گوناگون

شباهت قائم آل محمد(عج) به پنج تن از انبياء

2335190 707به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، محمدبن مسلم مي گويد: خدمت امام باقر عليه السلام رسيدم و مي خواستم از قائم آل محمد(عج) سوال کنم اما امام باقر(ع) قبل از اين که من سوال کنم، فرمود: اي محمد بن مسلم! در قائم آل محمد(عج) شباهتي با پنج تن از انبياء وجود دارد: يونس بن متي و يوسف بن يعقوب و موسي و عيسي و محمد صلوات ا… عليهم. اما شباهت او با يونس بن متي آن است که وقتي پس از غيبت خود در کبر سن باز مي گردد جوان است.

اما شباهت او با يوسف بن يعقوب آن است که از عام و خاص غايب مي شود و از برادران مختفي است و امر او بر پدرش هم پوشيده است با وجود آن که مسافت بين او و بين پدرش و خاندان و شيعيانش کم بود. اما شباهت او با موسي دوام خوف و طول غيبت و خفاي ولادت و رنج شيعيانش پس از وي است که آزار و اذيت و خواري مي بينند تا آن که خداي تعالي اذن ظهور دهد و او را بر دشمنانش نصرت و تأييد فرمايد.

اما شباهت او با عيسي عليه السلام اختلافي است که درباره وي صورت مي گيرد تا به غايتي که گروهي گويند متولد نشده است و گروهي گويند فوت کرده است و گروهي گويند کشته شده و به صليب آويخته شده است و اما شباهت او با جدش محمدمصطفي صلي ا… عليه و آله خروج او با شمشير است و اين که او دشمنان خدا و رسولش و جباران و طاغوت ها را خواهد کشت و او با شمشير و رعب ياري مي شود و هيچ پرچمي از او باز نگردد و از علامات قيام او، خروج سفياني از شام و خروج از يمن و صيحه آسماني در ماه رمضان و نداي آسماني است که منادي او را به نام خودش و نام پدرش مي خواند.

(کمال الدين و تمام النعمة، باب ۳۲، ح۷)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا