گوناگون

روسیه مقابل تحریم‌های غرب عقب نشینی نخواهد کرد/ مسئله اوکراین آغاز یک مناقشه بزرگ در قرن حاضر

“حسین کنعانی‌مقدم” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه اظهار داشت: آمریکا همیشه برای پیشبرد اهداف خود از تهدید و تحریم استفاده می‌کند و خود جزء کشورهایی است که تهدیدی برای صلح جهانی هستند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در بازی رقابت‌های بین‌المللی خارج از چارچوب سازمان ملل رفتار می‌کنند، تصریح کرد: آمریکا کشورهایی را که از منظر خود تهدیدی برای صلح می‌‌داند را تحریم می‌کند از این رو آنها با اعمال فشار بر روسیه می خواهند به اهداف خود در زمینه اوکراین برسند بنابراین این امکان وجود دارد کشورهایی مثل چین، روسیه و کشورهای قدرتمند دیگر نیز اقدامات مشابهی را علیه آمریکا انجام دهند.
 
کنعانی‌مقدم اظهار داشت: تاکنون این گونه رفتارهای استکباری از آمریکا نتوانسته اثر خودش در راستای فشار به کشورها اعمال کند و عملاً نوعی تبلیغات برای ایالات متحده در صحنه بین‌المللی و ایجاد ترس برای دیگر کشورها است.
 
این کارشناس سیاست خارجی در ادامه افزود: روسیه در موضعی است که توان انجام اقدام متقابل را دارد و این قدرت را داراست که به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت، گاز و انر‍‍‍‍ژی بحث تحریم‌های انرژی را در رابطه با کشورهای غربی و ناتو اعمال کند که این شاید بزرگتر از اتفاقاتی خواهد بود که در جنگ سرد بین روسیه(شوروی) و آمریکا اتفاق افتاده بود.
 
وی تصریح کرد: روسیه در مناطقی از خاورمیانه مخصوصا دریای مدیترانه و سوریه که دارای نفوذ است این قدرت را دارد که از طریق آن اعمال فشارهایی را بر حامیان آمریکا در منطقه انجام دهد و اگر این تهدیدها به آبراه‌های حساس عبور انرژی مثل کانال سوئز و نقاط دیگر کشیده شود ممکن است آمریکا دست از اقدامات تشدید کننده بردارد، از همین رو اگر آبراه‌ها تحت تأثیر این مناقشات قرار بگیرد آمریکا چاره‌ای جز عقب‌نشینی از مواضع خود علیه روسیه ندارد.

کنعانی مقدم گفت: مسئله اوکراین مسئله مهمی برای آمریکا و ناتو است و به نظر می‌رسد که آمریکا از متشنج‌ شدن منطقه برای اعمال فشار و پیشروی منطقه بالکان دنبال بهانه بوده و نکته قابل توجه این است که روسیه با سیاست خود قطعاً از مواضعش عقب نشینی نخواهد کرد که از این رو اقدامات نظامی در مرزهای اوکراین و دفاع از مردم شرق این کشور را در دستور کار خود قرار داده که این آغاز یک مناقشه مهم در قرن حاضر است.

وی در ادامه افزود: بعید است که ایران در بحث اوکراین ورود کند ولی در بحث مقابله با تحریم‌ها علیه آمریکا همراه با روسیه سعی خواهد کرد جلوی نفوذ آمریکا در منطقه را بگیرد و در بحث انرژی، مشترکاتی بین ایران و روسیه وجود دارد که می‌توانند با استفاده از ابزار انرژی از جمله توسعه صادرات گاز توسط ایران به کشورهای مختلف و جلوگیری از ترانزیت گاز کشورمان توسط ترکیه به اروپا، فشارهایی را بر آمریکا و حوزه اروپا اعمال کنند.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد بر اساس شواهد موجود روس‌ها با حساب و کتاب وارد این موضوع شده‌اند از همین رو عقب‌نشینی از جانب روس‌ها بعید به نظر می‌رسد و تا مرز برخورد نظامی هم پیش خواهند رفت تا به اهداف خود برسند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا