گوناگون

شناسایی مجرم از روی قطره عرق

سابقه انگشت نگاری ژنتیک در جهان و استفاده از این تکنیک در شناسایی دقیق مجرمان سبب شد تا دستور تشکیل بانک هویت ژنتیک ایران در سال 88 صادر شود.

به گزارش فارس سابقه انگشت نگاری ژنتیکی به شیوه امروزی به حدود یک ربع قرن پیش بازمی گردد زمانی که در سال 1985 میلادی، الک جفری در انگلستان به طراحی تعیین هویت از طریق DNA اقدام کرد و در سال 1986، از این روش برای رفع اتهام از یک مظنون احتمالی در تجاوز به عنف در انگلستان استفاده شد.

با تشکیل اولین بانک داده‌های ژنتیکی در انگلستان در سال 1995، انقلابی در فرایند کشف جرم و شناخت مجرمان و در نهایت پیشگیری از وقوع جرم در این کشور به وقوع پیوست.

تا اواخر سال 2008 بیش از 5 میلیون پروفایل ژنتیکی در این بانک به ثبت رسید. در سال‌های 2008-2009 جمعاً 17 هزار و 643 مورد مشابهت بین اطلاعات صحنه جرم با ذخیره اطلاعاتی‌ بانک ژنتیک در انگلستان گزارش شده است.

با توجه به این نکته مهم که بر اساس برخی مطالعات انجام شده تا بیش از 60 درصد مرتکبان جرائم خشن که از زندان آزاد شده‌اند در کمتر از سه سال پس از آزادی دوباره به جرائم مشابهی مبادرت می‌ورزند، نقش بانک هویت ژنتیک در شناسایی هویت این مجرمان با استفاده از مدارک مکشوفه در صحنه جرم بیش از پیش نمایان می‌شود. چنان که بر اساس تحقیقات انجام شده، تشکیل این بانک در انگلستان به تنهایی باعث کاهش 26 درصد جنایات شده است.

FBI در سال 1998 در 8 ایالت آمریکا به راه‌اندازی این سیستم اقدام کرد. بسیاری از پرونده‌های جنایی که سال‌ها معضل دادگاه‌های اروپایی و آمریکایی بود توسط این روش به سرانجام رسید. نظرسنجی از مجرمان در آمریکا مشخص کرد که بسیاری از آنها با آگاهی از راه اندازی بانک ژنتیک، از تکرار ارتکاب جرم خودداری کرده‌اند.

در کشور ما نیز از سال 88 نیاز به داشتن بانک اطلاعات ژنتیکی در ایران احساس شد و رئیس قوه قضائیه با توجه به حساسیت موضوع و کمک به حل سریع پرونده‌های قضایی دستور به تشکیل بانک اطلاعات ژنتیک داد.

حال بعد از گذشت 4 سال از دستور آیت‌الله آملی لاریجانی و واگذاری مسئولیت تهیه بانک اطلاعات ژنتیکی به پزشکی قانونی کشور، به سراغ رضا علاءالدینی، رئیس بانک هویت ژنتیک ایران در سازمان پزشکی قانونی رفتیم. مردی که بسیار محافظه‌کار است و همان ابتدای گفت‌وگو اعلام کرد که باید متن مصاحبه قبل از انتشار به تائیدش برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا