گوناگون

زوال جنگل‎های بلوط، ناشی از برخورد غیرمنطقی انسان‎هاست

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: در مناطق درختکاری شده احتمال آمدن زلزله کمتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، نادر آزادبخت در همایش «من درخت را دوست دارم» که به همت کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، با تقدیر از مسئولان این همایش، افزود: بررسی‎های علمی که در اصفهان انجام شده نشان داده که خشک شدن زاینده‎رود بر رفتارهای اجتماعی مردم تأثیر گذاشته و آنان را دچار تلاطم‎های روحی و افزایش استرس کرده است.

وی اضافه کرد: در آموزه‎های دینی ما تأکید زیادی بر حفاظت از درختان شده و از بین بردن آنها را منع کرده است.

آزادبخت ادامه داد: درختان از نظر علمی دارای اهمیت فراوانی هستند؛ این موجودات ارزشمند دارای فیتوساید هستند که در به وجود آمدن آرامش مؤثر است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان یادآور شد: در مقابله با ریزگردها هیچ جایگزینی برای درخت نیست و در حفاظت از درختان همه باید با شهرداری‌ها، محیط زیست و سمن‎ها همکاری کنند.

وی اظهار کرد: بررسی‎ها نشان می‎دهد در مناطق درختکاری شده احتمال آمدن زلزله کمتر است؛ نباید گذاشت هیچ ساختمان تجاری بدون احداث درخت و فضای سبز ساخته شود.

آزادبخت با اشاره به پدیده زوال و خشکیدگی درختان بلوط گفت: این معضل ناشی از برخورد نادرست و غیرمنطقی ما انسان‎ها بوده است؛ یک درخت 500 ساله را تنها برای 40 تا 50 کیلو ذغال می‎سوزانیم.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: در ایجاد پدیده زوال بلوط ریزگردها عامل اساسی بوده و دو نوع قارچ و نماتد تأثیر دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا