گوناگون

سبک زندگی فعلی با زندگی اسلامی و ایرانی فاصله گرفته است

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قبل از دوشنبه در سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره زوج خوشبخت، مقوله سبک زندگی را مسئله ای بسیار مهم و گسترده دانست و اظهار کرد: سبک زندگی همه مقاطع سنی را شامل می‌شود و به طور قطع یکی از مولفه‌های سبک زندگی بحث ازدواج و تشکیل خانواده است.

 سید سعید سرابی، با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر آسیب‌های جدی به آن وارد است و هدف جنگ نرم دشمنان قرار گرفته، مقوله ازدواج است، گفت: آسیب هایی که در زمینه ازدواج در جامعه وجود دارد ناشی از فاصله ایجاد شده سبک زندگی فعلی با سبک زندگی اسلامی و ایرانی ماست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سبک انتخاب همسر و ازدواج به سمت روش های برگرفته از فرهنگ غربی در حال حرکت است، ابراز کرد: آنچه که به نظر می‌رسد آنست که ازدواج ها با روش های جدید و سبک غربی معمولا ناموفق است چرا که زوج‌های جوان را از ابتدای زندگی مشترک به شدت درگیر تشریفات و مراسم پرهزینه می‌کند که اثر اقتصادی منفی بر زندگی آن‌ها خواهد گذاشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: زندگی هایی که با تفکر و تصور فرهنگ اسلامی و ایرانی تشکیل می‌شود بسیار روانتر و ساده تر اداره می‌شود و موقعیت پایدارتری نسبت به زندگی های برخواسته از فرهنگ غرب ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود و ادامه یافتن این وضعیت فاصله سبک زندگی ما را با آنچه مورد نظر اسلام و فرهنگ بومی و ایرانی ماست روز به روز بیشتر می‌کند، عنوان داشت: برگزاری چنین جشنواره هایی بر روشمند کردن تشکیل و بنیان خانواده می تواند موثر باشد.

محمد سهیلی، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای شهر مشهد، نیز در این مراسم بحث این جشنواره رامرتبط با مسئله فرهنگ دانست و گفت: یکی از لایه های اصلی فرهنگ مقوله خانواده است و زمانی جشنواره زوج خوشبخت می تواند موفق عمل کند که به دنبال الگوسازی و تبیین استاندارهای ضروری در این زمینه باشد.

نائب رئیس دوم شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه محتوای فکری قبل از جشنواره زوج خوشبخت مسئله ای بسیار اساسی است که این امر مسئولیت برگزار کنندگان آن را جدی تر می کند و صرف برگزاری جشنواره ای یک روزه نمی تواند اثربخش باشد، افزود: چکیده ای از فعالیت های پژوهشی و میدانی از قبل انجام شده و ارتباط با گروه های مرجع و نخبگان به عمق کار و فرهنگسازی در این زمینه موثر است.

وی اهمیت برگزاری چنین جشنواره هایی در ایجاد فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب عنوان و تاکید کرد: در طی سال های متمادی در زمینه خانواده و استفاده از سایر الگوهای ایرانی و اسلامی نه تنها پیشرفتی نداشته ایم بلکه مشکلاتی متوجه همه اقشار جامعه نیز شده است و یکی از اقدامات اصلی جشنواره زوج خوشبخت می تواند بازنمایی سبک زندگی خانواده باشد.

ششمین دوره جشنواره زوج خوشبخت بیست و چهارم مهرماه و با حضور پنج هزار زوج خوشبخت در مشهد برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا