئه دشمنان را خنثی کنیم و سیلی به صورت آنها بزنیم و به دشمنان نشان دهیم ما به واسطه تحریم ها مستاصل نشده ایم.

** تقویت باورهای ایمانی و اعتقادی جامعه بهترین راه مقابله با تهاجم دشمنان است

آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز همچنین در دیدار مدیران و معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان قم، با بیان این که جوانان و نوجوانانی که در اختیار آموزش و پرورش هستند، سرمایه و امانت هستند و باید از این سرمایه حفاظت کرد تا هدر نرود، گفت: مهم ترین منابع در جامعه نیروهای انسانی هستند؛ اگر نیروی انسانی درست باشد همه چیز اصلاح می شود.

وی با تاکید بر این که آموزش و پرورش باید نهایت مراقبت را در نگهداری این امانات کارگیرد، یادآورشد: به موازات پیشرفت های علمی باید پیشرفت اخلاقی نیز حاصل شود، اگر در این زمینه تعادلی ایجاد نشود پرواز و پیشرفت ممکن نیست.

وی افزود: به همان میزان که به جنبه های آموزشی دانش آموزان توجه می شود باید به جنبه های معرفتی و اخلاقی نیز توجه شود بویژه در شرایط کنونی که اسباب و عوامل فساد بیش از هر زمان دیگری شده است.

وی تقویت باورهای ایمانی و اعتقادی را مهم ترین راهکار برای مقابله با تهاجم و توطئه فرهنگی دشمنان دانست و افزود: هر اندازه که در این راستا تلاش شود به پیشرفت جامعه و نظام کمک شده است.

وی نقش معلمان را در تربیت صحیح دانش آموزان حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: آموزش و پرورش نباید از معلمان غافل شود، معلمان به عنوان الگوهای دانش آموزان باید آموزش های لازم را ببینند.

آیت الله مکارم شیرازی خواستار دقت در محتوای کتاب های درسی شد و با تاکید بر این که در این زمینه باید از ظرفیت های حوزه علمیه بهره گرفته شود، گفت: معلم، برنامه و کتاب هر کدام خراب و فاسد باشد مشکل ایجاد می شود، از این رو مسؤولان آموزش و پرورش باید به هر سه مورد توجه کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این که قم موقعیت ویژه ای در دنیای اسلام و کشور دارد، گفت: من بارها به مسؤولان تاکید کرده ام که شهر قم را نباید با دیگر استان ها و شهرها مقایسه کنید، قم با توجه به وجود بارگاه منور حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوز ه علمیه ای که در دنیای اسلام بی نظیر است، جایگاه ویژه ای دارد.

این مرجع تصریح کرد: آموزش و پرورش قم باید در حد نام این شهر باشد و طبیعتا پرورش یافتگان در مدارس این استان باید در زمینه های مختلف نمونه باشند.

وی در پایان گفت: با تاکید بر این که هر برنامه آموزشی که می خواهد در مدارس و آموزش و پرورش اجرایی شود، باید بسترها و مقدمات آن نیز مهیا شود، تا دچار چالش و بحران نشویم. ک/1

7406 / 380/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا