گوناگون

عدم رقابت سازندگان ماشین آلات داخلی با خارجی مشکل مهم صنعت نفت است

به گزارش خبرنگار مهر، رکن‌الدین جوادی بعد از ظهر امروز در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت نفت، گاز،پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌های فارس اظهار داشت: طرح توسعه پالایشگاه اول شیراز و افزایش دو برابری تولید نفت در این پالایشگاه در تابستان امسال تصویب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در شش ماهه اول امسال وزارت نفت به منظور تقویت ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه، قراردادهایی با دانشگاه‌های کشور از جمله شیراز منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب در کشور قدم‌های زیادی در عرصه سازندگی و خودباوری صنعت نفت برداشته شده، ابراز داشت: به رغم تمام این اقدامات در هشت ماه گذشته با بررسی صورت گرفته متوجه شدیم که هنوز در 10 گروه مهم صنعت نفت، دانش و سازندگی به سطح مطلوب نرسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عدم رقابت سازندگان ماشین آلات داخلی با صنعتگران خارجی را یکی از مشکلات مهم عرصه صنعت نفت کشور ذکر و خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل بر اساس دستورالعمل اخیر وزیر نفت دیگر قیمت خرید کالاهای خارجی با کشور ثالث سنحیده نمی‌شود بلکه قراردادها هم دارای بخش ارزی می‌شوند تا سازندگان داخلی بتوانند در این حرکت سازندگی با امید و رقابت بیشتری حضور پیدا کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه در شهر تاریخی و فرهیخته شیراز نشان از ظرفیت و استعداد بالای این شهر در تبدیل به قطب صنعتی کشور دارد.

در ادامه معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با اشاره به 67 طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی 1 تا 95 درصد که باقیمانده از طرح‌های توسعه برنامه چهارم و پنجم است، گفت: همه این طرح‌ها به برنامه ششم توسعه سرازیر می‌شود.

حسن پیوندی با اشاره به عواملی که در سال‌های اخیر که موجب عدم رونق آن شده، بیان کرد: نحوه خصوصی سازی، نحوه هدفمند کردن یارانه‌ها و تحریم تحمیلی از مؤلفه‌های مهم صنعت پتروشیمی در سال‌های اخیر بوده که آن را با بحران رو به رو کرده است.

پیوندی در خصوص خط پتروشیمی مرکزی استان فارس نیز گفت: وزارت نفت در حال پیگیری این طرح است که با ورود ستاد فرمان اجرایی امام(ره) به این طرح  به سرعت دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: امروز صنعت پتروشیمی در تمام جهان ستون اقتصاد کشورها محسوب می‌شود که در تمام شئونات زندگی بشر نقش دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: ایران در شمار کشورهایی قرار دارد که دارای بالاترین مزیت در صنعت پتروشیمی جهان است.

به گزارش مهر، نهمین دوره نمایشگاه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی استان فارس با حضور تعداد زیادی از شرکت های معتبر از تاریخ 27 الی 30 مهرماه سال 1393 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس (شیراز شهرک گلستان) برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا