گوناگون

لزوم تغییر نگاه «بیماری‌محور» به«سلامت‌محور» در حرفه داروسازی

رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه با تأکید بر لزوم تغییر نگاه «بیماری‌محور» به «سلامت‌محور» در حرفه‌ی داروسازی گفت: هم‌اکنون 96 درصد داروهای کشور تولید داخل است.

دکتر «امید عبدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کرمانشاه، از فعالیت بیش از 300 داروساز در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه کمبودی در زمینه‌ی داروساز در استان نداریم، گفت: این تعداد داروساز در 250 داروخانه‌ی دولتی و خصوصی استان و صنایع مربوطه فعالیت می‌کنند.

بیش از 95 درصد بار درمان کشور بر دوش داروسازان است

رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه داروسازان را یکی از ارکان اصلی نظام سلامت برشمرد و افزود: هم‌اکنون بیش از 95 درصد بار درمان کشور بر دوش داروسازان است.

دکتر عبدی با بیان اینکه در بیش از 95 درصد موارد درمان بیماران از دارو استفاده می‌شود، اظهار کرد: این موجب شده تا داروسازان بار سنگینی را در نظام سلامت بر دوش بکشند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که متأسفانه جایگاه داروسازان آن طور که باید در نظام سلامت در نظر گرفته نشده و نگاه‌ها و ساختارها در این زمینه همانند گذشته «دارومحور» است.

رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه با تأکید بر لزوم بازبینی جایگاه داروسازان در نظام سلامت ادامه داد: نگاه به جایگاه داروسازان باید بر اساس «سلامت‌محوری» و «بیماری‌محوری» باشد و باید سیاست‌های تشویقی در جهت افزایش انگیزه داروسازان در جهت ارائه‌ی خدمات بهتر به بیماران انجام شود.

دکتر عبدی یادآور شد: متأسفانه جایگاه داروسازان نه در طرح پزشک خانواده و نه در طرح تحول نظام سلامت آن طور که باید در نظر گرفته نشده و افزایشی هم در زمینه‌ی نقش‌آفرینی آنان در نظام سلامت داده نشده است و این در حالی است که اطلاعات داروسازان در زمینه‌ی دارو بسیار است.

50 درصد اقتصاد دارویی کشور در اختیار دولت است

وی با اشاره به انحصار توزیع برخی داروها در داروخانه‌های دولتی افزود: متأسفانه بیش از 50 درصد اقتصاد دارویی کشور در اختیار دولت است.

رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه اظهار کرد: برخی اقلام دارویی تنها در داروخانه‌های دولتی توزیع شده که این میزان 50 درصد اقتصاد دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

عبدی تصریح کرد: در اواخر فعالیت دولت پیشین مقرر شد تا توزیع دارو به گونه‌ای باشد که بیمار ناگزیر نباشد برای تهیه‌ی دارو به شهر دیگری برود و باید دارو در همه‌ی شهرها توزیع شود، اما متأسفانه این طرح در دولت «تدبیر و امید» عملی نشد و شاهد ادامه‌ی روند انحصار توزیع دارو هستیم که انحصار توزیع دارو از این دولت بعید است.

وی افزود: هم‌اکنون در استان کرمانشاه برخی اقلام دارویی تنها در داروخانه‌های دولتی امام‌خمینی(ره) و ولیعصر(عج) توزیع می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه با تأکید بر لزوم انحصارشکنی توزیع دارو خاطرنشان کرد: در صورت تحقق آن علاوه‌بر دسترسی آسان مردم هر شهر به دارو و ممانعت از رفت و آمدهای آنها به مرکز استان، زمینه‌ی اشتغال شمار بیشتری از داروسازان نیز فراهم می‌شود.

96 درصد داروی کشور تولید داخل

عبدی با بیان اینکه 96 درصد داروی کشور تولید داخل است، گفت: هم‌اکنون تنها 3 تا 4 درصد داروی کشور از خارج تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر به‌لحاظ حجم ریالی مقایسه کنیم همین حجم اندک داروهای وارداتی 35 تا 40 درصد حجم ریالی دارویی را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه با بیان اینکه وزارتخانه اهتمام جدی در زمینه‌ی تولید داروهای وارداتی در داخل کشور دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه محققان و داروسازان ما به سمت تولید داروهای نادر و وارداتی پیش رفته‌اند و این امید می‌رود که با ادامه‌ی این روند در آینده از واردات هر دارویی بی‌نیاز شویم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا