گوناگون

فضای سبز مازندران بسیار ناچیز است

به گزارش خبرنگار مهر، ربیع فلاح جلودار شامگاه پنجشنبه در اختتامیه همایش مدیریت پایدار جنگلهای شمال کشور با اشاره به 800 هکتار از جنگل های بی برنامه و بدون طرح شمال کشور بیان داشت: بی برنامه بودن و عدم برخورداری از طرح معین 800 هکتار از جنگل های کشور نباید سبب عدم حفاظت فیزیکی و سایر عرصه ها در این مناطق شود .

وی اضافه کرد : زمانیکه 80 درصد از مساحت کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد باید مدیریت و برنامه ریزی مناسبی برای استفاده بهینه از این منابع خدادادی صورت گیرد.

استاندار مازندران جنگل ها و مراتع را میراث گرانبها برای آیندگان دانست که باید به عنوان امانت  به آیندگان  عرضه کنیم و در ادامه با بیان اینکه نگاه جنگل ها باید نسبت به برداشت چوب صفر شود گفت : در حوزه گردشگری و صنعت ظرفیت های بالقوه و فوق العاده ای وجود داشته که درصورت عدم برداشت چوب می توانیم به اقتصاد مراتع استان کمک شایانی داشته باشیم.

وی با تاکید بر بهره مندی از  استعدادها و ظرفیت های موجود متذکر شد : باید مجریان طرح ها ، زراعت چوب را به صورت جدی در دستور کار و اجرا نمایند چراکه هم زمینه فضای سبز و هم زمینه اقتصاد را در استان فراهم می کند.

به گفته فلاح ، فضای سبز استان مازندران با برخورداری از سه متر مربع در مراتب پایین تر استان های کشور قرار گرفته است لذا در این راستا باید با مشارکت افکار عمومی و مسئولان ذیربط بر میزان فضای سبز مازندران باید افزوده شود.

نماینده عالی دولت در مازندران افزود : برای رفع نیاز و عدم تجاوز به جنگل ها باید آرمان هایمان را برای روستاهای جنگل نشین ارائه داده و سوخت های مصرفی آنان را رایگان در اختیارشان قرار دهیم ، چرا که افکار عمومی و تزریق تفکر و تغذیه مناسب سبب برون رفت از مشکلات خواهد شد.

وی با بیان مشخص کردن سطوح جنگل به صورت کارشناسی در مازندران  گفت: کل سطوح جنگل ها و مراتع باید به صورت کارشناسی شناسایی و مشخص شود.

استاندار مازندران با اعلام رضایت مندی از دستگاه قضایی استان افزود: خوشبختانه  دستگاه قضایی استان در حوزه تغییر کاربری با اقدام و رسیدگی به هنگام توانسته پنج سال جلوتر از سایر دستگاه های اجرایی حرکت کند ، در این راستا تمامی مدیران و مجریان اجرایی باید به صورت عملیاتی و میدانی وارد عمل شوند.

وضعیت جنگل های کشور زنگ خطری برای آیندگان است / یک میلیون هکتار از جنگل های کشور دراستراحت هستند

یکی از پژوهشگران برتر کشور جنگل های کنونی را همانند برکه ای در حال خشک شدن دانست که از درون کیفیت آن در حال کاسته شدن می باشد که این امر به نوبه خود سبب زنگ و احساس خطر برای آیندگان است.

دکتر محمد حسینی با اشاره به چالش های پیشبردی منابع طبیعی در رویکردهای جدید ارزیابی و مدیریت منابع طبیعی اظهار داشت: چرا دولت در جهت کاهش برداشت ها مجاب به طرح چنین مصوبه ای شده است  .

وی افزود: رخ دادن و وقوع چالشهای جدید که در دنیا ، تهدید آفات ها و سیلاب ها به منابع طبیعی ، ملحوظ بودن مساله محیط زیست به عنوان یکی از برنامه های مهم انتخاباتی دولت جدید ، اضافه شدن تهدیدات انسانی جدید همانند تغییر کاربری اراضی و جنگل خواری و فرآیندهای ناشی از فرسایش خاک ، هر یک را به عنوان مشکل اصلی سبب شد تا دولت کنونی چنین مصوبه ای را مطرح کند.

این پژوهشگر برتر محیط زیست ، جنگل های کنونی را همانند برکه ای در حال خشک شدن دانست که از درون هم از کیفیت آن در حال کاسته شدن می باشد که این امر به نوبه خود سبب زنگ و احساس خطر برای آیندگان است.

حسینی با اشاره به نگرانی هایی که در منابع طبیعی مشاهده می شود تصریح کرد: یکی از نگرانی ها مجریان از جنگل ها و طرح ها خارج شوند چرا که خروج مجریان به دلیل عدم صرفه اقتصادی از طرحها و در نتیجه افزایش قاچاق چوب را در پی خواهد داشت همچنین مشکلات  در واردات با توجه به مشکلات ارزی و نیاز بازار و قاچاق  چوب ، مشکلات صنایع چوب در تأمین مواد اولیه ، مشکلات بیکاری جمعی از شاغلین طرح ها ، گرانی شدید چوب در بازار و توزیع نامناسب درختان خشکیده در سطح جنگل از جمله نگران های در حوزه منابع طبیعی است.

وی بیان کرد: ما باید در راستای احیای مرتع ها  برنامه ها را  براساس اطلاعات دقیق و برنامه جامع فاز به فاز انجام دهیم چراکه جنگل های ما از ارزش جهانی ویژه ای برخوردار است.

استاد برتر محیط زیست کشور ، با اشاره چالش اصلی و اساسی در جنگل های شمال کشور افزود: پارک ملی گلستان به عنوان یکی از پارک های گرانبها و ارزشمند کشور است اما با ارزش ترین منطقه حفاظتی را به دو قسمت تقسیم کردیم بحران کمبود آب در کشور و بحران گرما  به طوریکه در شهریور سال گذشته سه هزار هکتار از پارک ملی گلستان دچار آتش سوزی شد .

 حسینی ادامه داد: 22 گونه آفات و حشرات در راه جنگل های شمال هستند همچنین افزایش خشک سالی در ارومیه افزایش وقوع طوفان ها در کشور هر یک به عنوان زنگ خطر برای محیط زیست به صدا درآمد .

وی گفت: وقوع سیل ها در بهشهر نکا ، و جنگل های گلستان سبب وضعیت نگران کننده در بخش منابع طبیعی شده است چرا که  398 نفر بر اثر بلایا و حوادث طبیعی کشته شدند که از این میان 58 درصد متعلق به وقوع سیل است .

به گفته حسینی بانک اطلاعاتی مدونی از محیط زیست کشور وجود نداشته  لذا نقشه ای از مناطق بکر جنگلی کشور و اولویت های حفاظتی دنیا که نسبت به جنگل های کشور دارند باید در دستور کار قرار گیرد در همین راستا دفتر ثبت میراث طبیعی در سازمان میراث فرهنگی فعال شد که غارها و مناطقی که هنوز ثبت و شناخته شده نبودند ثبت شوند.

جمشید عمرانی فر مدیر عامل تخته فشرده ممتاز استان گلستان هم با اشاره به استراحت جنگل بیان داشت: ما بیش از یک میلیون هکتار جنگل در حال استراحت داریم  که هیچ طرح و برنامه ای در آن شکل نمی گیرد .

وی افزود: آمایش سرزمین  و جایگاه جنگل طبق مصوبات دولت های قبلی تاکنون اجرایی نشد بطوریکه هم اکنون بهترین نهال های راش ما توسط دام ها تدفین می شود لذا باید با چنین شرایطی میدانی و عملیاتی حرکت کنیم .

مدیر عامل تخته فشرده ممتاز استان گلستان  با اشاره به تولیدات ام دی اف و نئوپان در کشور تصریح کرد: از مجموع کارخانجات کشور 21 کارخانه فعال و بیش از یک میلیون و300 هزار متر مکعب تولید نئوپان را به خود اختصاص می دهند و ظرفیت کارخانجات ام دی اف کشور 658 متر مکعب  ام دی اف  تولید می کنند.

عمرانی فر گفت: 261 هزار تن کاغذ در کشور تولید می شود که بیشترین میزان تولیدات مختص به صنایع چوب و کاغذ مازندران است.

وی در پایان توسعه زراعت چوب را از جمله راهکارهای عملی رسیدن به چوب مورد نیاز واحدها دانست و بر رعایت اصول پرورش جنگل تأکید کرد.

گفتنی است همایش دو روزه مدیریت پایدار جنگل های کشور با قرائت قطعنامه 12 بندی و تجلیل از پنج  مقاله برتر منابع طبیعی استان به کار خود پایان داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا