گوناگون

صنعتی شدن کشاورزی در سایه ترویج خاک‌ورزی حفاظتی

صنعتی شدن کشاورزی در سایه ترویج خاک ورزی حفاظتی سبب تقویت خاک و کاهش فرسایش خاک در اراضی زراعی می‌شود و به عنوان راهی برای گذر از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی است.

احمد بایبوردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: هم اکنون خاک‌ورزی حفاظتی به‌ عنوان بهترین روش زراعی و حفظ دو منبع با ارزش آب و خاک مدنظر متخصصان و بهره‌برداران است.

وی تشریح کرد: خاک‌ورزی حفاظتی به دلیل استفاده کمتر از ادوات زراعی، فشردگی خاک به حداقل ممکن می‌رسد و همین مورد باعث استفاده کمتر از سوخت و صرفه‌جویی در آن می‌شود.

بایبوردی با اشاره به مزایای مهم خاک‌ورزی حفاظتی ادامه داد: کشاورزان باید کاهش تردد ادوات خاک‌ورزی در سطح مزرعه و صدمه کمتر ساختمان خاک را از مزایای مهم خاک ورزی حفاظتی بدانند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تنها مشکل خاک‌ورزی حفاظتی یادآور شد: عدم کنترل علف‌های هرز به دلیل کم زیر و رو شدن خاک تنها مشکل خاک‌ورزی حفاظتی است که با روش‌های تلفیقی یعنی مکانیکی و شیمیایی قابل برطرف شدن است.

وی از بهینه‌تَر شدن تغذیه گیاه با خاک‌ورزی حفاظتی گفت و افزود: کارشناسان تغذیه بهینه و افزایش تولید را با این شیوه از خاک‌ورزی امکانپذیر می‌دانند.

بایبوردی تاکید کرد: اساس خاک‌ورزی حفاظتی بر حفظ مقدار کافی بقایای گیاهی در سطح خاک، پوشش دائمی روی خاک، مصرف بهینه آب، مصرف بهینه کود، بهبود کیفیت خاک، تردد کمتر در زمین و دست‌کاری کمتر خاک استوار است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا