گوناگون

رهاسازی 20 هزار بچه ماهی در سدهای همدان/ماهیگیران یکسال تحمل کنند

81226591 5804632

ˈرضا سیستانیˈ روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا افزود: این مرکز با همکاری اداره شیلات همدان توانست امکان رهاسازی 20 هزار بچه ماهی از نوع ˈکپورˈ، ˈآمورˈ و ˈفیکوفاکˈ را طی یکماه گذشته در سدهای استان همدان فراهم کند.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات، پژوهش و آموزش ماهیگیری کشور در بررسی سدهای خاکی همدان، بهترین مکان زیست و رشد ماهی ها را شناسایی و ضمن جانمایی مناسب، این تعداد بچه ماهی را رهاسازی کرد.

سیستانی اظهار داشت: البته امکان صید این تعداد ماهی رهاسازی شده تا چند ماه آینده وجود ندارد و از ماهیگیران درخواست می کنیم،حداقل یکسال تا رشد کامل و یکبار تخم ریزی ماهی ها جهت صید صبر کنند.

وی خاطرنشان کرد: این تعداد بچه ماهی در سدهایی رهاسازی شد که امکان دسترسی آسان ماهیگیران وجود داشته باشد.

سیستانی با قدردانی از مدیر کل و کارشناسان شیلات همدان گفت: با همکاری شیلات همدان طرح های تحقیقاتی را در راستای تولید و پرورش مناسب ماهی ها برای اجرا در مناطق آبی استان همدان در دستور کار داریم.

رییس مرکز تحقیقات، پژوهش و آموزش ماهیگیری کشور در ادامه خاطرنشان کرد: این مرکز با هدف تحقیق، پژوهش و آموزش در خصوص تکنیک های ماهیگیری، معرفی انواع ماهی ها، تجهیزات ماهیگیری، مکان های ماهیگیری، روش ها و مدل های ماهیگیری، ماهگیری در فصول مختلف سال و پیشرفته ترین فعالیت های ماهیگیری در سطح جهان، فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

وی بیان داشت: در این مرکز تحقیق، پژوهش و آموزش 40 کارشناس خبره با گرایش های مختلف و مرتبط با ماهی و ماهیگیری فعالیت دارند و مکان مرکز توسط دکترˈاکبر مقدادیˈ از پزشکان طب و درمان همدان اهدا شده است.

سیستانی اظهار داشت: این مرکز با مجوز رسمی از سوی فدراسیون ورزش های همگانی و اداره ورزش و جوانان استان همدان فعالیت دارد و شیلات و شهرداری نیز با مرکز همکاری لازم را داشته اند.

رییس کمیته ماهیگیری هیات ورزش های همگانی همدان خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود یک هزار و 200 نفر در همدان به صورت حرفه ای و نیمه حرفه ای فعالیت ماهیگیری را در قالب یک ورزش مفرح انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه 200 ماهیگیر حرفه ای در کمیته ماهیگیری استان همدان فعالیت دارند، تاکید کرد: ماهیگیران همدانی که تحت پوشش کمیته ماهیگیری هستند، هرگز اقدام به صید و شکار ماهی نمی کنند و رهاسازی ماهی ها در آب مورد تاکید همگان است.

وی خاطرنشان کرد: همدان از استان های فعال در امور ماهیگیری است و گرایش مردم این استان به این رشته ورزشی که باعث تقویت روان و پیشگیری از ضعف اعصاب و استرس شهر نشینی می شود، زیاد است.

سیستانی بیان داشت: در حال حاضر بیش از 30 رکورددار ماهیگیری در همدان هستند که به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال می کنند و این مهم نشان از تجربه بالای استان همدان در جایگاه ماهیگیری کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه برای هر قلاب سه تا پنج قطعه صید ماهی در صدور مجوز منظور می شود، خاطرنشان کرد: در حال رایزنی با سازمان محیط زیست هستیم تا در صدور مجوزها بتوانیم همکاری لازم را داشته باشیم.

رییس کمیته ماهیگیری هیات ورزش های همگانی همدان با بیان اینکه صید ماهی با داشتن مجوز قانونی است، خاطرنشان کرد: از تمامی ماهیگیران ورزشکار خواسته ایم که رهاسازی ماهی پس از شکار را مورد توجه قرار بدهند اما در صورت صید هم باید مجوز قانونی داشته باشند.

وی یادآور شد: کمیته ماهیگیری استان همدان امسال آموزش را به عنوان یکی از برنامه های مهم اجرا می کند و قصد داریم با برگزاری دوره های آموزشی ماهیگیران را نسبت به چگونگی برپایی کمپ، نحوه استفاده از ابزار ماهیگیری، ماهیگیری با رعایت و حفظ زیستگاه ماهیگیران و ممانعت از آلودگی محل زندگی ماهی ها آشنا کنیم.

همدان از استان های فعال در ورزش ماهیگیری است و تمامی ماهیگیران عضو کمیته ماهیگیری هیات ورزش های همگانی همدان با مجوز رسمی به این ورزش جذاب می پردازند.

576/7520

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا