گوناگون

زنان محور و كانون امنيت و آرامش خانواده هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حبیب الله حاتم نیا بعدازظهر سه‌شنبه در همایش نقش مدیریت زن در خانواده از دیدگاه اسلام با بیان این مطلب که خانواده از ديرزمان ركن اساسي جوامع انساني به شمار مي رود، اظهار داشت: خانواده هم با ضرورت زندگي و هم با سرشت و طبيعت انساني سازگار بوده است.

حاتم‌نیا افزود: درنظام ارزشي اسلام خانواده از منزلت و قداست خاصي برخوردار است و در محيط خانواده، زنان مديريت داخلي اين واحد كوچك اجتماعي را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه زن علاوه بر وجهه انساني خويش و نيز نقش اجتماعي اش در سطح جامعه، در سطح خانواده نيز داراي نقش و مسئوليتهايي است كه تربيت صحيح فرزند و پاسداري از كانون گرم خانواده از مهمترين اين نقشها است، گفت: ايجاد سكون و آرامش همسران در كنار يكديگر يكي از اهداف مهم ازدواج است تا جائیکه وجود صفا، يكرنگي و صميميت در خانواده علامت توفيق ازدواج در رسيدن به اصلي ترين هدف بوده و نشانه آن است كه زن و مرد هر دو به وظايف خود در برابر همسر عمل مي كنند.

حاتم نیا اذعان داشت: با توجه به وجود عواطف بسيار قوي در زنان نقش آنان در تأمين بهداشت رواني خانواده چشمگيرتر است تا آنجا که خداوند در قرآن مي فرمايد”از نشانه هاي خداوند اين است كه براي شما از جنس خودتان همسراني آفريد تا در كنارشان آرامش پيدا كنيد و ميان شما مودت و رحمت برقرار ساخت” پس زن مي تواند روحيه خسته و نا اميد همسرش را در برابر مشكلات، تغيير دهد و يا دست كم سنگ صبور ناراحتيهاي وی باشد.

وی اظهار داشت: در رهنمود خداوند، زنان در نقش مادري و همسري، محور و كانون امنيت و آرامش خانواده هستند اما با نگاه دقيق به آيه 21 سوره رم در مي یابيم كه در روانشناسي قرآني، امر زناشويي و انس همسري گوياي آن است كه زنان مي توانند آرامش و امنيت رواني به شوهران خود هديه كنند.

نقش زن در خانواده، در جهان آفرینش بی بدیل است

حاتم نیا عنوان داشت: نقش‌هاي همسري و مادري بانوان، به عنوان دو نقش خانوادگي دو نقش بي دليل زنان در جهان آفرينش است كه امنيت و سلامت رواني بشر را در درون خانواده تضمين مي‌كند و كسي جز همسران و مادران نمي توانند اين رسالت را برعهده گيرند تا جائیکه در بيان مكرر از پيامبر اكرم (ص) و امیر مومنان و سایر ائمه (ع)، این رسالت به عنوان جهاد زنان تعریف شده است که به تنهایی با تمام فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و جهاد مردان در راه خدا برابری می‌کند.

وی افزود: با نگاهی به آموزه های دینی برگرفته از کلمات وحی و ائمه اطهار (ع) به خوبی درمی یابیم که یکی از نقشهای زنان در خانواده، نقش بی بدیل مادری است و خداوند به حرمت این نقش و به حکمت نیازمندیهایی که این نقش برای تأثیر گذاشتن روی فرزندان دارد از هیچ چیز دریغ نفرموده و دو قابلیت عظیم را به زن داده است که یکی قدرت تحول و دیگری قدرت تحمل است و  همه رهبران بزرگ جهان، برای اداره امور و بهبود آن نیازمند به این دو اصل هستند.

نقش مادری و همسری زن مسلمان، با نقش اجتماعی در سطح جامعه تضادی ندارد

حاتم نیا با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در زمینه نقش زن در خانواده، اندیشه های ارزشمندی را ارائه کرده اند، اذعان داشت:  رهبر کبیر انقلاب درباره نقش اساسی مادر در شکل دادن به ساختار شخصیت کودک و تربیت صحیح فرزندان در راستای تأمین سعادت و رشد جامعه، سخنها و خطابهای بلندی دارند.

وی ادامه داد: امام خمینی در جای جای سخنان و نظراتشان بر این نکته اشاره دارند که نقش مادری و همسری زن مسلمان، با نقش اجتماعی یا سیاسی و اقتصادی و فرهنگی او در سطح جامعه تزاحمی ندارد و اساساً نباید تزاحمی داشته باشد از این روست که با توجه به اهمیت کانون خانواده شغل اول و اصیل زنان را تربیت فرزند می دانند چرا که تربیت صحیح فرزند یا انسان سازی از کارکردهای اساسی خانواده است و این مهم از مادر ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا