گوناگون

سوانح جاده ای در استان قزوین 26 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سید مظفر حسینی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در محل فرماندهی نیروی انتظامی استان برگزار شد در خصوص کاهش سوانح در استان گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر با یک برنامه ریزی مدون انجام شده زمینه ایمن سازی جاده و کاهش سوانح فراهم شده است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان هم گفت: قزوین با قرار گرفتن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور به عنوان پل ارتباطی پایتخت با 10 استان کشور تلقی می شود و جایگاه خاصی در این زمینه دارد.

IMG11282327

تردد روزانه 400 هزار دستگاه خودرو در جاده های استان

این مسئول افزود: به دلیل اهمیت راههای ارتباطی استان بویژه برای رفتن به استانهای شمالی کشور روزانه 400 هزار دستگاه انواع خودرو در راههای مواصلاتی استان تردد می ‌کنند.

فرمانده پلیس راه استان قزوین یادآورشد: در استان 220 کیلومتر آزاد راه، 240 کیلومتر بزرگراه، 900 کیلومتر راه اصلی، دو هزار و  500 کیلومتر راه روستایی آسفالته و دو هزار و 500 کیلومتر راه روستایی خاکی وجود دارد و در شرایطی قرار داریم که با شماره گذاری سالانه یک میلیون و 200 دستگاه خودرو و صدور یک میلیون و 500 هزار فقره گواهینامه جدید با امکانات محدود پلیس همچنان خدمات لازم به مردم ارائه می شود.

سرهنگ حسینی با بیان اینکه در هشت سال اخیر به طور متوالی شاهد کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای در این استان بوده ایم گفت: در سال  85 آمار کشته‌ها در محورهای مواصلاتی استان قزوین بر اساس آمار پزشکی قانونی کل کشور 673 نفر بود که سالانه کاهش داشت و در پایان سال گذشته تعداد کشته‌ها به 288 نفر رسید که شاهد کاهش 55 درصدی تلفات جاده ای در استان بودیم.

این فرمانده پلیس راه استان قزوین اضافه کرد: حضور موثر پلیس در جاده ها و سختگیری و قاطعیت در برخورد با متخلفان، فرهنگ سازی و آموزش رانندگان، دانش‌آموزان، بهره‌گیری از مساجد، دادن کلاه ایمنی رایگان به راکبان موتورسیکلت که در محورهای پرتردد ساکن هستند اصلاح مسیرهای حادثه ساز و رعایت مقررات توسط رانندگان از علتهای کاهش سوانح و کشته ها در جاده بوده است.

وی افزود: با همکاری راهداران و اداره راه و شهرسازی با رفع نقاط حادثه‌خیز و نصب تابلوهای بزرگ‌ برای هشدار دادن به رانندگان و نیز کمک های امدادی نیروهای جمعیت هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس و دیگر دستگاه‌های اجرایی در کاهش این تلفات موثر بوده است.

حسینی بیان کرد: برخورد قاطع و بدون اغماض پلیس به ویژه در زمینه تخلفاتی همچون سرعت، سبقت و تجاوز به چپ عامل موثر دیگر در کاهش تخلف و سوانح در راههای استان بوده است.

فرمانده پلیس راه استان قزوین یادآورشد: حدود 40 درصد حوادث جاده‌ای در راه‌های این استان ناشی از واژگونی خودرو، 20 درصد ناشی از برخورد با خودروهای جلویی و عقبی، 10 درصد ناشی از برخوردهای جلو به پهلو و 15 درصد برخوردهای رخ به رخ با خودروهاست که حدود 60 درصد از حوادث و تلفات جاده‌ای هم به دلیل حواس ‌پرتی رانندگان است.

رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: انحراف به چپ خودرو 15 درصد از علل وقوع حوادث را در استان شامل می شود و ورود موتورسیکلت و وسایل کشاورزی به آزاد راهها پنج درصد از حوادث را موجب می‌شود.

IMG20083169

کاهش 26 درصد سوانح جاده ای/ آغاز طرح تابستانی پلیس راه

حسینی با اشاره به کاهش سوانح جاده ای اظهارداشت: در سه ماه نخست امسال تعداد کشته ها در جاده های استان 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

این مسئول از آغاز طرح تابستانی پلیس راه در استان هم خبر داد و گفت: مرحله نخست طرح تابستانی پلیس راه استان از 14 خردادماه آغاز شده و تا هشتم تیر ماه و ابتدای ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

وی گفت: مرحله دوم طرح از روز عید فطر آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد که در این مرحله 80 تیم پلیسی محسوس و نامحسوس با استقرار در محورهای مواصلاتی و با بهره گیری از دوربین های سرعت سنج ثابت و سیار کنترل ترافیک جاده ها را بر عهده دارند.

حسینی یادآورشد: کنترل جاده ها به صورت شبانه روزی توسط ماموران پلیس انجام می شود و خودروهای عمومی نیز با نصب سیستم های جدید و گزارشهای مردمی نظارت می شوند.

IMG15464012

فرمانده پلیس راه استان اظهارداشت: سامانه پیامکی 110120 برای کنترل وضعیت رانندگان اتوبوس در نظر گرفته شده و مسافران می توانند در صورت رعایت نکردن مقررات از سوی این رانندگان موارد را از طریق پیامک گزارش کنند تا در پاسگاههای پلیس ضمن متوقف کردن خودرو اعمال قانون صورت گیرد.

وی افزود: تست سلامت جسمی و روانی رانندگان اتوبوس ها از دیگر کارهایی است که در طرح سلامت مورد توجه قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا