گوناگون

شورای راهبردی جمع آوری اسناد نفیس خطی تشکیل شد/ راه اندازی 12 مرکز اسناد ملی

سیدرضا صالحی امیری در حاشیه افتتاح مرکز اسناد ملی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه نسخ تاریخی و خطی نفیسی از سرمایه های کشور دست مردم وجود دارد یا در  دیگر کشورها موجود است، هدف شورای راهبردی را جمع آوری این اسناد نفیس بیان کرد.

وی اظهار داشت: تنها 500 هزار نسخ نفیس خطی ایران در دیگر کشورها وجود دارد و 380 هزار نسخ نیز در خانه مردم هست که باید جمع آوری و مخازن اسناد ملی منتقل شود.

وی عنوان کرد: این اسناد حداقل 50 سال می تواند در مخازن مردم باشد درحالی که در مخازن اسناد ملی کشور می تواند تا 500 سال نگهداری شود، از این رو ضرورت جمع آوری آن احساس می شود.

به گفته صالحی با بیان اینکه ایران دارای غنای فرهنگی و تاریخی است اظهار داشت: متاسفانه نتوانستیم از دیپلماسی فرهنگی برای جمع آوری و انتقال این داشته ها بهره گیریم و میزان درآمد زایی فرهنگی بیش از سایر بخش ها می تواند باشد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور با اشاره به اینکه تاکنون 12 مرکز اسناد و کتابخانه ملی در استانهای کشور راه اندازی شده است، گفت: ایجاد این مرکز در سایر استانها به مرور انجام می شود.

صالحی امیری به برنامه های مهم این مرکز اشاره و اضافه کرد: با توجه به نامگذاری سال، توجه به حوزه فرهنگی مهمترین دغدغه است.

مرکز ملی اسناد و کتابخانه ملی مازندران با بیش از یک میلیون سند و چهار هزار جلد کتاب تاریخی راه اندازی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا