گوناگون

فرماندار ملکان در مورد بیماری دامی لامپی اسکین هشدار داد

81198017 5755448

جهانگیر اسکندرزاده روز پنجشنبه در جلسه ای که به همین منظور تشکیل شد، گفت: جلوگیری از شیوع این بیماری مستلزم اقدامات سریع و پیشگیرانه از سوی دستگاه های مسوول است و اگرچه اداره دامپزشکی مسوولیت و مدیریت اصلی را در این زمینه بر عهده دارد، اما همه دستگاه های ذیربط باید بدون فوت وقت در این خصوص اقدام کنند.

وی افزود: تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای، محدودیت حمل و نقل دام، جلوگیری از ورود دام از استان های مجاور، حذف دام های مبتلا، سم پاشی دامداری ها و واکسیناسیون دام ها از جمله اقدامات ضروری برای پیشگیری از بیماری لامپی اسکین است.

وی تاکید کرد: هرگونه تاخیر در پیشگیری از شیوع این بیماری خسارات غیرقابل جبرانی را به صنعت دامداری منطقه و استان وارد می کند.

فرماندار ملکان همچنین بر اطلاع رسانی شفاف و کامل در این خصوص تاکید کرد و گفت: بازار هفتگی که عمدتا در آن گاو و گوسفند عرضه می شود تا اطلاع ثانوی تعطیل و هیچ کسی حق خرید و فروش گاو را ندارد و دستگاه های انتظامی وظیفه دارند از ورود آن به بازار جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: مراکز دامی سمپاشی و دام ها به صورت رایگان واکسیناسیون می شود و خسارت گاوهای معدوم شده با نرخ روز پرداخت می شود.

مدیر دامپزشکی ملکان هم در این جلسه از مشاهده دو مورد از این بیماری در روستای تورچی این شهرستان خبر داد و گفت: به محض مشاهده این بیماری کارشناسان دامپزشکی در محل حاضر و اقدامات پیشگیرانه انجام شد.

ودود فداحسینی خاطرنشان کرد: تیم های بیماریابی، مراقبت و کارکنان اداره دامپزشکی در حالت آماده باش هستند و امیدواریم با حمایت دستگاه های مسوول بر این بیماری غلبه کنیم.

وی بیماری لامپی را بیماری ویروسی خواند و با بیان این که حذف صنعت دامپروری به ویژه گاوداری از جمله تبعات این بیماری در صورت پیشگیری نکردن از آن است، گفت: سرعت انتشار بالا از جمله مشخصه های این بیماری است که کمترین تاخیر در مقابله با آن موجب خسارات سنگینی می شود.

شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در 155 کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

587/7228

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا