گوناگون

سیستان و بلوچستان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین اشرفی روز یکشنبه درکمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهارداشت: به گفته مقامات کشور افغانستان 95 درصد از مواد مخدر تولید شده به کشورهای ایران، پاکستان و آسیای میانه ترانزیت می شود و تنها 5 درصد آن در افغانستان مصرف می شود.

وی ابراز داشت: بنا بر گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل کشت خشخاش در کشور افغانستان در سال 2013 به میزان 36 درصد رشد داشته و لذا این افزایش تولید تبعات فراوانی در رابطه با حمل و قاچاق مواد مخدر از مرزهای شرقی دارد.

وی با اشاره به اینکه کشور افغانستان نیز به واسطه تولید و توزیع مواد مخدر با افزایش آمار معتادان و میزان مصرف روبرو شده، افزود: سالانه 5 و نیم هزار تن انواع مواد مخدر در افغانستان تولید می شود که ترانزیت و توزیع این عامل افیونی نه تنها تاثیرات غیر قابل جبرانی را در این کشور به همراه داشته بلکه هزینه زیادی بر جمهوری اسلامی ایران در راه مقابله تحمیل کرده است.

اشرفی ادامه داد: سیستان و بلوچستان همواره به عنوان پیشانی نظام در مقابله با موادمخدر هزینه‌ و خسارات زیادی را متمحل شده و لذا انتظار می‌رود با توجه به نقش محوری استان در مقابله با این پدیده شوم مسئولان نیز توجه مضاعفی را به این استان داشته باشند.

وی بیان داشت: سیستان و بلوچستان در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و از همین رو باید توجه خاصی چه در زمینه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و چه در زمینه تخصیص اعتبارات به آن معطوف داشت.

وی همچنین از اجرای برنامه های متعدد همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: همزمان با این هفته در ابتدای ماه آینده 18 تن مواد مخدر طی مراسمی در استان امحاء خواهد شد.

اشرفی در این جلسه همچنین بر مشارکت نهاد های مردمی و ورود تمامی سازمان ها در راستای مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه تاکید کرد و افزود: برای حل این مشکل و مقابله با این پدیده شوم نیازمند عزم ملی و مشارکت تمامی مردم و دستگاه های اجرایی هستیم.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به مهار این معظل در جامعه نیست ادامه داد: از آنجا که رویکرد شورای ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری بر مبنای فعال سازی هر چه بیشتر نهاد های اجتماعی و فرهنگی بنا شده است لذا باید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌ نهاد دراین راستا استفاده و نقش آنها را پررنگ‌ تر ساخت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا