گوناگون

ساختمانها به پناهگاه هایی غیرایمن تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رويان پیش از ظهر سه شنبه در نشست انجمن صنفي تولیدکنندگان بتن آماده مازندران و كميته تخصصي بتن آماده انجمن صنايع همگن كاني غير فلزي مازندران به مناسبت روز ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي اظهار داشت؛ ایران و استان مازندران بر روی کمربند زلزله واقع شده اند و ناپایداری ساختمان ها و بناها جان افراد را بشدت تهدید می کند بطوريكه در چند سال اخیر همواره مهندسان شهر سازی نسبت به کاهش طول عمر ساختمان در ایران هشدار دادند و خواستار توجه به کیفی سازی و مقاوم‌سازی در ساختمان‌ها شده‌اند.

رويان خاطرنشان كرد؛ هر بار که زلزله ای ویرانگر در کشور یا در همسایگی کشورمان اتفاق می‌افتد این هشدارها رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.

وي يادآور شد ؛ در ساخت و ساز سه عامل مصالح، نیروی متخصص و نظارت نقش اساسی دارد و  در این بین سهم مصالح ساختمانی در مقایسه با دو عامل دیگر بسیار تعیین کننده است و استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب به عنوان مهمترین علت کاهش کیفیت ساختمان‌ها نه تنها عمر مفید ساختمان را در کشور با حجم انبوهی از ساخت و ساز  پائین می‌آورد بلکه باعث کاهش مقاومت ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله نیز خواهد شد.

وی بیان داشت: علاوه بر این، نبود نیروی انسانی متخصص و کارکشته در ساختمان سازی و همچنین عدم مهارت نیز یکی دیگر از عواملی است که ساختمان‌ها را به پناهگاه‌هایی نامطمئن برای شهروندان تبدیل کرده است. ضمن اینکه استفاده از افراد غیرمتخصص افزایش هزینه‌های ساخت و ساز را در پی دارد.

رویان گفت: این در حالی است که نظارت بر استاندارد مصالح و تأیید کیفیت تولیدات  به عنوان یکی دیگر از این عوامل بر عهده مهندسان ناظر است اما متأسفانه در بیشتر مواقع به این مساله نيز توجه نمی‌شود و بسیاری از مهندسان ناظر به شیوه‌های مختلف از این کار سر باز می‌زنند.

وي افزود؛به طور کلی استفاده از مصالح نامرغوب و نبود مهندسی دقیق ساختمان و همچنین احداث غير كيفي ساختمان به دست افراد غیرمتخصص، شرایط اقلیمی، محل استقرار سازه‌ها، طراحی، اجرا و نظارت از جمله دلایلی است که به گواه کارشناسان دست به دست هم داده و باعث شده است که طول عمر ساختمان ها  و ساخت و ساز  در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته کمترباشد.

رويان اذعان كرد؛تا زمانی که به ساختمان به عنوان یک سرمایه ملی نگاه نشود نمی‌توان عمر آن را بالا برد.

وي در توضيح بيشتر موضوع گفت؛ مصالح ساختمانی نقش مهمی در کاهش آسیب ها دارد و اگر سازه ای مقاوم و بادوام ساخته شود می تواند در برابر زلزله و سیل و ساير حوادث مقاومت کند.

رئيس انجمن صنفي بتن مازندران با اشاره به اينكه ساختمان ها سرمایه های ملی هستند که باید ۲۰۰تا۳۰۰سال عمر کنند عنوان داشت ؛ اما متاسفانه عمر ساختمانها در کشور ما ۱۰تا۳۰سال است و ایران از حیث خطر زلزله در بین ۱۰کشور اول دنیاست و همگان بايد بدانيم ايران بر روی کمربند زلزله آلپ- هیمالیا واقع شده است.

رويان در ادامه ابراز داشت: اجرای دقیق سازه های مسکونی از هر حیث عامل اصلی از نظر مقاومت و پایداری محسوب می شود، و در صورتي كه ستون ها مطابق با اصول فنی و استاندارد نباشند، تضمینی برای ایمنی بنا در برابر زلزله ندارد.

رئيس كميته تخصصي بتن آماده استان گفت: مطالعات انجام شده در بسیاری از ساختمان های آسیب دیده از زلزله های گذشته دنیا نشان می دهد در بسیاری از موارد خرابی ساختمان به هنگام زلزله به علت کاربرد مصالح ضعیف و غیراستاندارد و همچنین اجرا ي ناقص ساخت و ساز، عدم چسبندگی بین مصالح و بی دقتی در پرکردن کلیه درزها، نبودن قفل و بست لازم بین اجزای مختلف ساختمان و ضعف اتصالات است.

وی اضافه كرد؛ یکی از معضلات موجود در ساخت و سازهای کشور، نبود هماهنگی مصالح ساختمانی با توسعه ساخت و ساز است به طوری که بسیاری از مصالح ساختمان ها یا استاندارد نیستند یا بدون مشخصات فنی دربازار خرید و فروش می شوند.

وی تصريح كرد؛ استفاده از مصالح نا مرغوب به منزله بیشترین تخلفات ساختمانی در کشور محسوب می شود و این مهم سبب تداوم ساخت و ساز غیرمقاوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا