گوناگون

شبکه جامع همگانی سلامت در شیراز اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عای اکبر سیاری عصر دوشنبه در حاشیه مراسم راه اندازی شبکه جامع وهمگانی سلامت در جمع خبرنگاران حضور یافت وبیان کرد: در حال حاضر در کشور تنها استان های فارس ومازندران برنامه پزشک خانواده را اجرا و به افراد خدمات درمانی ارایه میدهند که تلاش داریم  با راه اندازی شبکه جامع سلامت در کنار پزشک خانواده افراد خدمات درمانی گسترده تری دریافت کنند چنانچه در اجرای آن موفق شدیم بتوانیم در هر استان یک شهرستان انتخاب وطرح یاد شده را اجرایی کنیم.

طرح پزشک خانواده درسن بلوغ بسر می برد و نیاز به حمایت بیشتر برای موفقیت کامل دارد

وی طرح پزشک خانواده را در بلوغ ولی موفق دانست و افزود: نیاز است با حمایت بیماران و مسئولان آسیب ها و مشکلات طرح را مرتفع کنیم تا بتوانیم پزشک خانواده را در کنار شبکه جامع وهمگانی سلامت بصورت سراسری در کشور اجراکنیم زیرا با اجرای پزشک خانواده، موجب افزایش سرانه سلامت در استان های فارس ومازندران شده است.

دکتر سیاری مهمترین برنامه های طرح جامع سلامت را در پنج موضوع کلی عنوان کرد وافزود: ارتقای سلامت مردم ، بهبود کیفیت خدمت ، رضایت افراد جامعه ، عدالت و کنترل قیمتاز ویژگی های مهم این طرح دانست.

وی اعتبار طرح را از اعتبار برنامه پزشک خانواده اعلام و تاکید کرد: اعتبار آن  تامین است و مقرر شده از فروش حامل های انرژی است در نظر گرفته شده که در دولت قبل این مبلغ تنها یکبار پرداخت شد وبه واسطه توزیع یارانه همه مردم حقوق بگیر شدند واین موضوع فراموش شد.

معاون بهداشتي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی یاد آور شد: چنانچه هر استانی برنامه پزشک خانواده و طرح همگانی جامع سلامت  را اجرایی کند ازاعتبار 2 هزار و 27 میلون تومانی برخوردار می شود که در این استان سهم فارس به دلیل اجرایی ایندو برنامهع قابل توجه می باشد.

امید به زندگی در ایران 72 تا 74 سال/19 درصد افراد جامعه دچار فشار خون هستند

معاون وزير بهداشت، در بخش دیگری از سخنان خود به  افزایش امید به زندگی با اجرای طرح یاد شده اشاره وبیان کرد: امروزه میانگین سن حیات آقایان در جامعه 72 سال وبانوان 74 سال است که تلاش داریم با برنامه های پیشگیری سن افراد را 10 سال افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروزه در کشور 24 میلون نفر از اضافه وزن رنج می برند که باید با تبلیغات گسترده وتغییر سبک زندگی بتوانیم آمار ها را کاهش دهیم.

دکتر سیاری با اشاره به آمارهای مرگ و میر افراد در سال 90 گفت: از 380 هزار مورد مرگ ثبت شده 92 هزار مورد براثر سكته قلبي، 43 هزار مورد براثر سكته مغزي، 30 هزار مورد براثر حوادث و 30 هزار مورد براثر ابتلا به انواع سرطان فوت وبه ثبت رسیده است که در مقایسه با سایر کشور ها چندان آمار مطلوبی نیستند.

این مقام مسئول تصريح كرد: امروزه بیش از 19 درصد افراد جامعه بر اثر مصرف نمک دچار بیماری فشار خون هستند که ضرورت دارد موضوع همیشگی پیشگری قبل از درمان راجدی بگیرم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا