گوناگون

شهربازی هایی که خالی از بازی اند

81200213 5759119

به گزارش ایرنا وسوسه ،هیجان و دلهره سوار شدن و لذت بردن از وسایل شهربازی جذابیتی دارد که بر هر ترسی غلبه می کند و از این رو نوجوانان بیشترین قشر استفاده کننده از وسایل شهر بازی ها هستند که در تمام فصول بخصوص تابستان بیشتر اوقات خود را در این مکان ها سپری می کنند.

امروزه شهربازی ها در سراسر دنیا مکانی مفرح برای تخلیه هیجانات روحی افراد بخصوص قشر جوان محسوب می شود تا به دور از هیاهوی زندگی شهری، اوقات فراغتی را در مکان های سالم بگذرانند ،اما چند سالی است که ورود بازی های رایانه ای، هیجان و نشاط را نه تنها در منازل بلکه در شهربازی ها هم از کودکان و جوانان گرفته است.

شهر همدان با بیش از 600 هزار نفر جمعیت تنها دو شهر بازی دارد که یکی از آنها با قدمتی بیش از20سال در ˈپارک مردمˈ این شهر قرار گرفته و دارای چند وسیله بازی معمولی است که از سالها پیش باقی مانده است و به دلیل فرسوده شدن وسایل آن، شهروندان میل و رغبتی برای حضور در این شهربازی و گذران اوقات فراغت ندارند.

شهربازی تازه تاسیس ˈرنگین کمانˈ نیز که تنها چند سالی از آغاز بهره برداری آن توسط بخش خصوصی می گذرد به دلیل وجود بازی های یارانه ای تا کنون نتوانسته در حدی که انتظار می رفت نظر شهروندان را جلب کند و کمبود وسایل بازی مهیج رغبتی در بین شهروندان و گردشگران برای رفتن مجدد به این شهر بازی ایجاد نکرده است.

ˈزهرا محمدیˈ یکی از شهروندانی که با کودک خود به شهربازی جدید همدان آمده است به ایرنا گفت: این شهر بازی تنها مختص نوجوانان است و خواسته کودکان در آن مورد توجه قرار نگرفته است چرا که وسایل بازی رایانه ای بیشتر در این مکان دیده می شود.

وی اظهار داشت: شهربازی باید علاوه بر استاندارد بودن وسایل، هیجان و نشاط کافی را در بین کودکان و نوجوانان ایجاد کند که این شهربازی با توجه به وسایلی که در آن وجود دارد نمی تواند برای کودکان شادی آفرین باشد.

ˈمحمد رسولیˈ یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه شهربازی مناسبی در شهر همدان وجود ندارد احداث این شهربازی در مکان و موقعیت مناسب، مکانی زیبا در فضایی دلنشین برای جوانان و کودکان ایجاد کرده است.

وی گفت: نصب بازی های مهیج می تواند شهروندان و گردشگران بسیاری را به این شهر بازی بکشاند.

ˈامین محمدیˈ از گردشگرانی است که از استان سنندج به همدان سفر کرده است در این خصوص به ایرنا گفت: ورود به شهر بازی جدید، جلوه ای از یک مرکز خرید پیش روی گردشگران قرار می دهد و بیشتر بازی های این مرکز از نوع بازی های کامپیوتری است و تنوع و جذابیتی برای اکثر جوانان ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این شهربازی خدماتی خاص به افراد ارایه نمی کند اخذ ورودی 20 هزار ریالی از شهروندان مانع جذب مردم به این مکان تفریحی می شود.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون تنها شهربازی ˈرنگین کمانˈ در شهر همدان فعال است و شهر بازی ˈپارک مردمˈ به دلیل قدمت و فرسوده بودن وسایل بازی از فعالیت باز مانده است.

ˈغلامرضا محتجبˈ اظهار داشت: هم اکنون چند وسیله بازی در شهربازی پارک مردم فعال است که همواره از سوی اداره کل استاندارد استان بازرسی و ایمنی آن مورد بازبینی قرار می گیرد.

وی در خصوص وسایل بازی در پارک های سطح شهر همدان نیز گفت: استاندارد این وسایل همواره مورد بازبینی مسوولان شهرداری و دیگر دستگاه های متولی قرار می گیرد.

مدیر شهربازی ˈرنگین کمانˈ همدان نیز در گفت گو با ایرنا اظهار داشت: این شهربازی نوروز 92 به بهره برداری رسید و موقعیت مطلوب و مکان مفرح شهربازی رنگین کمان بسیاری از گردشگران و شهروندان را به سوی این مکان زیبا هدایت می کند.

ˈمسعود بطحاییˈ اظهار داشت:وسایل بازی تعبیه شده در این شهربازی مطابق با استانداردهای بین المللی است و مدیریت این شهربازی سعی دارد با بهره برداری از جدید ترین بازی ها تحولی بزرگ در نوع وسایل بازی این مرکز ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بهره برداری از وسایل بازی در شهربازی ها طبق ضوابط و قانون است گفت: با بررسی های انجام شده مجوز بهره برداری از سه وسیله بازی که مطابق با استاندارد های بین المللی است برای شهر بازی همدان اخذ شده که این وسایل به زودی به بهره برداری می رسند.

وی اضافه کرد: ترن هوایی، سالتو، سه دستگاه رنجر و سقوط آزاد نیز برای شهر بازی خریداری شده که ابتدای سال آینده این وسایل به بهره برداری می رسد.

کارشناس ایمنی اداره کل استاندارد استان همدان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: 15 شهربازی با 244 وسیله در سطح استان همدان فعال است که 237مورد آن فاقد گواهی نامه ایمنی است و تنها 13 وسیله بازی معادل پنج درصد این وسایل، دارای گواهی ایمنی و مجوز فعالیت هستند.

سید ˈعلی ملیحیˈ اظهار داشت: در شهر همدان نیز 211 وسیله بازی در شهر بازی ها و پارک های همدان فعال است که تنها چهار وسیله بازی آن دارای گواهی نامه ایمنی است.

وی تصریح کرد: شهربازی ها و زمین های بازی از مهم ترین چشم اندازهایی هستند که خانواده ها اوقات فراغت خود را در این مکان های تفریحی می گذرانند و بازرسی و بررسی وضعیت ایمنی تجهیزات نصب شده در شهربازی ها از اقدامات این اداره کل برای افزایش ایمنی شهروندان است.

وی با بیان اینکه ارایه خدمات در شهربازی ها و زمین های بازی بر اساس استانداردهای مربوطه از یک تیر ماه 89 مشمول مقررات استاندارد های اجباری است اظهار کرد: براساس ماده 9 قانون سازمان ملی استاندارد ایران، ارایه این خدمات بدون اخذ تاییدیه های لازم از این سازمان ممنوع است و مالکان و بهره برداران موظفند نسبت به اخذ تاییدیه های لازم از طریق شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران اقدام کنند.

ملیحی افزود: تاییدیه ها شامل تهیه مستندات، نقشه های کاربردی تجهیزات به صورت مجزا و نیز رعایت الزامات استاندارد در حین نصب و عملکرد تجهیزات است.

وی در ادامه تصریح کرد: ناهماهنگ بودن سازمان های مسوول در صدور مجوز بهره برداری وسایل و تجهیزات بازی، زمینه فعالیت شهربازی بدون گواهی ایمنی را فراهم ساخته است.

وی اضافه کرد: فرایند فعالیت و ارایه مجوز ایمنی به بهره برداران تجهیزات تفریحی، دارای سه مرحله شامل حین ساخت تجهیزات شهر بازی ، حین نصب و زمان بهره برداری است.

وی افزود: بهره برداران باید وسایل بازی را از محل های دارای گواهی ایمنی خریداری کرده و فرایند نصب تجهیزات را با حضور و نظارت کارشناسان انجام دهند همچنین زمان بهره برداری نیز کارشناسان استاندارد باید بر روند فعالیت آنها نظارت داشته باشند.

کارشناس ایمنی اداره کل استاندارد استان همدان اظهار داشت: برخی بهره برداران بدون توجه به این فرایند، وسایل بازی را از کارخانه های فاقد صلاحیت و کارگاه های زیر زمینی خریداری و اقدام به نصب آن می کنند در حالیکه استاندارد به منظور تامین سلامت مصرف کنندگان از فعالیت آن ها ممانعت می کند.

ملیحی تصریح کرد: برخی صادر کنندگان مجوز بهره برداری از مراکز تفریحی از جمله شهرداری، هیچگونه تعامل و همکاری با اداره کل استاندارد ندارند و تاکنون مکاتبات این مجموعه در زمینه هماهنگی با اداره کل استاندارد قبل از صدور مجوز را بدون پاسخ گذاشته است.

وی اضافه کرد: در برخی موارد شهرداری بدون دریافت نظر کارشناسان استاندارد مجوز فعالیت را برای بهره بردار صادر می کند و سرمایه گذار نیز اقدام به خرید و نصب وسیله بازی می کند ولی در زمان بهره برداری با ممانعت استاندارد مواجه می شوند که این امر، علاوه بر اتلاف وقت و سرمایه بهره بردار، مشکلاتی را نیز به همراه دارد.

وی گفت: در حالی شهرداری بدون نظارت اداره استاندارد اقدام به صدور مجوز می کند که بازرسان این سازمان هیچگونه اطلاعی از محل و مکان نصب تجهیزات تفریحی ندارند و با وجود مکاتبات فراوان، شهرداری آماری از بوستان ها و مکان های دارای تجهیزات بازی نیز ارائه نکرده است.

وی گفت: در حال حاضر تمامی سرسره های آبی که در استخرهای استان همدان نصب شده اند فاقد گواهی ایمنی بوده و در صورت بروز هرگونه مشکلی باید بهره برداران پاسخگو باشند.

مدیرکل استاندارد همدان نیز با ذکر اینکه والدین باید از تجهیزات استاندارد شهر بازی ها استفاده کنند گفت: سامانه استاندارد سازی زمین های بازی و شهر بازی های کشور راه اندازی شده که در این سامانه وسایل بازی استاندارد تمامی شهر بازی ها ذکر شده است.

ˈفرهاد تیموریˈ افزود : به منظور هدایت سرمایه گذاران به خرید وسایل بازی استاندارد، اسامی واحدهای تولید کننده وسایل بازی دارای تاییدیه استاندارد در سامانه موجود است و با استفاده از این ظرفیت می توان تمامی فرایند تولید تا نصب و بهره برداری وسایل بازی را کنترل کرد.

وی از شهروندان خواست: در صورت شناسایی شهربازی هایی که نام آنها در این سامانه ثبت نشده است با بهره گیری از امکانی که در این سامانه برای ارایه گزارشات مردمی پیش بینی شده است موضوع را به بازرسان اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: بر اساس تفاهنامه منعقد شده بین سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی، تجهیزات فاقد گواهی ایمنی نمی توانند از مزایای بیمه بهره مند شوند و در صورت بروز هرگونه مشکلی، خسارتی از سوی سازمان های بیمه گر نباید پرداخت شود.

مدیرکل استاندارد همدان تاکید کرد: بازرسان فعال اداره استاندارد قبل از هر اقدامی برای پلمپ تجهیزات شهر بازی، ابتدا اخطارهای لازم و مهلت کافی برای رفع نقص دستگاه های غیر استاندارد را به ارگان های مسوول می دهند.

تیموری اظهارکرد: با توجه به بازرسی مجدد و مرتفع نشدن نواقص در مهلت تعیین شده و به منظور حفظ جان و امنیت استفاده کنندگان از وسایل شهر بازی ، پیگیری های لازم برای پلمپ این دستگاه ها صورت می گیرد.

وی گفت: استفاده از تجهیزات شهربازی با ورود به فصل تابستان روند رو به رشدی می یابد به همین منظور بازرسان اداره استاندارد اقدام به بازبینی و بررسی تجهیزات شهر بازی می کنند.

بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد و به منظور تأمین ایمنی و سلامتی مصرف کنندگان، اجرای استانداردهای ملی شماره 6436 و 6437 که ویژگی های تجهیزات شهربازی را تعیین کرده در کشور اجباری شده است.

7529/576

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا