گوناگون

جای مشاور تغذیه در فرآیند درمان دیابت در کشور خالی است

81198632 5756433

دکتر امین صالح پور روز پنجشنبه در همایش دیابت و تغذیه در مشهد افزود: در کشورهای پیشرفته مشاور تغذیه نقش مهمی در فرآیند درمان بیماران مبتلا به دیابت برای تنظیم برنامه غذایی و کنترل قند خون آنها دارد.

وی اظهار کرد: اغلب مبتلایان به دیابت در ایران برنامه غذایی مشخص و منظمی ندارند و گرچه پزشکانی که درمان دیابت را انجام می دهند، در کار خود تبحر دارند اما در زمینه تغذیه تسلط کافی ندارند.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: یک فرد مبتلا به دیابت باید از تمام شش گروه غذایی شامل نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، لبنیات، گوشت و جانشین های گوشت و چربی ها استفاده کند اما رعایت زمان و مقدار هر یک از آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گفته وی، همه مواد غذایی به نسبت کم و زیاد قند دارند و نمی توان به این دلیل بیماران مبتلا به دیابت را از ارزش های غذایی محروم کرد.

صالح پور تاکید کرد: مشاوران تغذیه تعیین می کنند که با توجه به جثه، وزن، سابقه بیماری و عوامل خطر زمینه ای چه برنامه غذایی را برای بیماران دیابت تنظیم و ارائه کنند.

وی با اشاره به برخی باورهای غلط که فلان غذا انسولین دارد و یا نه، افزود: واقعیت این است که همه گروه های غذایی روی قند خون افراد تاثیر می گذارند اما برخی از گروهها قند خون را سریع تر افزایش داده و برخی قند خون را آهسته تر افزایش می دهند.

وی تصریح کرد: گروههای غذایی مثل سبزی ها، غلات سبوس دار و حبوبات به دلیل داشتن فیبر یا سبوس، قند خون را آهسته تر افزایش می دهند اما برخی گروههای غذایی مانند چربی ها، گوشت و میوه ها قند خون را سریع تر افزایش می دهند.

وی ادامه داد: هنر مشاور تغذیه این است که بتواند برنامه غذایی فرد دیابتی را به شکلی تنظیم کند که سهم فرد از غذاهایی که قند خون را به سرعت افزایش نمی دهند تامین شود.

وی با بیان اینکه کنترل وزن در برنامه غذایی منظم مبتلایان به دیابت از اهمیت بسزایی برخوردار است،گفت: چاقی و اضافه وزن باعث مقاومت به انسولین شده و افزایش قند خون در فرد را موجب می شود./2

7487 /664

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا