گوناگون

فرسوده سازی بافت های فرسوده رویای خانه های نو را از بین برد

2331386 386به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران الان چند ماه است که اقدام به نوسازی بافت های فرسوده خود کرده ایم  اما متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که دیوار خانه هایمان ترک خورده و تمامی پنجره ها با کیفیت پایین نصب شده این مشکل جدیدی است که ساکنان واحدهای نوسازی شده با آن درگیر هستند.

براساس این گزارش اهمیت و گستردگی بافتهاي فرسوده در شهر ها و توجه به آن در اولویت اقدامات عمرانی قرار دارد.

از این رو ضروري است به دلیل برخورد هماهنگ کلیه دستگاه ها و نهاد هاي(حرفه اي، قانونی واجرایی) و به منظور مداخله یکپارچه، هم پیوند و مؤثر ازشاخص هاي مشخص و مربوط استفاده گردد.

براساس این گزارش بافت هاي فرسوده شهري بافت هایی هستند که در محدوده قانونی شهرها قرار گرفته اند، داراي مالکیت رسمی و قانونی اند، اما از نظر برخوداري از ایمنی، استحکام و خدمات شهري دچار کمبود هستند .

مداخله در بافت هاي شهري به صورت بهسازي، نوسازي وبازسازي بوده است،از همین روی بازسازي در بافت هاي فرسوده شهريبه طرح و برنامه هاي شهري نیازمند می باشد. 

ارتباط بین این طرح ها و تأثیرات متقابل آنها در سطوح کلان ، میانی و محلی به عنوان یک ضرورت منطقی قابل تأمل و تعمق می باشد.

 براساس این گزارش طراحی فضاهاي شهري (با تکیه بر دانش شهرسازي) و کیفیت اجراي سازه کالبدي شهر، تعیین کننده میزان تأثیر پذیري در هنگام وقوع زلزله است.

 همچنین ایجاد فضاهاي باز، تأمین عرض مناسب معابر شهري، مکان یابی فضاهاي امداد و تخلیه امن شهروندان، خدمات رسانی ضروري (اورژانس، با بیمارستان، ایستگاههاي آتش نشانی) نوع استقرار در سطوح افقی و عمودي، راهکار مناسبی است که در جهت تعدیل و تقابل با پدیده زلزله می تواند در بازسازي بافت هاي فرسوده شهرها مورد لحاظ قرارگیرد.

 گفتنی است در کشور ما حدود 24 هزار هکتار بافت تاریخی در 400 شهر شناسایی شده و مساحت بافت های فرسوده نیز به 77 هزار هکتار می رسد و حال به نظر وزیر راه و شهرسازی باید در برنامه جدید سهم نوسازی این بافت ها افزایش بیابد.

 براساس این گزارش عباس آخوندی با تاکید بر اینکه تا حد ممکن توسعه بخش مسکن باید درون بافت های تاریخی و قدیمی اتفاق بیفتد عنوان کرده که وزارت راه و شهرسازی در حال هماهنگی با بانک مرکزی برای اختصاص دادن مقدار زیادی از اعتبارات پیش بینی شده در بخش مسکن به نوسازی و بازسازی خانه های درون بافت های تاریخی است.

وزیر راه و شهرسازی در اظهار داشت : بافت های فرسوده و تاریخی را از لحاظ مادی و فرهنگی دارای اهمیت بسیاری است و این بافت ها از یک سو دارای خدمات زیربنایی لازم هستند و از سوی دیگر مردم نسبت به آنها حس تعلق تاریخی دارند.

چندی پیش نیز از بسته جدید دولت برای نوسازی بافت های فرسوده رونمایی شد که در این بسته نقش دولت در سه محور حمایت از بخش خصوصی به جای دخالت مستقیم و اجرایی در پروژه ها، حمایت از شهرداری ها برای مدیریت اجرایی و تسهیل گری روابط تعریف شد. پس از رونمایی از این بسته حمایتی، بسیاری از کارشناسان تغییر رویکرد دولت در مورد بافت های فرسوده را نویدبخش نوسازی این بافت ها قلمداد کردند.

 این تفکر از آنجا ناشی می شود که دولت قبلی دخالت های مستقیمی در مورد بافت های فرسوده داشت و عملا به دنبال کوتاه کردن دست شهرداری از بهسازی و نوسازی این بافت ها بود.

بررسی ها نشان می دهد که طی دو تا سه سال اخیر بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در برخی از شهرها به خصوص تهران افزایش یافته است که کارشناسان یکی از علل اصلی آن را اعطای وام های تشویقی می دانند که موجب شد مردم به شکل خودجوش اقدام به بهسازی و نوسازی این بافت ها کنند.

حال به نظر می رسد افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده که وزیر راه و شهرسازی وعده آن را داده، بتواند مشوق قوی تری برای مردم در این جهت باشد. 

البته در این میان برخی دیگر از صاحبنظران نیز معتقدند که افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و تاریخی به تنهایی نمی تواند مشوقی برای مالکان این بافت ها باشد و در کنار چنین اقداماتی باید فرهنگ سازی برای احیای بافت های فرسوده و تاریخی به صورت جدی در دستور کار دولت و شهرداری ها قرار بگیرد، زیرا هنوز این فرهنگ در میان تمامی مالکان بافت های مذکور نهادینه نشده است.

از سوی دیگر تعداد دیگری از کارشناسان بر این باورند که در کنار افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده باید بی اعتمادی مالکان بافت های فرسوده به عملکرد دولت و شهرداری برطرف شود.

 از سوی دیگر متاسفانه طی سال های اخیر شاهد فرسوده سازی در مناطق بافت های فرسوده هستیم که این امر باعث افزایش آسیب های ناشی از فرسوده سازی شده است.

در همین راستا یکی از ساکنانی که طی ماه های اخیر اقدام به نوسازی واحد مسکونی خود کرده است گفت: متاسفانه با چند نفر از ساکنان واحدهای مسکونی فرسوده اقدام به تجمیع واحدهای خود کرده ایم اما در حال حاضر شاهد هستیم که دیوار ساختمان ترک خورده و پنجره ها کاملا فرسوده وبی کیفیت است.

یکی دیگر از ساکنان این واحدها گفت : متاسفانه ساختمان های که نوسازی کرده ایم از ساختمان های قدیمی ما فرسوده تر و مصالحی که برای ساخت این واحدها استفاده شده است بسیار بی کیفیت است.

براساس این گزارش رضا حیدریون در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه یکی از اهداف ما در سال جدید نظارت بر بافت‌های فرسوده شهر تهران است، گفت: همکاری شهرداری تهران با سازمان نظام مهندسی ما را در پیشبرد این هدف یاری می‌کند.
 
حیدریون در ادامه افزود: تاکنون بیش از 12 هزار پروژه را کنترل کرده‌ایم، بنابراین با نوسازی بافت‌های فرسوده کیفیت ساخت‌و‌ساز افزایش می‌یابد.

معاون سازمان نظام مهندسی تهران در ادامه اظهار داشت: نظارت بر بافت‌های فرسوده و کنترل و بازرسی‌ها در راستای افزایش کیفیت این بافت‌ها است.

 حیدریون در ادامه اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی شهرداری تهران در راستای کیفی‌سازی بافت‌های فرسوده منعقد شده است.

حیدریون در پایان خاطرنشان کرد: از 15 اردیبهشت‌ماه طرح ویژه‌ای برای نوسازی و افزایش کیفیت ساختمان‌های بافت‌های فرسوده در شهر تهران اجرا شده است.

 امیدواریم با اجرای این طرح بخشی از مشکلات ساکنان واحدهای مسکونی نوسازی شده کاهش یابد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا