گوناگون

قيام 15 خرداد بعد از نيم قرن همچنان الگويي براي ديگر كشورهاي اسلامي است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد برزعلي عصر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري، ابراز داشت:  اين یک قیام مردمی بود و با هیچ یک از قیام ها و جنبش هایی که در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام رخ داده است، قابل مقایسه نبوده بلکه دارای تفاوت های ریشه ای در رهبریت، روش، ماهیت و اهداف با آنها بوده است.

وي با بيان اينكه این قیام، قیام اسلامی است، تصريح کرد: از ابعاد دیگر ماهیت این قیام می توان به عاشورائی بودن آن اشاره کرد درست در زمانی که حکومت ضد دین، ضد روحانیت معظم، مستبد، دست نشانده بیگانگان و استکباری در کشور وجود داشت.

برزعلي با اشاره به انگیزه ها واهداف عالی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی (ره) در ارتباط با قیام 15خرداد  عنوان داشت: از جمله آثار مهم اين قيام صیانت از احکام اسلام، قرآن، استقرار حکومت اسلامی، حاکمیت قوانین اسلام و اجرای شریعت اسلامی، قطع وابستگی به کشورهای بیگانه، براندازی نظام استبدادی طاغوت در کشور، امر به معروف و نهی‌از منكر، دفاع از ارزشها و سنت‌های اسلامی، مبارزه با حاكمیت و گسترش فرهنگ غربی كه منافی با فرهنگ اسلامی بود.

انديشه هاي روحانيت مبارز شيعي و رهبري امام خاستگاه اصلي قيام 15 خرداد بود

وي افزود: اندیشه های روحانیت مبارز شیعه به رهبری حضرت امام (ره) منشاء و خاستگاه این قیام بوده است که توانسته نقطه عطفی در سیر تغییر و تحولات تاریخ ایران ایجاد نماید.

سرپرست دانشگاه جامع علمي – كاربردي استان گلستان با بيان برخي ویژگی اصلی قیام 15خرداد بيان داشت: يكي از ويژگي هاي مهم اين قيام بعد مذهبی آن است که با حضور رهبریت امام خمینی(ره) و اخلاص و قاطعیت عمل در ایشان، بخش های مختلف جامعه و مردم به آن پیوستند.

وي ادامه داد:  از دیگر ویژگیهای بارز آن می توان در راس قرار گرفتن مرجعیت شیعه در سطح رهبری یک قیام سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی، فراگیر نمودن بسیاری از حرکت های سیاسی وقت در لوای اسلام، مخالفت و رویاروئی با اصل نظام مستبد طاغوتی بر خلاف برخی جریانات سیاسی و اجتماعی محافظه کارِ وقت، و نقش قدرت بی بدیل مذهب در ایجاد یک بسیج گسترده مردمی در راستای مخالفت با برنامه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رژیم وقت اشاره نمود.

قيام 15 خرداد بعد از نيم قرن الگويي براي ديگر كشورهاي اسلامي است

محمد بزرعلي با بيان اينكه بررسی تمامی ابعاد و اثرات اجتماعی و سیاسی قیام 15 خرداد در بضاعت گفتار نیست، اظهار داشت: پس از گذشتن قریب به نیم قرن از آن همچنان الهام بخش بسیاری از جنبش ها در دنیا و بویژه در جهان اسلام می باشد و همچنان اندیشمندان و پژوهشگران در این زمینه تحقیق مي كنند.

وي  قيام 15 خرداد را  پایه گذاری  اسلام، مکتب و مذهب بعنوان پایه گذاری یک حکومت اسلامی دانست و خاطرنشان كرد:  عیان شدن چهره واقعی شاه بعنوان فرد مخالف اسلام که تظاهر به جانبداری از دین می نمود، افزایش حضور هر چه بیشتر روحانیت مبارز در صحنه های مبارزه و براندازی رژیم شاه و از بین رفتن جاذبه بسیاری از گروههای سیاسی، بویژه آنهایی که به بیگانگان وابسته بودند  از ديگر پيامدهاي اين قيام مهم بود.

اين مسئول تبیین و تثبیت اصل مترقی ولایت فقیه بعنوان بهترین نظام حکومتی را از نتایج این قیام دانست و اذعان داشت: مشکلی که خیلی از کشورهای اسلامی بویژه برخی کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها رخ داد و نظام جایگزین نتوانسته دوام بیاورد، بدلیل نبود ولایت مطلقه فقیه و به تبع آن عدم استفاده از مواهبش بوده است.

وي اضافه كرد: از جمله نتایج و پیامدهای دیگر قیام 15 خرداد می توان به نزدیکی هر چه بیشتر مردم به روحانیت در راستای مبارزه با رژیم ستمشاهی، دمیدن روح خود باوری در قشر جوان و دانشگاهی و دشمن ستیزی دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا