گوناگون

فرماندهی انتظامی لرستان صاحب اتاق فکر شد/ اقدامی برای ارتقای احساس امنیت در استان

به گزارش خبرنگار مهر، راه اندازی مجمع نخبگان و مشاوران فرماندهی انتظامی استان لرستان به عنوان اتاق فکر این فرماندهی با حضور اساتید دانشگاه در رشته های مختلف علوم اجتماعی، جامعه شناسی، روان شناسی، نخبگان علمی استان، فعالان رسانه ای و … را می توان اقدامی ارزشمند در راستای استفاده از دیدگاههای صاحب نظران در این حوزه دانست، موضوعی که می تواند به عنوان یک الگو توسط دیگر دستگاهها نیز مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا جلسه آغاز فعالیت این مجمع صبح امروز یکشنبه برگزار شد و به گفته فرمانده انتظامی استان اعضای این مجمع به مرور بر اساس نیاز و دستور کار تکمیل شده و از افراد متخصص و صاحب نظر متناسب با موضوع دعوت به عمل خواهد آمد.

امنیت بستر رشد و توسعه لرستان

سردار محمد قنبری با اشاره به اینکه تشکیل این اتاق فکر برای نیروی انتظامی و عموم مردم بسیار مفید خواهد بود، اظهار داشت: بحث اتاق فکر در حوزه امنیت مهم است چرا که هیچ موضوعی را نمی توان یافت که بدون فراهم بودن بستر امنیت به حیات خود ادامه دهد و رشد کند.

وی با بیان اشاره به نرخ بالای بیکاری و سایر موانع پیش روی سرمایه گذاری در استان افزود: به طور قطع به نوعی اگر امنیت در حد ایده آل و مطلوب باشد و ارتقاء یابد در کاهش این موانع تاثیر زیادی دارد.

سردار قنبری تصریح کرد: برقراری امنیت در جامعه و افزایش احساس امنیت در بین مردم با روش های سنتی و 100 درصد پلیسی تحقق نمی یابد.

IMG10185582

فرمانده انتظامی استان لرستان یادآور شد: ارتقاء امنیت و احساس امنیت در جامعه با استفاده از ایده های نخبگان که هم مسائل را در میدان عمل احساس کرده اند و هم بینش علمی بالایی دارند محقق می شود.

ضرورت تدوین نسخه ای بومی برای بهبود امنیت و احساس امنیت در استان

سردار قنبری با اشاره به اینکه تدبیر نخبگان و مشاوران حاضر در جلسه می تواند منجر به تولید نسخه ای جدید و بومی برای استان می شود، گفت: اعتقاد ما این است که اتاق فکر را در ابتدا به سمتی حرکت دهیم که مشکلات و مسائل استان شناسایی شود.

وی با بیان اینکه مشکل شناسی در استان ابتدا باید صورت گیرد که این امر با تدابیر علمی و تحلیلی گروه نخبگان و مشاوران این اتاق فکر محقق می شود، تصریح کرد: ابتدا در چند جلسه باید مشکلات موجود در حوزه امنیت و انتظامی استان شناسایی شود و در یک کمیسیون تخصصی این مشکلات اولویت بندی شوند.

فرمانده انتظامی استان لرستان با تاکید بر اینکه پس از بررسی و اولویت بندی مشکلات استان می توان متناسب با نوع مشکل راه حل را پیدا کرد، افزود: در ارتباط با مشکلات حوزه های مختلف کارگروه هایی را تشکیل می دهیم و در این کارگروه ها به صورت تخصصی روی مسائل بحث و بررسی شده و راهکار منطقی و علمی تهیه می شود.

سردار قنبری با اشاره به اینکه مصوبات و راهکارهایی که در این اتاق فکر تهیه می شود فقط در حد نوشته و جلسه نمی ماند، اظهار داشت: استان بنیه علمی قوی دارد و به جرات می توان گفت یکی از استان های نخبه پرور کشور است و ما نیز از این ظرفیت استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه امروز رسانه ها را به عنوان رسانه دعوت نکردیم بلکه به عنوان نخبه دعوت کرده ایم، تصریح کرد: فعالان رسانه ای قدرت تحلیل بالایی داشته و اشرافیت کامل بر مسائل دازند و از افق بالاتری به مسائل نگاه می کنند.

تالیفات و تحقیقات باید به صورت کاربردی درآید

فرمانده انتظامی استان لرستان با اشاره به اینکه دفتر تحقیقات فرماندهی انتظامی لرستان از لحاظ تالیفات و محصولات علمی رتبه اول کشوری را دارد، گفت: باید این تالیفات و تحقیقات به صورت کاربردی درآید و حاصل آن همراه با این اتاق فکر تبدیل به یک نسخه استانی در حوزه ارتقاء امنیت شود.

سردار قنبری با اشاره به چشم انداز فعالیت این مجمع ادامه داد: راهکارهای این اتاق فکر هم برای ما موثر است و هم بستر امنیتی استان به گونه ای می شود که شاهد ارتقاء شاخص های مختلف حوزه سرمایه گذاری، گردشگری و … شود و استان همانگونه که هست دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه امنیت و احساس امنیت در راستای هم هستند اما استنباط این دو متفاوت است، افزود: امنیت از لحاظ کمی می شود به آن پرداخت ولی احساس امنیت یک شاخص کیفی است.

فرمانده انتظامی استان لرستان با اشاره به اینکه در بسیاری از استان های کشور امنیت از لحاظ کمی وضعیت مطلوبی ندارد اما در عین حال از نظر کیفی و احساس امنیت وضعیت خوبی دارند، افزود: در لرستان امنیت از نظر کمی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد اما از نظر کیفی و احساس امنیت اینگونه نیست و این عدم احساس به استان ما ضربه وارد می کند.

اجرای مقالات دفتر تحقیقات نیروی انتظامی استان

سردار قنبری با بیان اینکه در شش ماهه اول سالجاری سه مقاله از مجموعه مقالات دفتر تحقیقات نیروی انتظامی استان را استخراج کرده و آنها را کاربردی کردیم، تصریح کرد: سیستم “جی آی اس” و سیستم “پایش تصویری” از جمله این مقالات است که کاربردی شده اند.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید موضوعات امنیتی و انتظامی را مورد بررسی قرار دهیم و رویکرد ما در ابتدا به سمت شناسایی مسئله باشد، ادامه داد: سپس کارگروه ها را تشکیل می دهیم و بر اساس تخصص و توانایی افراد در کارگروه ها تقسیم کار می شود.

فرمانده انتظامی استان لرستان با اشاره به اینکه 100 درصد موافق این هستم که این کار بومی باشد و هیچکدام از موضوعات را به بیرون استان ارجاع ندهیم، اظهار داشت: در رابطه با مشکلات چهار اصل پیش بینی، پیشگیری، مقابله و ترمیم مطرح است که سه مورد اول در استان اجرایی شده اما مورد آخر در لرستان و حتی در کشور مغفول است.

سردار قنبری یادآور شد: چشم انداز ما این است که طی چند سال از لحاظ تولید علوم بومی کاربردی در حوزه کاری خود بتوانیم رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا