گوناگون

طرح المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای در مدارس خراسان جنوبی اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، عباس لامعی پیش از ظهر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: این المپیاد با هدف کنترل و کاهش مشکلات جسمی و حرکتی دانش‌آموزان، ایجاد تحرک و شور و نشاط بین دانش‌آموزان و در راستای تحقق سیاست‌های پنج‌گانه وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای بزرگترین رویداد ورزشی و فوق برنامه آموزش و پرورش است، بیان کرد: المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای در راستای کیفیت‌بخشی به سیستم آموزشی کشور از 26 مهرماه امسال در سطح مدارس اجرا می‌شود.

لامعی افزود: این المپیاد برگرفته از برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و دو ساحت زیستی-بدنی و ساحت اجتماعی دانش‌آموزان را شامل می‌شود.

وی فراگیری ورزش در کنار تحصیل را ضروری دانست و گفت: بر این اساس دانش‌آموزان در ساعات تفریح و یا ساعات خالی مدارس و البته با نظارت معلمان تربیت بدنی، به انجام ورزش‌های همگانی و بازی‌های بومی محلی خواهند پرداخت.

لامعی دانش‌آموز محور بودن، تجربه‌محور بودن، تلاش برای ارتقای سطح فرهنگ و اخلاق، ارتقای وضعیت جسمانی و پرورش نسلی اجتماعی را از رویکردهای المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای برشمرد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در توصیه به جوانان مبنی‌بر نهادینه شدن تحصیل، تهذیب و وزش اظهارکرد: ورزش مقوله‌ای مهم بوده و نباید از آن غفلت کرد.

لامعی گفت:متاسفانه سه درس قرآن، هنر و ورزش در مدارس ما در برهه‌ای از زمان مظلوم واقع شدند اما با اجرای سیاست‌های فعلی آموزش و پرورش، رویکردهای دولت تدبیر وامید و فرمایشات رهبری این دروس به جایگاه واقعی خود خواهند رسید.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم استعدادهای ورزشی را نهادینه کنیم باید بیش از گذشته به درس ورزش توجه کرد و در این راستا باید دستگاه‌های متولی نیز آموزش و پرورش را یاری کنند.

سرپرست معاونت تربیت‌بدنی آموزش و پرورش نیز بر نهادینه کردن ورزش در مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی تاکید کرد و گفت: در یک برهه از زمان المپیادهای ورزشی در مدارس نقش کمرنگی داشت و بیشتر به دنبال قهرمان‌پروری بوده‌ایم.

محمد زمانی افزود: در المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای نه تنها به دنبال قهرمان‌پروری نیستیم بلکه در راستای کشف استعدادها و کسب اعتماد و عزت نفس اقدام می‌کنیم.

وی فلسفه اصلی برگزاری این المپیاد را جبران کم‌تحرکی دانش‌آموزان دانست و افزود: 39 درصد جمعیت بالای 15 سال ما فعالیت بدنی ناکافی داشته و 12 درصد دانش‌آموزان متوسطه اول نیز با کاهش وزن روبرو هستند.

زمای با بیان اینکه زندگی ماشینی امروزه سبب فقر حرکتی و بروز اختلالات فراوانی در افراد شده است، بیان کرد: کم‌تحرکی مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند که در این راستا می‌توان فقر حرکتی را با ورزش همگانی جبران کرد.

وی با بیان اینکه اکثر معلمان ورزش در مدارس استان توانمند هستند، گفت: 420 نفر مربی تربیت بدنی در سطح مدارس استان مشغول فعالیت بوده و اکثریت این معلمان از توانمندی لازم در تربیت بدنی برخوردار هستند.

وی احیای ورزش‌‌های بومی و محلی و توجه به ورزش همگانی را در اجرای المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای ضروری دانست و یادآور شد: در این طرح همه دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا