گوناگون

زیربنای تمام اعتقادات فکری تسبیح خداوند است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی بعد از ظهر چهارشنبه در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اهمیت سوره حدید اظهار داشت: قرائت سوره حدید ثواب بسیار زیادی دارد و طبق روایتی خواندن یکی از آیه آن ثواب خواندن هزار آیه قرآن را دارد و این که آن آیه کدام است نظرهای متفاوت بیان شده است.

وی با بیان این که متوجه شدن علت نزول و فهم برخی آیات به زمان نیاز دارد، گفت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند در آخرالزمان گروهی متعمق زندگی می‌کنند که با دقت در مسائل دینی فکر می‌کنند و خداوند سوره توحید و 6 آیه اول سوره حدید را به خاطر آنان نازل کرد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: چند سوره در قرآن کریم مسبحات هستند که در روایت ذکر شده هرکس آنها را قبل از خواب بخواند تا زمانی که امام زمان(عج) را درک نکند، نمی‌میرد و اگر هم فوت کند از یاوران آن حضرت (عج) خواهد بود.

وی با بیان این که تسبیح خدا بسیار مهم است، افزود: خداوند می‌گوید هرچه در آسمان و زمین است تسبیح خدا را می‌گوید و 16 مرتبه در قرآن کریم خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده که خداوند را تسبیح کن.

حجت الاسلام رفیعی عنوان کرد: انسان باید از گناه دوری کند اما پیش می‌آید هنگامی که در مجلسی حضور دارد گناهی می‌کند و برای این که ما کفاره هر گناهی را بدهیم خواندن دعای سبحانک اللهم و بحمدک اللهم اغفرلی انک انت التواب الرحیم ذکر شده است.

این مبلغ دینی یادآور شد: هنگامی که حضرت یونس قوم خود را رها کرد اگر خداوند را تسبیح نمی‌گفت تا آخر عمر خود در شکم ماهی می‌ماند.

وی ابراز داشت: هنگامی که تعجب شما از مقدرات الهی اعم از مرگ جوان، تصادف و … برانگیخته می‌شود سبحان الله بگویید.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که خورشید و ماه نیز خداوند را تسبیح می‌کنند، تصریح کرد: این که تسبیح آنها چه معنایی می‌دهد سه قول برایش ذکر شده که نظم و تسلیم دو مورد آن است اما به گفته مرحوم ملاصدرا به نظر می‌رسد خورشید و ماه نیز علاوه بر نظم و تسلیم بودن در برابر خدا به نوعی خداوند را تسبیح می‌کنند.

وی ابراز کرد: اگر کسی برای خداوند شریک قائل شد و یا یک ویژگی خدا را انکار کرد، یا خداوند را محدود کرد و یا بگوید خداوند در مسئله‌ای اشتباه می‌کند ضد سبحان الله عمل کرده است.

حجت الاسلام رفیعی عنوان داشت: معنای سبحان الله این است که خداوند منزه است و نقص و عیب ندارد و نباید به او سوءظن ورزید.

وی تصریح کرد: ما به خداوند اعتقاد داریم اما گاهی ندانسته عیبی را به خدا نسبت می‌دهیم، مثلا بدگمانی است که بگوییم چرا خداوند به فلانی تا این اندازه پول و امکانات داده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا