گوناگون

عارف سیاستمدار یا فیلسوف شاه افلاطون در شماره 198 مجله پنجره/ بررسی فلسفه فوتبال

به گزارش خبرگزاری مهر، عارف سياستمدار يا فيلسوف شاه (عرفان و سياست در انديشه امام خميني (ره)) عنوان پرونده گروه اندیشه است. امام خميني (ره) به‎عنوان نمونه‎اي از عارف سياستمدار در وراي اخلاق و عرفان، سخني از سياست به ميان نياورده است؛ يعني نقطه شروع و ورود ايشان به عرصه سياست، اخلاق و عرفان به حساب مي‎آيد. مي‎توان مدعي شد براي اداره مدينه اسلامي ـ در کنار يا تقابل با مدينه افلاطوني ـ به عارف سياستمداري نياز داريم در کنار يا تقابل با فيلسوف شاه افلاطوني که جامعه را به‎سوي خدا مي‎خواند و سعادت دنيا و آخرت را براي مردم به ارمغان مي‎آورد.

در اين پرونده درباره ابعاد مختلف عرفان سياسي و ضرورت حضور عارف در سياست، بحث شده است. یادداشتهایی از حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، دکتر عبدالوهاب فراتی و دکتر محمد فنایی اشکوری و مصاحبه هایی در گفت‎وگو با آيت الله حسن رمضاني، آیت الله محسن غرویان و حجت السلام مرتضي جوادي آملي و قادر فاضلی بخشهای مختلف این پرونده است.

مجله خبری

مجله خبری این هفته به موضوعات مختلفی پرداخته است که از آن جمله می توان به چشم‎انداز حمله به سامراء(بسترسازي داعش براي جنگهاي فرقه اي)، زنداني سياسي و جاسوس مهربان!، زلزله روحاني در ايدئولوژي و مباني فلسفي !، ترکش‎‎هاي يک مناظره(کچوئيان پاسخ طباطبايي را مي‎دهد)، ميزي سه‎گانه؛ دستپخت تازه اداره کتاب ارشاد، کشتيبان را سياستي دگر آمد(گزارشي از چرايي تغيير دبيرکل نهاد کتابخانه‎‎هاي عمومي کشور)، توصيه‎‎هايي براي  یک نهنگ شاعر(ادامه نامه نگاريهاي  دنباله دار قزوه و کاکايي)، مثبت و منفی، جهان از پنجره عکس، جهان از پنجره کاریکاتور و … اشاره کرد.

باشگاه اهل قلم

در بخش باشگاه اهل قلم مطالبی مانند نيل به سرزمين امام غايب(عج)(سير هستي در انسان کامل)    نوشته دکتر غلامحسين ابراهيمي ديناني، آينه تمام نماي الله از آيت‎الله سيد محمد حسين حسيني ‎طهراني، انگاره هاي جامعه منتظر(تهديدها، آسيبها و بايدهاي مهدويت) نوشته دکتر ابراهيم شفيعي سروستاني، قبله نماي پارسايان(عصر غيبت و تقابل طاغوت و رحمان) به قلم جواد محدثي، خرد  مدني ‎سياسي(حکمرانی در منطق جامعه پردازی امام خمینی(ره)) نوشته مهدي جمشيدي و سفسطه‎‎هاي سکولاري(مغالطه سکولاري در فهم دين) به قلم سيدمحمد روحاني منتشر شده است.

سیاست

روز‎هاي حساس غرب آسيا(تحليلي بر مهم‎ترين تحولات منطقه‎اي در ايامي که گذشت) نیز پرونده مورد بحث گروه سیاست است. منطقه خاورميانه و شمال آفريقا اين روز‎ها تحولات مهم و تعيين کننده‎اي را تجربه مي‎کند. در یادداشتها و گفتگوهای مختلفی تحولات منطقه در کشورهای مختلف از مصر، سوریه، عراق و … مورد بررسی قرار می گیرد.

بشار ماند و قوي‎تر شد، دموکراسي خوب از نگاه آمريکايی ها، امنيت يک کشور مساوي امنيت دو کشور، تأثيرات مشارکت مردم سوريه در ثبات و امنيت لبنان، دموکراسي مطلوب انعکاس نامطلوب، ررسي مواضع رسانه‎‎هاي خارجي نسبت به انتخابات سوريه، حافظ قرآن سرهنگ  سکولار، اقبال کم مردم مصر به انتخابات رياست جمهوري، بررسي روابط ايران و کشورهاي حاشيه خليج ‎فارس در گفت‎وگو با دکتر محمدصالح صدقيان،اعراب به حقانيت موضع ايران در سوريه پي برده‎اند، کويت ميانجي، موانع و چالش‎‎هاي پيش روي روابط ايران و اعراب، دعوت ظريف از ظريف(نگاهي به عوامل تمايل سعودي ها به ايران)، اميدهاي پيش رو(بازخوردهاي متفاوت سفر شيخ صباح به تهران)،تاثيرات بحران شام بر روابط ايران و عربستان، سد سوريه ميان تهران و رياض و … از جمله مطالب و مصاحبه های این پرونده است.

پنجره مثبت

اين هفته با دکتر رضا پورحسين گپ زده است؛ مردي که هنوز خيلي‎‎ها او را با عنوان مجري مناظره‎‎هاي انتخاباتي سال 88 به ياد دارند. روانشناس، استاد دانشگاه و مدير شبکه مستند سيما. في‎الواقع مردي با کوله باري از تجربه و تخصص. بعد از آنکه گپ اين هفته را خوانديد، فال حافظي را مي‎خوانيد. صفحات پنجره ماضيه بلافاصله شما را از حال به گذشته مي‎برند، با ذکر دو خاطره از امام خميني (ره)، ماجرايي از زنان مردانه عهد مظفري، دو شانه آهني، دو مسلسل ابتدايي و چند ريه مصنوعي، به اضافه سندي دال بر داروسازي در قرن اول هجري. صفحه کتاب‎سرا يک سبد کتاب مصور از انقلاب و امام به شما معرفي مي‎کند، به اضافه پيشنهادي سازنده از سيدمسعود شجاعي طباطبايي. در صفحه فرهنگستان يک نمايش خاص را به شما معرفي شده و در صفحه گلگشت مهمان شعري از مريم جعفري آذرماني و چند کوتاه ‎نوشته خواندني مي‎شويد. در پايان نيز صفحه زندگي خوب، با گفته‎‎ها و نکته‎‎هايي در باب گناه دروغ گفتن توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد.

باشگاه ترجمه

دستورالعمل جنگ بي‎پايان(نگاهي به سخنراني اوباما در وستپوينت ) نوشته بيل ون اوکن و ترجمه  فاطمه غلامي؛ دوستي ناممکن(سيگنال‎‎هاي نامتوازن در تهران و رياض) از بني آوني و ترجمه پرناز طالبي؛ قواعد بازي امنيتي(پشت پرده ديدار ترکي الفيصل و آموس يادلين) نوشته اسعد ابوخليل و ترجمه مرتضي منتظرقائم، حرم حرام بوکوحرام!(دختران ربوده شده نيجريه اي همچنان در بند شيکائو)به قلم جانين دو جيوواني و ترجمه پرناز طالبي؛ اسطوره‎‎هاي بنيادين مصر(زمينه‎‎هاي ظهور يک فرعون جديد فراهم شده است) به قلم فهمي هويدي و ترجمه محمد مظهري از جمله مطالب منتشر شده در این بخش است.

پرونده ویژه

فوتبال به زيارت مي‎رود(رجعت اومانيسم به جنگل‎‎هاي آمازون) عنوان پرونده ویژه فوتبال این شماره مجله پنجره است که به مناسبت در پیش بودن جام جهانی 2014 تهیه شده است. در این پرونده از دریچه های اندیشه، اقتصاد، هنر، حوزه، تاریخ، سینما، ادبیات و … به فوتبال پرداخته می شود.

برخلاف تصوير رويايي و با شکوهي که رسانه‎ها از جام جهاني 2014 برزيل ساخته‎اند، بعد از ظهر روز يکشنبه 25 خرداد، زير تيغ آفتاب استوايي، مدرنيته هم به دل جنگل مي‎زند. اما جام جهاني آنجا چه مي‎کند؟ فيفا براي گسترش فوتبال به آمازون لشکرکشي کرده يا به‎خاطر حرص سيري ناپذير مدرنيته؟ فوتبال مي‎خواهد مردم بيرون مانده از تاريخ و جغرافياي دهکده جهاني را روي نقشه آورد؟ يا اينکه جام 2014 بخشي از نقشه توسعه فاوستي جهان سرمايه‎داري است که از اعماق جنگل‎‎هاي پرت باراني در قلب آمريکاي لاتين مي‎گذرد؟ آيا فوتبال مذهبي، انسان ساخت است که در رقابت با مذاهب انسان ساز، مردم را به‎سوي قبله‎اي قلابي اغوا مي‎کند؟ يا اينکه طبيعت سرمايه‎داري از خلاء دلار بيزار است و مي‎خواهد يکي از دست نخورده‎ترين قطاع‎‎هاي کره زمين را به بهانه فوتبال ببلعد؟

در بخش اندیشه و فوتبال یادداشتهای ورزش سکولاريزه شده(نگاه کنجکاوانه به يکي از اوهام منضبط جهان) نوشته دکتر رضا داوري‎اردکاني، دريبل فلسفي دريدا(فلسفه شالوده شکن تحت تاثير فوتبال)، کارکرد اجتماعي عنصر فوتبال، نقش ورزش در تقويت و تضعيف هويت ملي از  دکتر محمدرضا جوادي يگانه، گفتگوی مجيد جلالي و جواد ميري در ميزگرد فلسفه فوتبال، رويدادگي پديدار فوتبال(فوتبال همه هست اما هيچ نيست)از دکتر بيژن عبدالکريمي، اومانيسم و سکولاريسم ورزشي(مباني فلسفي غرب در فوتبال)، فوتبال فلاسفه(مصاف تاريخي فيلسوفان کهن يونان با فيلسوف مدرن آلمان) فلسفه فوتبال در گفت‎وگو با دکتر روح الله عالمي، استاد دانشگاه تهران و … منتشر شده است.

در بخش اقتصاد و فوتبال نیز یادداشتها و مصاحبه هایی مانند صنعت فوتبال اقتصاد بي‎حال!، اقتصاد مهم تر است يا فوتبال؟، رقابت برزيلي فقر و غنا، راه دشوار دولت براي برگزاري جام جهاني،جام جهاني(تابلوي سرمايه داري) صنعت فوتبال در جهان امروز،اقتصاد ساقها(بررسي وضعيت اقتصادي تيم‎هاي مطرح جام جهاني)، فيفا شمالي شد آفريقا جنوبي ماند، برنده اقتصادي برگزاري تنها جام جهاني در آفريقا، سود ميهماني براي ميزبان،تحول در اقتصاد ورزشي با جام جهاني مدرن، رابطه اقتصاد و فوتبال در گفت‎وگو با حسين گروسي عضو هيئت رئيسه فراکسيون ورزش، فوتبال با اقتصاد حرفه‎اي مي‎شود ! منتشر شده است.

در بخش سیاست و فوتبال نیز مصاحبه ای با علی مطهری انجام شده است. فوتبال سیاسی و سیاست فوتبالی(وسوسه سیاستمداران برای دخالت در ورزش محبوب) نوشته مهدی شریعتی نیز یادداشتی در این بخش است.

پساملي گرايي در جام جهاني برزيل، ملي گرايي هم در فوتبال زوال مي يابد، ژئو فوتبال(جام جهاني و جغرافياي سياسي ورزش)، کارکردهاي فوتبال در گفت‎وگو با دکتر منصور معظمي سفير سابق ايران در برزيل، سينماي ما در برزيل شناخته شده‎تر از فوتبالمان است، روي زشت بازي زيبا(دو نيمه فوتبال برزيلي) از مهمترین مطالب کار شده در بخش ورزش و فوتبال است.

توپ طلايي و پرده نقره‎اي(آيا به راستي سينما و فوتبال نسبتي دارند؟) عنوان پرونده بخش سینما و فوتبال است. دومين روز برگزاري جشنواره سي‎‎ام فيلم فجر بود که به ناگاه خبر رسيد تغييري در جدول اکران فيلم‎‎هاي کاخ‎ جشنواره به ‎وجود آمده و عصر روز جمعه 13 بهمن‎ ماه به‎جاي نمايش فيلم، دربي پايتخت در برج ميلاد روي پرده خواهد رفت؛ تصميمي که اگرچه در ابتدا مخالفان و موافقاني سرسخت داشت اما خاطره‎اي به يادماندني را رقم زد. صحبت درباره نسبت و تناسب پرده نقره‎اي و توپ طلايي از منظر همين جذابيت‎‎هاي مشترک قابل طرح و بحث است. بحثي که فراتر از هر ويژگي ديگري محورش «جذابيت» است.

بايد راز وام گرفت(سينما و فوتبال چگونه مي‎توانند «رابطه» داشته باشند؟) نوشته هادی مقدم دوست، پول کثيف!(حضور سينماگران در جام‎ جهاني برزيل چگونه حاشيه‎ساز شد؟)، تا مرز ديدار(مروري کوتاه بر تصوير فوتبال در سينماي ايران)،‎ نظر اهالي سينما درباره مستطيل سبز، چه‎ کسي مسئول اين شرايط است؟ ، گفت‎وگو با علي‎اکبر ثقفي درباره فيلم فوتباليست‎ها، درباره فوتبال و سينما با نگاهي به فيلم «فرار به‎سوي پيروزي در گفتگو با سيدسعيد هاشم‎زاده ازجمله یادداشتها و گفتگوهای این پرونده است.

در بخش حوزه و فوتبال نیز یادداشتها و گفتگوهای خلأ فقه فوتبال در جهان اسلام، ضرورت تبيين جايگاه فقه اسلامي در فراگير‎ترين ورزش مدرن، گفت‎وگو با حجت‎الاسلام وحيد بابادايي‎ساماني معاون تبليغ و آموزش‎هاي کاربردي و بين‎الملل حوزه علميه استان تهران درباره فوتبال منتشر شده است.

در بخش تاریخ فوتبال نیز به بحثهای تاریخی این ورزش محبوب پرداخته شده است. چگونه فوتبال فوتبال شد؟( آنچه بر سر محبوبترين ورزش بشر امروز آمد)، مسير مستطيل سبز، جام جهان و چشم جهان بين، شواهد حضور جريان فراماسونري در فوتبال در آرزوي جام طلايي، نگاهي به فوتبال ايران از دريچه تاريخ، فوتبال ايران از 1978 تا 2014 در گفتگو با ابراهيم قاسم پور اولين هافبک تيم ملي در جام جهاني نیز از مطالب پیش روی خوانندگان است.

در صفحاتی نیز برنامه گروهها و تيمهاي جام جهاني 2014 برزيل و معرفی تیمهای حاضر در این جام آمده است. همچنین گفتگو با جواد علیزاده(کاریکاتوریست) و گزارشی از آغاز و فرجام نخستین تیم فوتبال نویسندگان ایران  گابریل گارسیا مارکز کلمبیا را تنها گذاشت جزو دیگر مطالب منتشر شده در پرونده ویژه فوتبال این شماره از مجله پنجره است.

یکصد و نود و هشتمین شماره هفته‌نامه «پنجره» به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در 178 صفحه و بهای 80000 ریال روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت.

یکصد و نود و هشتمین شماره هفته‌نامه «پنجره» به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در 178 صفحه و بهای 80000 ریال روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت. نسخه الکترونیکی نیز با 40 درصد تخفیف در سایت هفته‌نامه به آدرس panjerehweekly.ir فروخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا