گوناگون

صنعت مرگبار سیگار همچنان مي تازد

سلامت نیوز: در حالي كه دست اندركاران صنعت دخانيات و ذي نفعان سود غير قابل شمارش توليد و واردات سيگار، طي سال هاي گذشته نويد مي دادند كه با خصوصي شدن صنعت دخانيات، قاچاق سيگار، تعداد سيگاري ها و مصرف سيگار در كشور كاهش خواهد يافت اما با گذشت حدود يك سال از خصوصي شدن اين صنعت، نتايج كاملاعكس پيش بيني هاست و نه تنها كاهش هاي مد نظر اتفاق نيفتاده بلكه به علت ارزان شدن و بازگشت قيمت سيگار به پيش از سال 92، تعداد سيگاري هاي كشور و واردات قاچاق سيگار هم رو به افزايش گذاشته است.

15 ميليون سيگاري در ايران مثل يك بمب ساعتي براي نظام سلامت هستند. اقسام بيماري هايي كه آنها به علت استعمال دخانيات در معرض ابتلابه آن قرار دارند نه فقط باعث هزينه كرد از جيب خود و خانواده شان مي شود بلكه نظام سلامت را هم به خرج مي اندازد و بار بيماري هاي ناشي از استعمال دخانيات كه به رقم هايي معادل بودجه سالانه وزارت بهداشت تنه مي زند حوصله متوليان سلامت را تا آن حد سر برده كه تقريبا نمي دانند چگونه و به چه نحوي بايد سيگاري ها را نسبت به تهديد جدي و گسترده يي كه از باب استعمال دخانيات پيرامون زندگي خود و اطرافيان شان در حال پرواز است هي بزنند.

در حالي كه دست اندركاران صنعت دخانيات و ذي نفعان سود غير قابل شمارش توليد و واردات سيگار، طي سال هاي گذشته نويد مي دادند كه با خصوصي شدن صنعت دخانيات، قاچاق سيگار، تعداد سيگاري ها و مصرف سيگار در كشور كاهش خواهد يافت اما با گذشت حدود يك سال از خصوصي شدن اين صنعت، نتايج كاملاعكس پيش بيني هاست و نه تنها كاهش هاي مد نظر اتفاق نيفتاده بلكه به علت ارزان شدن و بازگشت قيمت سيگار به پيش از سال 92، تعداد سيگاري هاي كشور و واردات قاچاق سيگار هم رو به افزايش گذاشته است. صنعت دخانيات حاضر نيست از سود سرشار خود چشم بپوشد. وارد كنندگان قانوني و غيرقانوني هم همچنين. مي ماند اينكه خود آدم ها دل شان براي ثانيه هاي عمري كه از باب كشيدن سيگار هدر مي دهند، بسوزد.
عوارض سيگار بر سلامتي طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر 8 ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهد. تنها سرطان ريه و يا بيماري هاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعه يي از مسائل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي تواند به لحاظ شرايط جسمي و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز كند كه برخي از آنها عبارتند از:

60درصد
قربانيان سرطان ريه ظرف 1 سال و 80 درصد آنها ظرف 3 سال پس از تشخيص جان مي سپارند.

35 تا 64
خطر سكته در مردان 35 تا 64 ساله يي كه سيگار مي كشند 4 برابر بيشتر از مردان غير سيگاري است.

خطر سكته در زنان 35 تا 64 ساله يي كه سيگار مي كشند 5 برابر بيشتر از زنان غير سيگاري است.

87 درصد
سرطان هاي ريه به علت استعمال سيگار است.

1/3
تمام سرطان هايي كه به مرگ منتهي مي شوند مرتبط با كشيدن سيگار است.

22 | 12
مردان سيگاري 22 بار و زنان سيگاري 12 بار بيشتر از غير سيگاري ها احتمال دارد بر اثر سرطان ريه فوت كنند.

با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلابه انواع بيماري ها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي شود كه اين بيماري مي تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم در دهان، جوش هاي پوست روي صورت، سر و دست ها شود.

افراد سيگاري 40 درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلابه آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.

استعمال دخانيات باعث از بين بردن پروتئين هاي انعطاف دهنده پوست مي شود: همچنين باعث تحليل بردن ويتامين A و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي گردد. پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي هاي ريزي در اطراف لب ها و چشمهاست.

افراد سيگاري 3 برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي شوند.

افراد سيگاري 2 برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلابه نوعي سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگي روي پوست) قرار دارند .

افراد سيگاري 5/1 مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندان ها هستند.

منواكسيد كربن يكي از اصلي ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل و دود سيگار است، ميل تركيبي اين گاز با خون بسيار بالاتر از اكسيژن است. اين گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسيژن در خون افراد سيگاري حرفه يي تا 15 درصد مي شود. استخوان هاي افراد سيگاري تراكم خود را از دست داده و به راحتي شكسته مي شود همينطور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگي تا 80 درصد افزايش پيدا مي كند.
بيماري هاي قلبي عروقي ناشي از استعمال دخانيات بيش از 600 هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي رود استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالارفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلابه فشار خون بالاو گرفتگي عروق و نهايتا ايجاد حمله قلبي و سكته مي شود.
استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتري ها پايين مي آورد: همچنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي شود. زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي شود و احتمال بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگاري است اكثرا اندك مي باشد.
قطران موجود در دود سيگار در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخن ها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه يي مايل به زرد مي شود.
استعمال دخانيات در دوران بارداري مي تواند باعث افزايش خطر زايمان نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود. سقط جنين در مادران سيگاري 2 تا 3 برابر بيشتر است.
استعمال دخانيات باعث كاهش تعداد اسپرم و كاهش جريان خون در آلت تناسلي مردان و ناتواني جنسي در اين افراد مي شود. ناباروري جنسي در مردان سيگاري نيز متداول تر از افراد غير سيگاري است.
بيش از 40 عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد و احتمال سرطان ريه 22 مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است. طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلاشدن آنها به انواع سرطان هاي ديگر از قبيل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق ( 6 تا 27 برابر)، سرطان بيني ( 2 مرتبه بيشتر)، گلو ( 12 مرتبه)، مري ( 8 تا 10 برابر)، حنجره ( 10 تا 18 برابر)، معده (2 تا 3 برابر)، كليه ( 5 برابر)، آلت تناسلي مرد ( 2 تا 3 برابر)، لوزالمعده(2 تا 5 برابر) ومقعد ( 5 تا 6 برابر) وجود دارد.
منبع:روزنامه اعتماد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا