گوناگون

قلندر موسیقی ایران در سرزمین پدریش آرام گرفت/ حضور گسترده اقشار مختلف جامعه در تشییع پیکر استاد لطفی

به گزارش خبرنگار مهر، صبح روز دوشنبه، خاک گرگان مردی را در آغوش خود گرفت که سال های عمر خود را فدای هنر سرزمین خود کرد. محمدرضا لطفی که دوستدارانش او را قلندر موسیقی ایران می خوانند امروز در حالی راهی یار باقی شد که جمع کثیری از فرهنگ دوستان و علاقه مندان به هنر از جای جای کشور برای بدرقه اش به گرگان آمده بودند.

نکته ای که در پس این مراسم پنهان ماند برگزاری کاملا مردمی این مراسم بود. در شرایطی که به جز چند بنر در شهر گرگان هزینه بیشتر این مراسم مانند اطلاع رسانی مراسم و همچنین تشییع پیکر استاد توسط مردم تقبل شد. درباره محل دفن پیکر استاد هم مخالفت هایی در شورای شهر و شهرداری گرگان مطرح بود که حضور گسترده دوستداران این چهره سرشناس بین المللی، اعضای شورا را وادار به موافقت کرد. البته در جلسه این روز شورا جای خالی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر که می بایست خود یک پای برگزاری این مراسم باشد کاملا محسوس بود.

مراسم ساعت 9 صبح با اجرای گروه موسیقی ارتش آغاز شد و پس از سخنرانی حسین علیزاده، غلامرضا منتظری، حسن صادقلو و ناصر گرزین و همچنین قرائت پیام وزیر ارشاد توسط مشاورش، مردم، استاد را بر دوش خود گرفتند و به سمت خانه ابدیش در محله سبزه مشهد گرگان راهی شدند.

IMG14520073

حضور گسترده جمعیت به گونه ای بود که سرتاسر مسیر عبور بسته شده و بسیاری از بازاریان و کسبه هم در طول مسیر به جمعیت می پیوستند.

در میان جمعیت، اما حضور هنرمندان و یاران همیشگی استاد به وفور به چشم می خورد. سید حمزه حسینی، هنرمند تعزیه خوان گرگان و نوازنده موسیقی در این مراسم درباره آشنایی اش با استاد لطفی گفت: از قدیم استاد را می شناختم اما مدت 10 سال است که ارتباط نزدیکی با هم داشتیم تا حدی که رفت و آمد خانوادگی داشتیم.

وی افزود: پسرم شاگرد استاد بود و تا آخرین لحظات زندگی و حتی هنگام فوت نیز کنارش بود برای همین شناخت خوبی از استاد داشتیم و از تجربیاتش بسیار استفاده می کردیم.

حسینی بیان کرد: نشست های مختلفی با هم داشتیم، زندگی استاد همه اش خاطره است، استاد کوهی از تجربه بود و امیدوارم ما ها که اهل هنر هستیم و مدعی فرهنگ راه ایشان را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: استاد همیشه برای مردم کار می کرد و هیچ گاه با هنرش تجارت نکرد.

حسینی اظهار کرد: وقتی از آمریکا بازگشت به جوانان اهمیت می داد و دوست دار فرهنگ بود؛ مکتب موسیقی ما را سینه به سینه تدریس می کرد و نظرش هم این بود که ردیف های موسیقی ما سینه به سینه آموزش داده شود.

وی افزود: استاد لطفی روی جوانان تاکید بسیار زیادی داشت و می گفت باید جوانان را رشد داد.

یکی دیگر از هنرمندان برجسته کشور سازنده سرشناس ساز به خبرنگار مهر گفت: من از دوستان قدیمی استاد لطفی بودم و به واسطه موسیقی همکاری را با هم شروع کردیم.

احمد اره سازان افزود: بیش از 30 سال با محمدرضا لطفی دوست بودم و به همین دلیل وارد گروه چاوش شدم.

IMG14520259

وی بیان کرد: استاد کارگاه سازی دایر کرده بود من در ابتدا آنجا کارآموز بودم، پس از مدتی سرپرست آن کارگاه شده و تا لحظه مرگش با هم دوست بودیم و ارتباط نزدیک داشتیم.

وی اضافه کرد: اشاعه ساز سازی در این حدی که الان است مدیون استاد لطفی است، استاد را از این به بعد باید با کارهایش قضاوت کرد.

یکی از خوانندگان کشور هم در این مراسم درباره محمدرضا لطفی گفت: از حدود سال 86 با استاد لطفی آشنا شدم، بعد از بازگشت مجدد ایشان به ایران در گروه شیدا فعالیت کردم و از بنده خواسته شد تا به عنوان خواننده در این گروه باشم.

محمد معتمدی تصریح کرد: در طول 3 سال همکاری با ایشان هر لحظه اش برای من درس بود و ایشان همیشه سعی می کرد آن چه را که از موسیقی ایرانی می داند به نسل بعد منتقل کند و همیشه نسبت به انتقال این داشته و معلومات تعصب داشتند.

وی دغدغه اصلی استاد را آموزش عنوان کرد و گفت: تا زمانی که بود دورش پر از شاگرد و هنرجو بود و با این موضوع عشق می کرد، انگار لطفی ذاتا معلم بود و عاشق معلمی.

وی ادامه داد: لطفی تا زمانی که احساس می کرد باید درس بدهد درس می داد و به هیچ کار دیگری مشغول نبود، من را از زمانی که شاگر ایشان شدم تحت تعلیم خود قرار داد و تجربیات خود را طی 3 سال به من آموخت.

معتمدی با بیان این که هر هنرمند دغدغه هایش را در قالب هنر نمایش می دهد، اضافه کرد: حرف هنر درد جامعه و دغدغه های مردم است و مردمی بودن اکثر هنرمندان مانند استاد لطفی نیز به همین دلیل است.

IMG14520207

نماز مراسم استاد لطفی توسط نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد و پس از آن پیکرش در خانه وزیری ها که متعلق به خاندان کلنل علینقی وزیری از چهره های شهیر عرصه موسیقی است دفن شد.

نکته مهم اینجاست که علاوه بر وزارت ارشاد و استاندار گلستان مراکز علمی و دانشگاهی نیز پیامی برای درگذشت این استاد برجسته کشور صادر کردند. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در پیامی درگذشت محمدرضالطفی، نوازنده پیشکسوت کشور و استان گلستان را تسلیت گفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا